فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

پدیده نر عقیمی :

پدیده نر عقیمی در اوایل قرن هجدهم كشف شد از آن جایی كه در این پدیده فواید اقتصادی فراوانی وجود داشت.
لذا مورد تحقیقات گسترده ای قرار گرفت و نتایج این تحقیقات نشان داد كه نر عقیمی یك حادثه اتفاقی نبوده بلكه تحت تأثیر عوامل ژنتیكی است.

Suneson در 1936 گزارش كشف یك نر عقیمی در گیاه جو را انتشار داد. آزمایشات نشان داد كه این نر عقیمی حقیقی موجود در طبیعت است ارزش این كشف به عنوان یك ابزار جدید برای اصلاحگران نباتات تعیین شد........

تعریف نر عقیمی :

نر عقیمی به پدیده ای اتلاق می شود كه در آن گیاهان دانه گرده فعال جهت لقاح تولید نكنند و یا اندام های جنسی نــر تـوانایی تولید دانه گرده را نداشته باشند و یا هر نوع وضعیت غیر عادی در فرآیندهای منجر به لقاح، اعم از ساختمانی و یا كاركردی وجود داشته باشد. در قالب تقسیم بندی قنوتیپی نر عقیمی تحت سه حالت زیر بروز می كند :

1- گرده عقیمی Pollen sterility : حالتی در گیاهان كه دانه گرده تولید نمی شود و یا كم تولید می شود و توانایی تركیب با گامت ماده را ندارد.

2- نر عقیمی ساختمانی یا پرچمی stractural sterility : حالتی است كه در آن اندام های نر ناقص بوده و یا اصولاً پرچم ها و گل های نر رشد نكنند.

3- نر عقیمی موضعی Positional sterility : در این حالت دانه گرده تولید شده، فعال و طبیعی است. لیكن قادر به شكافتن سباك و جوانه زدن نمی باشد.

در طبیعت از سه حالت ذكر شده حالت اول (گرده عقیمی) بیشتر از سایر حالات است و نقش مهمتری در اصلاح نباتات دارد و اغلب از نر عقیمی های همان گرده عقیمی می باشد

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.