فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

شیر ینوش   :  SHIRINOOSH

اشكال دارویی : پودر در بسته های 40 گرمی


موارد مصرف :

شیرینوش در زخم معده و اثنی عشر ،‌گاستریت و گاسترالژی بكار می رود

اجزاء فرآورده :

پودر مخلوط گیاهای شیرینوش از مجموعه گیاهان زیر تشكیل شده است :

1- ریشه شیرین بیان                              50%          Glycyrrhiza glabra

2-گل بابونه                                         33%         Matricaria chamomilla

3-سرشاخه های گلدار بومادران            17%          Achillea millefolium

مواد موثره :

فلانویید گلیكوزیدهایی نظیر لیكوئی رتین ، ایزولیكوئی رتین و رامنولیكوئی رتین و مشتقات كومارین ( هرنیارین ) ، گلیسیریزین ،‌گلیسیریتینیك اسید ،‌آلكالویید آكیلئین و روغن های فرار نظیر كامازولن .

آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

اثرات درمان كننده زخم معده و اثنی عشر ان فرآورده مربوط به تركیبات فلانوییدی گیاه شیرین بیان می باشد كه احتمالا با تاثیر بر موكوس معده س موكوسی را نسبت به تاثیر اسید معده تقویت می نماید . به نظر می رسد این اثر مشابه كربنوكسولون بوده و با تداخل در سنتز پروستانوئید معده موجب افزایش تولید موكوس و جریان خون مخاطی می گردد .

مكانیسم اثر ضد تورمی اسید گلیسیریتینیك با وجود شباهت ساختمانی آن به هیدروكورتیزون مورد تردید می باشد . مطالعات انجام شده نشان داده است كه گلیسیریزین و گلیسیریتینیك اسید تمایل نسبی به اتصال رسپتورهای گلوكو كورتیكویدی و منیرالوكورتیكوییدی را دارند و احتمالا با تاثیر بر این رسپتورها روی فعالیت استروییدهای آندوژن تاثیر می گذارند .

همچنین این تركیبات با مهار آنزیم 11- Beta Hydroxy Steroid dehydrogenase در كبد و كلیه از تبدیل كورتیزول به كوتیزون غیر فعال جلوگیری می كنند . تحقیقات اخیر نشان داده است كه تركیبات موجود در عصاره شیرین بیان موجب وقفه فعالیت لیپواكسیژناز ، سیكلو اكسیژناز و كاهش اسید آراشیدونیك می گردد .

گل بابونه و بومادران موجود در این فرآورده با خاصیت ضد التهابی در بهبود زخم معده و اثنی عشر موثر می باشند .

تداخل دارویی

مصرف همزمان فرآورده های حاوی شیرین بیان با كورتیكوستروییدها و داروهای هورمونی ( با اثرات استروژنی و آنتی استروژنی ) باید با احتیاط صورت بگیرد .

مقدارمصرف :

روزی 3بار ،‌هر بار 2-1 قاشق مرباخوری از پورد را در یك لیوان آب جوش ریخته و به مدت 15 دقیقه دم كرده و پس از صاف نمودن ، نیم ساعت قبل از غذا میل نمایند .

موارد احتیاط :

این فرآورده در بیماران كلیوی باید با احتیاط مصرف شود .

عوارض جانبی :

فرآورده های حاوی شیرین بیان با مقدار مصرف توصیه شده عوارضی ندارند . چنانچه با مقدار زیاد ودر مدت طولانی مصرف شوند ( بیش از 6 هفته و بیش از 50 گرم در روز) سبب بروز علائم هایپرآلدسترونیسم شامل كاهش میزان پتاسیم خون ، احتباس آّب و سدیم ، افزایش وزن و افزایش فشار خون می شود .

موارد منع مصرف :

این فرآورده در بیماران قلبی - عروقی ( به دلیل اثرات مینرالو كورتیكوییدی ) ممنوعیت مصرف دارد .

 مصرف در حاملگی وشیردهی :

عصاره تام شیرین بیان دارای اثرات استروژنیك  و استروییدی بوده و باعث افزایش فشار خون در زمان بارداری و تحریك فعالیت رحم در حیوانات آ‍مایشگاهی می گردد بنابریان مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی گردد .

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.