فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تنباکوی کوهی که نام علمی (Arnica montana) گیاهی است که به شکل خودرو در مزرعه‌ها، جنگل‌های کوهستانی اروپای مرکزی و سیبری می‌روید...

به گزارش مملکت آنلاین، تنباکوی کوهی که نام علمی (Arnica montana) گیاهی است که به شکل خودرو در مزرعه‌ها، جنگل‌های کوهستانی اروپای مرکزی و سیبری می‌روید. دارای ریشه لیفی قرمز و از خانواده کاسنیان می‌باشد. ارتفاع گیاه در حدود 30 تا 60 سانتی‌متر است که بوته‌ای نرم و برگ‌های بیضی شکل، کرکی و تیغ‌دار به رنگ سبز روشن دارد که روی زمین هستند و در میانه تا اواخر تابستان دیده می‌شود. تنباکوی کوهی به نام‌های سوسن کوهی، آرنیکا، همیشه بهار کوهی، خالق الفهد، دخان الفوخ، دود خوش بو و آرنیفه نیز مشهور است. تنباکوی کوهی در خاک‌های رسی و شنی در محل‌های آفتابی خوب رشد می‌کند. تحقیقات ارائه شده حاکی از این است که در این گیاه اسانس، اسیدهای چرب، تیمول، لکتون‌های سس کوئیرپن پزودهائیانولید و گلاکیوزیدهای فلاونون موجود است از این گیاه در تهیه داروها مصرف می‌گردد. این گیاه جهت درمان کبودی‌ها و سایر دردها، آسیب‌های ورزشی و حتی عمل جراحی و جراحی‌های دندانپزشکی مفید است.

شاخص‌ترین ویژگی‌های تنباکوی کوهی عبارتند از:

1. التهاب را کاهش می‌دهد.

2. خواص ضددرد دارد

3. سلامت مو را بهبود می‌دهد

4. آکنه و اختلالات پوستی را از بین می‌برد.

5. پوست را مرطوب می‌کند.

6. خونریزی داخلی را درمان می‌کند.

7. آرتریت را تسکین می‌دهد.

8. خونریزی پس از زایمان را کاهش می‌دهد.

تنباکوی کوهی و خواص بی‌شمار این گیاه برای بدن

بسیاری اعتقاد دارند که تنباکوی کوهی از جمله مهم‌ترین بخش‌ها در روش درمانی هومیوپاتی محسوب می‌شود.

کاهش استرس

مانند بسیاری از گیاهان دارویی، تنباکوی کوهی نیز قادر است به کاهش استرس و اضطراب منجر شود.

دانشمندان امروزه ثابت کرده‌اند که بسیاری از بیماری‌های مزمن ریشه در استرس دارند و از همین رو استفاده از دمنوش‌های گیاهی مانند چای تنباکوی کوهی می‌تواند اعصاب شما را راحت کرده و شرایط استرس‌زا را بکاهد. این موضوع تنها در اعصاب شما خلاص نمی‌شود چرا که مشاهدات حاکی از این است که مصرف چای این گیاه بر روی ترشح بعضی از هورمون‌های بدن تأثیر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به کورتیزول اشاره کرد. از این هورمون به عنوان مهم ترین علت ایجاد استرس و اضطراب یاد می‌شود و از همین رو کاهش می‌تواند به شما در این زمینه کمک شایانی کند.

سلامت پوست

پوست وسیع‌ترین اندام بدن است که به عنوان اولین سد دفاعی خدمت می‌کند. به همین دلیل، معمولاً سطح آن مملو از آلودگی‌ها و مواد بیماری‌زا می‌باشد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که شما می‌توانید برای حفظ سلامتی عمومی بدن خود انجام دهید، تقویت سلامت پوست می‌باشد. از آنجایی که پوست در معرض بیشترین میزان تابش نور خورشید وجود دارد، مشکلاتی مانند سرطان پوست و اگزما آن را تهدید می‌کند. این گیاه سرشار از خواص ضدالتهابی است و از همین رو می‌توان به شما در این زمینه کمک کند. همچنین جالب است بدانید که این گیاه در کاهش زخم، آکنه و ضایعات پوستی نیز کاربرد دارد.

