فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

پسوروز مرکبات یا ویروس پوسته ی مرکبات :

نام علمی :
citrus psorosis virus

به گروهی از بیماریهای ویروسی گفته می شود که از نظر ظاهری کاملاً متفاوت می باشند. ولی یک صفت مشترک در نقوش کردن برگهای تازه روئیده دارند. این نقشها به دو صورت ۱- Flecking pattern یا نقش میخی که بصورت خطوط کمرنگ و لکه های روشن بین رگبرگ ها و موازی با آنها می باشد. ۲- Oak leaf pattern یا نقش برگ بلوطی ،لکه ها یا خطوط روشن که حاشیه مجموع آنها نقشی مانند برگ بلوط ایجاد می کند.

از دیگر علائم پوسته پوسته شدن پوست درخت در ناحیه طوقه، گلدهی خارج فصل،فرورفتگی های عمودی باریک روی چوب و زیر پوست، تولید صمغ و زوال است که دراغلب نواحی مرکبات خیز به ویژه نواحی خنکتر وجود دارد. برای این ویروس و ویروس لکه حلقوی مرکبات نامهای جنس spirovirus و ophiovirus پیشنهاد شده است.


براثر عواملی چون حمله تریپسها، کنه ها، عنکبوت قرمز، دانه های تگرگ یا وزش بادهای شنی به سطح برگها علائمی شبیه پسوروز ایجاد می نمایند.

▪ انتقال پسوروزها:

۱) پیوند(بیماری پسوروز بوسیله پیوندک آلوده از درختان بیمار به درختان سالم منتقل می شود.)

۲) بذر(چند مورد از بیماری crinkly leaf توسط بذر منتقل شده است)

۳) مکانیکی(تنها ابلقی شدن برگها و میوه ها و برگ موجی crinkly leafبا عصاره منتقل شده است)

۴) پیوند ریشه

۵) سس cuscuta

▪ کنترل:

۱) انتخاب پیوندک سالم

۲) انتخاب نهال ها و پیوندکهای جدید

۳) تراشیدن پوسته ها قبل از توسعه شدید آنها

۴) ترموتراپی: سه ماه نگهداری در درجه حرارت c۴۰ به مدت ۱۶ ساعت در روز وc۳۰ به مدت ۸ ساعت در شب موجب حذف پسوروز concave gum، in factions variegation، A تریستیزا، vein Enation شده است.

۵) از بین بردن درختان آلوده


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.