فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

نام علمی : fire blight
بیماری در ایران علاوه برسیب وگلابی روی ازگیل، زالزالك، گل سرخ و به نیز دیده می شود. بین این درختان به از همه حساستر است. عامل باكتری تاژكدار گرم منفی Erwinia amylovora می باشد.

علائم اوایل فصل روی گلها وشاخه های یكساله ظاهر می شود كه تیپیك ترین علامت آن سرعصایی شدن شاخه های یكساله است. روی شاخه ها وتنه هم ایجاد شانكر می نماید و در همین شانكرها هم زمستانگذرانی می كند.

بیماری 2 فاز دارد :

كنترل شیمیایی:

همچنین در فصل بهار با آنتی بیوتیك سولفات استرپتومایسین سمپاشی می گردد.

زمان مبارزه: نوبت اول هنگام تورم جوانه ها ، نوبت دوم هنگام باز شدن 5% از گلها ، نوبت سوم هنگام باز شدن 50%از گلها ونوبت چهارم پس از باز شدن 100% گلها .

توصیه ها :

1-
فاز بهاره كه باعث آلودگی گلها و برگها می شود. 2- فاز پاییزه كه باعث آلودگی شاخه ها می شود. گسترش بیماری در باغ توسط حشرات گرده افشان است 1- تركیب بردو 2- اكسی كلرورمس (كوپراویت ) 1- انهدام در ختانی كه بیش از 50% آلودگی دارند. wp35% و 3-2 در هزار 2% 2- در آلودگیهای كمتر قطع شاخه ها در 30-25 سانتیمتری پایینتر از محل آلودگی و سوزاندن آنها در فصل خواب درخت . 3- ضد عفونی وپوشاندن محل زخم و بریدگیها با چسب پیوند . 4- استفاده از ارقام مقاوم (پایه گلابی در گزی به بیماری مقاوم است) . 5- اعمال مقررات قرنطینه ای 6- عدم استقرار كندوی زنبور عسل.
آتشك سیب و گلابی
آتشك سیب و گلابی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.