فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

كلردان  :  Chlordane

این سم با نامهای تجارتی كلردان و اوكتاكلر است.


كلردان با فرمول مولكولی: C10H6Cl8 ، جرم مولكولی 409.83 دلتن، در سال 1945 توسط شركت ولسیكول ساخته و به بازار عرضه شده است. نقطه ذوب آن 100 درجه سانتیگراد و نقطه جوش در 1.3 میلی‌بار 175 درجه سانتیگراد می‌باشد.

این ماده دارای دو ایزومر سیس و ترانس است. ایزومر سیس β  تقریباً 10 برابر سمی‌تر از ایزومر ترانس α  است. این تركیب شیمیایی مخلوطی از چند تركیب بوده و تقریباً 60 درصد كلردان را ایزومر سیس تشكیل می‌دهد.

فشار بخار آن 10*1.3 میلی‌بار در 25 درجه سانتیگراد است. از طریق پوست نیز جذب می‌شود به دما و محیط قلیایی و پرتوفرابنفش حساسیت زیادی دارد به ایزومر ترانس كلردان در صنعت γ  كلردان نیز می‌گویند. 50 درصد كشندگی ( LD 50) برای موش صحرایی 225 تا 590 میلی‌گرم بر كیلوگرم وزن بدن می‌باشد.

ـ در آب نامحلول و در اكثر حلالهای آلی و روغنهای معدنی قابل حل است. از طریق گوارشی ـ تماسی و تدخینی تأثیر می‌گذارد. این سم با تركیبات قلیایی سازگاری ندارد همچنین موجب خوردگی آهن و روی و روكشهای مختلف می‌شود.

وقتی وارد بدن پستانداران می‌شود در بدن حیوانات خونگرم هیدروژن كلراید آن برداشته شده كلر هیدرومین و متابولیتهای آبدوست ایجاد می‌شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.