فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

نماتد   Merlinius brevidens

این نماتد سوزن دهانی کوتاه دارد و قسمت کلفت انتهای دم آن فاقد هر گونه شیار یا خط است.


ماده ها استوانه ای شکل، بطول 70/0 – 55/0 میلیمتر و در دو انتها باریکند. ناحیه لب با سطح بدن همتراز و دارای شش حلقه است.

سوزن دهانی به طول 16- 14 میکرومتر و در قاعده دارای برجستگی های گرد است. کوتیکول دارای خطوطی بسیار ظریف است. نرها شبیه ماده ها هستند و لفاف (بورسا) مشخصی دارند که دم را می پوشاند.

چرخه و کنترل بیماری:

جمعیت های M.brevides  در خاک های مرطوب به حداکثر و پس از دوره­های خشکی به حداقل می­رسد. این نماتد یک پارازیت خارجی است. به­جز هنگامی که کلاهک ریشه نیز مورد نفوذ قرار گیرد و یاخته­های زیر مریستم انتهایی مورد تغذیه قرار گیرند، تغذیه به یاخته­های اپیدرمی و یاخته­های خارجی محدود است.

این نماتد از جو پاییزه و بهاره تغذیه می­کند، ولی خسارت فقط در مورد پاییزه گزارش شده است. برای کنترل این نماتد روی جو هیچ اقدام خاصی صورت نگرفته است.


نماتد   Merlinius brevidens
نماتد   Merlinius brevidens
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.