فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۲/۷         
  

بیماری Exocortis :

بیماری ویروئیدی است که این بیماری موجب کوتولگی و پوسته پوسته شدن پایه های حساس می شود. مرکبات سه برگچه ای و همچنین لیمو به این بیماری حساس هستند.


درختان آلوده درجات مختلف کوتولگی را نشان می دهند. و به ندرت کشندگی در درختان اتفاق می افتد و میوه ها از نظر کیفی زیاد تغییر نمی کنند لضل گاهی از این بیماری برای کتوله کردن درختان استفاده می کنند.

 

عامل بیماری Citrus exocortis viroid نام دارد که شامل یک مولکول RNA و 371 نوکلئوتید است و تک رشته ای و گرد است.

انتقال آن از طریق پیوند به آسانی صورت می گیرد و بیشتر توسط اندامهای آلوده که علائم را نشان نمی دهند منتقل می شود . درصد انتقال مکانیکی به نو گیاه دهنده و نوع گیاه گیرنده ویروئید و همچنین زخمی شده آوندها دارد.

انتقال توسط بذر و ناقلها گرچه ممکن است صورت بگیرد ولی هنوز گزارش یا آزمایش مورد تاییدی برای آن گزارش نشده است.

این ویروئید هرچند به گیاهان مختلف به طور آزمایشی منتقل شده ولی در طبیعت فقط از روی مرکبات گزارش شده است.

کنترل:

درختانی که برای وجود آلودگی آزمایش نشده اند برای تکثیر استفاده کنیم. جلوگیری از انتشار بیماری با ضدعفونی وسایل هرس با استفاده از هیپوکلریت سدیم.

گرمادرمانی برای این بیماری موثر نیست چون ویروئید می تواند در درجه حرارت بالا نیز رشد کند. 





بیماری Exocortis
بیماری Exocortis
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.