فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

لکه تاولی برگ بلوط  : Oak leaf blister

 عامل بیماری   Taphrina caerulescens


میزبان: اغلب گونه های بلوط

علائم:

در اوایل تابستان نواحی موضعی مشخصی از بافت های سطح رویی برگ به رنگ سبز روشن درآمده و برجسته می شود که ظاهری شبیه به تاول پیدا می کند. برجستگی در سطح رویی برگ همراه با فرورفتگی آن در سطح زیرین برگ است.

فقط آلودگی های شدید موجب ریزش برگ می شود.

بیولوژی:

اسپورهای پاتوژن در فلس های جوانه ها زمستان گذرانی می کنند. در اوایل بهار اسپورها جوانه زده و هیفهای حاصل از طریق روزنه های هوایی به درون برگهای تازه وارد شده و باعث آلودگی آنها می شوند.

با اشغال فضای بین سلولی و هیپرتروفی بافتهای میزبان تاول های مشخصی در سطح رویی برگ به وجود می آید. رشته های هیف بین سلولی سپس آسکهای برهنه (فاقد اندام باردهی) را در زیر کوتیکول ایجاد می کند.

با رسیدن و بزرگ شدن آسکها و فشار وارد بر کوتیکول آنرا پاره کرده و آسکوسپورهای کروی آزاد می شوند. آسکوسپورها ممکن است مثل مخمرها درون آسک و یا پس از خروج از آن جوانه بزنند.

اسپورهای حاصل از جوانه زدن(بلاستوسپور) به وسیله باد پراکنده شده و روی فلس جوانه ی میزبان های حساس قرار می گیرند. 

کنترل:

در مورد درختان جنگلی کنترل نه عملی است و نه لازم. در مورد درختان سایه دار در صورت آلودگی و یا به دلائل حفظ زیبایی درخت یک بار سم پاشی با قارچکشهای مؤثر قبل از باز شدن جوانه ها بیماری را کنترل می کند.




لکه تاولی برگ بلوط  Oak leaf blister
لکه تاولی برگ بلوط  Oak leaf blister
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.