فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

کود میکرو جامد ریز مغذی :

این کود ترکیب کاملی از انواع عناصر میکرو میباشد و با مصرف آن ، نیاز معمول گیاه به عناصر فوق تواما" و همزمان برطرف می شود .
هریک از عناصر ریز مغذی ، نقش خاصی را در گیاه ایفاء می کنند و وجود این عناصر در حد کفایت برای کامل کردن چرخه رشد گیاه لازم است .


رشد گیاه ، تحت تأثیر آن عنصر غذایی است که گیاه برای آن محدودیت داشته باشد بنابراین اگر گیاهی حتی در شرایط مطلوب رشدی ، از نظر یک و یا چند عنصر کم مصرف در مضیقه باشد ، استفاده از کودهای ازته ، فسفره و حتی پتاسه کمکی در افزایش عملکرد نداشته و حتی گاهی موجب افت عملکرد نیز خواهد شد .

هر عنصر ضروری فقط زمانی می تواند نقش خود را در تغذیه گیاه بخوبی انجام دهد که سایر عناصر لازم به صورت متعادل و به نسبتهای کافی در اختیار گیاه باشند. پیشرفت دانش و فن آوری در مورد نقش عناصر ریز مغذی در محصولات کشاورزی ، استفاده و کاربرد کودهای شامل این عناصر را بطور گسترده ای افزایش داده است .

کمبود برخی از عناصر ریزمغذی مانند روی و آهن گسترش جهانی داشته و حدود یک سوم خاکهای کشاورزی جهان ، عمدتا" بدلیل آهکی بودن و یا مصرف بی رویه کودهای فسفاته با کمبود این عناصر روبرویند .

عناصر ریز مغذی علاوه برنقشی که در افزایش عملکرد کمی وکیفی محصولات کشاورزی دارند ، در سلامتی انسان و دام که از مواد اولیه گیاهی استفاده می کنند نیز تأثیر به سزایی دارند و این امربدلیل وارد شدن این عناصر به قسمتهای خوراکی گیاهان مانند دانه گندم و جو و حبوبات و یا قسمتهای خوراکی سبزیجات و یا میوه ها می باشد که به عنوان غذای روزمره مصرف می شوند .

بطورکلی نقش عناصر کم مصرف و ریزمغذی در محصولات کشاورزی به شرح ذیل خلاصه می شود :

افزایش تولید در واحد سطح

بهبود کیفیت محصولات کشاورزی ( افزایش پروتئین دانه گندم ، افزایش طول عمرانبارداری پیاز و سیب زمینی ، خوش خوراکی و ... )

غنی سازی محصولات کشاورزی

افزایش غلظت عناصر ریزمغذی درقسمتهای خوراکی گیاهان

تولید بذر با قدرت جوانه زنی و رشد بیشتر

کاهش غلظت آلاینده هایی نظیر نیترات و کادمیم درقسمتهای خوراکی محصولات کشاورزی

تأمین سلامتی انسان و دام که از محصولات غنی از عناصر ریزمغذی استفاده می کنند

افزایش مقاومت گیاهان نسبت به آفات و بیماریهای گیاهی وعوامل محیطی


روش مصرف

همراه با آب آبیاری 10 تا 20 کیلوگرم در هکتار مصرف شود

جهت زراعات مخلوط با خاک سطحی به میزان 50 تا 100 کیلوگرم در هکتار

جهت درختان و محصولات باغی بصورت چالکود همراه با کود حیوانی و گوگرد به میزان 100 تا 200 کیلوگرم در هکتار

مقدار مصرف این کود بسته به شدت کمبود عناصر ریز مغذی درخاک مصرف می شود

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.