فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

كراتاگوس   : CRATAGUS

اشكال دارویی : قطره 30 میلی لیتری


موارد مصرف :

كراتاگوس با داشتن اثرات كاردیوتونیك ، گشاد كننده عروق كرونر و پایین آورنده فشار خون در درمان نارساییهای خفیف قلبی و زیادی فشار خون به كارمی رود .


اجزاء فرآورده :

قطره كراتاگوس از عصاره هیدروالكلی گیاه سرخ ولیك Crataegus microphylla تهیه شده است كه هر 100 میلی لیتر آن حاوی 0/2 گرم ماده موثره فلانویید می باشد .


مواد موثره :

فلانوییدها ، پروسیانیدین ها و پروآنتو سیانیدین ها


آثار فارماكولوژیك و مكانیسم اثر :

اثرات قلبی - عروقی این فرآورده به تركیبات فلانوییدی موجود در كراتاگوس ، بخصوص پروسیانیدین ها نسبت داده شده است . مطالعات در انسان    و در آزمایشگاه نشان داده است كه كراتاگوس باعث افزایش جریان خون كرونر ، افزایش جریان خون محیطی ( در سر ، عضلات اسكلتی و كلیه ) كاهش جریان خون محیطی ( رد پوست و دستگاه گوارش ) كاهش مقاومت محیطی و كاهش فشار خون می گردد . بررسی های انجام شده نشان داده است كه كراتاگوس احتمالا با استاع عروق خونی موجب كاهش فشار خون می گردد . همچنین بر طبق مطالعات در آزمایشگاه تركیبات فلانوییدی و پروآنتوسیانیدین این گیاه دارای اثرات كرونو تروپ منفی و اینوتروپ مثبت می باشد .


مقدارمصرف :

مقدار مصرف اولیه : 70-60 قطره 3 بار در روز به مدت 4-3 روز

مقدار مصرف نگهدارنده : روزی 3 بار هر بار 25 قطره

بهتر است قطره را با كمی آب رقیق نموده مصرف شود


موارد احتیاط :

بیماران تحت درمان با داروهای قلبی - عروقی به اثرات فارموكولوژیك كراتاگوس حساس تر می باشند . بنابریان مصرف این فرآروده در افراد فوق باید با احتیاط صورت گیرد .


عوارض جانبی :

با مصرف فرآورده های حاوی كراتاگوس عوارضی نظیر تهوع ، خستگی ، تعریق و راش های جلدی معمولا روی دست گزارش شده است.

مصرف مقادیر زیاد این فرآورده ممكن است ایجاد مسمومیت (برادیكاری ، دپرسیون تنفسی )نماید .


مصرف در حاملگی وشیردهی :

 ایمنی مصرف این فرآورده دردوران بارداری و شیردهی به اثبات نرسیده است با این وجود منافع آن در برابر مضار آن باید سنجیده شود.

 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.