فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

لکه فومایی برگ و میوه :

عامل بیماری : قارچ Phoma pomorum


لکه فومایی برگ و میوه  (لکه دایره ای ) و لکه فومایی میوه بیماری های کم اهمیتی هستند که در بسیاری مناطق سیب خیز شیوع دارند. این دو بیماری در سراسر جهان گسترده اند . ولی به علت نامنظم بودن پراکندگی آنها و نذاشتن اهمیت اقتصادی مورد توجه نیستند .

نشانه های بیماری

بیماری لکه فومایی برگ به گونه ی لکه های نکروتیک ، کم و بیش مدورو به رنگ زرد تا خاکستری و قطر 2-8 میلی متر روی پهنک برگهای کامل سیب بروز می کند . لکه ای بیماری در سطح بالایی برگها کمی فرورفته اند و هر لکه با نواری کاملامشخص تیره تر از رنگ برگ محدود شده است .

برگهایی که روی انها تعداد زیادی لکه بروز می کند ممکن است زرد شوند و بریزند. پیکنید ها معمولا در متن لکه ها مانند نقاط تیره ، منفرد و پراکنده تشکیل شوند . لکه ها روی میوه تیره رنگ ، مدور یا منظم ، به قطر کمتر از یک میلی متر و بیشتر در وسط عدسک ها هستند . روی پوسیدگی های فعال میوه لکه به وجود نمی آید .

عامل بیماری

قارچی که بیشتر با این بیماری دیده می شود Phoma pomorum نام دارد که مترادفهای آن یکی P.prunicola و دیکری Phyllostica pyrina است . گونه های دیگر از جنس Phoma که با این بیماری همراه هستند :

P.macrostoma

P.glomerata

P.exigua

این چهار گونه قارچ پیکنید های عمیق یا نیمه عمیقی ، تک حجره ای غیر استرومایی ، جدار نازک و به رنگ قهوه ای تولید میکنند .

پیکنیدیوسپورهای آن ها بی رنگ  ، بدون بند با دیواره نازک ، استوانه ای یا بیضی پخ یا گلابی شکل بوده و روی سلول های مولد کنیدی فیالید مانند و آمپولی شکل  به وجود می ایند و اندازه های آنها معمولا 3-2×9-3 میکرون است .

Phoma pomorum کلامیدوسپور های قهوه ای تیره  و منفرد در زنجیره های طویل و دیکتیو کلامیدوسپورها که معمولا انتهایی و منفرد هستند  تولید میکنند . P.glomerata دیکتیو کلامیدوسپورهای قهوه ای تیره و در زنجیره های منشعب یا غیر منشعب ایجاد می کند .

چرخه بیماری و اپیدمولوژی

گونه های Phoma روی بسیاری از گیاهان مختلف دیده می شود . این قارچ به طور گسترده به صورت گندرو روی درختان سیب وجود دارد ، به عنوان پاتوژن های ضعیف شناخته می شوند و توانایی ایجاد بیماری روی برگ و میوه سالم را ندارند .

عامل اصلی لکه فومایی برگ و میوه احتمالا ناشی از سمپاشی ، حمله حشرات یا صدمات فیزیکی یا نبودن تعادل در عناصر غذایی است . لکه هایی که روی میوه ظاهر می شوند می توانند معلول واکنش فعالیت گندرویی قارچ در شرایط خود اقلیمی عدسکها باشند .

مبارزه

کار خاصی برای مبارزه با لکه فومایی برگ و میوه انجام نمی شود . در باغهایی که با استفاده از قارچ کش های آلی با دامنه تاثیر وسیع با لکه سیاه سیب مبارزه می شود . بیماری لکه فومایی به ندرت بروز می کند .

 



لکه فومایی برگ و میوه
لکه فومایی برگ و میوه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.