درمان آرتریت

آرتریت رایج ترین بیماری مفصلی محسوب می‌شود. در سال 2016 گزارشی توسط موسسه بهداشت و سلامت ایالات متحده آمریکا به چاپ رسید که نشان می‌داد این مشکل بیش از 35 درصد افراد را تهدید می‌کند. متأسفانه هنوز برای آرتریت درمان قطعی پیدا نشده اما شما می‌توانید با استفاده از موادی که در خود خواص ضدالتهابی دارند، این مشکل را مدیریت کنید.

همان‌طور که در بالا نیز اشاره شد، تنباکوی کوهی سرشار از ترکیبات ضد التهابی است و از همین رو مصرفش به کسانی که به آرتریت دچار هستند، به شدت توصیه می‌شود.

سلامت مو با استفاده از تنباکوی کوهی

امروزه محصولات گیاهی به شدت پرطرفدار شده اند چرا که این محصولات هیچ‌گونه عوارض جانبی از خود بر جای نمی‌گذارند. تنباکوی کوهی از جمله همین مواد گیاهی است که از آن در ساخت شامپو استفاده می‌شود چرا که ترکیبات موجود در آن قادر هستند به صورت مؤثری به سلامت موهای شما کمک کنند. استفاده از آن به صورت موضعی می‌تواند باعث برطرف کردن مشکلات رایجی مانند شوره سر و کاهش ریزش مو شود.

درمان ‌خون‌مردگی

ممکن است شنیده باشید که تنباکوی کوهی از زمان‌های قدیم برای درمان ‌خون‌مردگی استفاده شده است. این گیاه دارای خواص ضد التهابی است، بنابراین التهاب و تورم را در ناحیه ی ‌خون‌مردگی کاهش می‌دهد. شما فقط باید یک یا دو بار در روز پماد یا ژل آرنیکا (تنباکوی کوهی) استعمال کنید و خیلی زود نتایج را خواهید دید. آرنیکا درد را کاهش می‌دهد و باعث تسریع روند بهبودی ‌خون‌مردگی می‌شود. یکی دیگر از گزینه‌ها این است که آرنیکا را به صورت خوراکی مصرف کنید.

ترکیبی از تنباکوی کوهی، بومادران معمولی و بابونه

همچنین توصیه می‌شود آرنیکا (تنباکوی کوهی)، بومادران معمولی و بابونه را برای درمان ‌خون‌مردگی با هم مخلوط کنید. همان طور که قبلا گفتیم، آرنیکا در درمان ‌خون‌مردگی بسیار موثر است. بابونه به دلیل خواص ضدالتهابی که دارد شناخته شده است، بنابراین معمولا برای درمان بسیاری از بیماری‌های پوستی استفاده می‌شود. بومادران معمولی نیز به عنوان یک درمان عالی برای زخم‌ها شناخته شده است. از این رو توصیه می‌کنیم که این سه گیاه را مخلوط کنید و به این ترتیب یک ترکیب گیاهی عالی خواهید داشت. این ترکیب دارویی کمک می‌کند که ‌خون‌مردگی شما خیلی سریع‌تر از بین برود.

نحوه مصرف تنباکوی کوهی

اگر 5/0 گرم از گیاه را میل کنید سبب تحلیل، تحریک، تسکین و آرامش شما می‌شود. 5/0 گرم از ریشه گیاه را با یک لیوان آب ده دقیقه روی حرارت ملایم جوش دهید و آب صاف کرده آن را بین غذا میل کنید. موجب آرام کردن سیاه سرفه و درمان رماتیسم می‌شود.

مضرات تنباکوی کوهی

استفاده بیش از حد مجاز این گیاه زیان دارد و حتما باید با نظر پزشک میل گردد. همچنین باید بدانید که تنباکوی کوهی حاوی میزان متوسط از helenalin است که بسیار سمی است متاسفانه اگر دوز استفاده نامناسب نباشد، ممکن است حتی منجر به مرگ شود. در حال حاضر محصولات گیاهی علاقه‌مندان زیادی دارد.


تنباکوی کوهی و طب سنتی
تنباکوی کوهی و طب سنتی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.