فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  


اگزادیازون یا رونستار ( Oxadiaazon ):

علف­کشی تماسی و انتخابی از گروه دی ­آزول­ها بوده که برای کنترل علف­های هرز مزارع برنج به کار برده می شود ( پهن برگ و باریک برگ مزارع برنج )

در قوطی های نیم لیتری پلاستیكی یا فلزی عرضه می شود. علف كشی است از گروه اگزادیازول با درجه سمیت ( LD50 8000 )میلی گرم بر لیتر.

زمان،مقدارو شرایط مصرف:

علف كش اگزادیازون را در دو موقع می توان مصرف كرد هم قبل و هم بعد از نشانكاری . اگر دو تا سه روز قبل از نشانكاری و ماله كشی با خاك مخلوط شود مناسب خواهد بود در مرحله بعد از نشانكاری تا زمانی كه سوروف هنوز دوبرگی نشده باشد می توان این علف كش را به كار برد.

زمان مناسب 5 تا 7 روز بعد از نشانكاری است در این مرحله نیز لازم است عمق آب از سه سانتی متر كمتر نباشد مناسب ترین عمق بین 4 تا 7 سانتی متر است.

لازم است این عمق آب 3 تا 5  روز تثبیت شود و از ورود و خروج آب كرت ها جلوگیری شود به عبارت دیگر مصرف علف كش در سطح آب ساكن شالیزار تاثیر خوبی دارد چنانچه هنگام مصرف آب از یك طرف وارد و از طرف دیگر خارج شود.

كارایی علف كش ناچیز خواهد بود. زیرا ماده سمی شستشو شده و كمتر جذب علف هرز می شود ضمناً باید توجه داشت مزرعه بیش از حد غرقاب نباشد زیرا بعد از نشانكاری سبب خفگی و سوختگی نشاها می شود هنگام مصرف باید حداقل1/3 ارتفاع نشا برنج بیرون از آب باشد.

از نظر روش مصرف با توجه به اینكه روی سرپوش قوطی های  اگزادیازون سه سوراخ تعبیه شده است بنابراین با در دست داشتن قوطی وارد مزرعه می شوند به فاصله 2 تا 5/2 متر از كنار مزرعه در خط مستقیم حركت می كنند.

و هر دو قدم یكبار قوطی را به چپ و راست تكان می دهند در موقع برگشت به فاصله 4 تا 5 قدم از مسیر رفت ، عمل سمپاشی را ادامه می دهند به طوری كه علف كش به صورت یكنواخت همه جا پخش شود مقدار مصرف 3 تا 5/3 لیتر در هكتار است.

هر قوطی نیم لیتری برای حدود 1500 متر مربع كفایت می كند. چنانچه مقدار مصرف در هكتار زیاد باشد سبب نبات سوزی می شود .

اگزادیازون علف كشی است كه سوروف را خیلی خوب كنترل می كند ضمناً روی بعضی از پهن برگ ها مانند قاشق واش و یا بعضی از جگن ها مانند اویار سلام تاثیر نسبتاً مطلوب دارد.

 تاثیر این علف كش زمانی است كه بذر علف هرز جوانه زده و می خواهد سر از خاك بیرون آورد. و با یك لایه سمی تماس پیدا كند. ماده سمی به علت اینكه در آب حل نمی شود به وسیله كلوئیدهای خاك جذب شده و مدتی روی سطح خاك باقی می ماند.

دوام فعال این علف كش حدود 45 روز بعد از مصرف است بعد از این مدت علف های هرز مجدداً رویش خوانند داشت اما در زراعت برنج بعد از 45 روز به علت رشد و سایه اندازی بوته های برنج علف هرز قدرت رقابت با برنج را ندارد. چنانچه تعدادی هم برویند نقشی در كاهش محصول نخواهند داشت.

از ویژگی های این علف كش این است كه چنانچه بعد از نشانكاری مصرف شود روی بوته های برنج اندكی نبات سوزی ایجاد خواهد كرد. گرچه این علائم به تدریج از بین می روند. و نقشی در كاهش محصول نخواهند داشت اما بهتر است علف كش اكسادیازن را در مرحله قبل از نشانكاری مصرف نمود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.