فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

درخت هلو یکی از معدود درختان میوه ای هست که می توان از طریق قلمه های چوب نرم آن را تکثیر کرد. قلمه چوب نرم ساقه چوب نرم یا چوبی از ساقه های تازه رشد کرده می تواند باشد. اوسط فروردین تا اواسط اردیبهشت ، ماه بسیار خوبی برای ریشه زنی قلمه های چوب نرم است.در این زمان درختان به سرعت در حال رشد هستند و تمایل دارند راحت تر ریشه بدهند.
نحوه ی تکثیر درخت هلو با قلمه - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی تکثیر درخت هلو با قلمه - فوت و فن های باغبانی

آنچه برای ریشه دار کردن شاخه های درخت هلو نیاز دارید

گلدان تمیز و استریل شده ، خاک استریل گلدان ، کیسه پلاستیکی، پودر هورمون ریشه زایی ، قیچی تمیز و استریل شده ، چاقوی تمیز و استریل شده، مانند چاقوی X-acto گیاه مادر. ابتدا گلدان خود را استریل کنید. برای استریل کردن گلدان و اطمینان از عدم وجود میکروارگانیسم های ماندگار روی آن که باعث از بین رفتن قلمه های شما می شود، گلدان را در آب تمیز بشویید. محلولی از 9 قسمت آب به 1 قسمت سفید کننده درست کنید و پس از تمیز کردن گلدان از تمام زباله ها، آن را به مدت 20 دقیقه در محلول سفید کننده و آب قرار دهید. آن را از محلول خارج کرده، بشویید و اجازه دهید در هوای آزاد خشک شود.



آنچه برای ریشه دار کردن شاخه های درخت هلو نیاز دارید


قلمه ی مناسب را انتخاب کنید

قلمه هایی را انتخاب کنید که رشد جدیدی داشته باشند و حدود 15 تا 20 سانتیمتر طول دارند. آنها را به صورت مورب درست بالای یک گره در ساقه ببرید.قلمه ها را تا زمانی که بتوانید آنها را بکارید مرطوب نگه دارید. ساقه‌های بریده شده را در حوله‌های کاغذی مرطوب بپیچید.



قلمه ی مناسب را انتخاب کنید


ساقه ها را آماده کنید و هورمون ریشه زایی بزنید

ساقه هایی را برای ریشه زایی بهتر با بریدن تمام برگ هایی که زیر سطح خاک قرار دارند آماده کنید. چاقوی X-act خود را بردارید و کمی پوست را از انتهای بریده شده ساقه جدا کنید. سپس انتهای آن را با زاویه برش دهید.هورمون ریشه زایی یا پودر ریشه زایی، ساقه ها را تشویق به رشد ریشه می کند. ساقه ها را در شیشه پودر فرو کنید. راه بهتر این است که کمی پودر را در ظرف یا دستمال کاغذی بریزید و ساقه را در آن فرو کنید.



ساقه ها را آماده کنید و هورمون ریشه زایی بزنید


قلمه ها را در خاک قرار دهید

ساقه ها را که از طرفی که برش خورده و با پودر پوشانده شده اند به سمت پایین در گلدان پر از خاک استریل گلدان بچسبانید. ما همیشه بیش از آنچه فکر می کنیم نیاز به قلمه داریم،همیشه یکی دو تا "نگیر" داریم. اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که بیش از یک قلمه ریشه دار می کنید ، آن را به یک دوست هدیه دهید.



قلمه ها را در خاک قرار دهید


آبیاری قلمه

قلمه های خود را خیلی خوب آبیاری کنید و گلدان را روی سینی در یک طاقچه آفتابگیر قرار دهید. سپس یک کیسه پلاستیکی را زیر کل گلدان بلغزانید، آن را به سمت بالا و روی قلمه ها بکشید و آن را به شکل یک چادر کوچک در آورید. خاک قلمه ها را تا زمانی که ریشه دار شوند مرطوب نگه داری. هر روز کیسه را باز کنید تا قلمه ها را بررسی کرده و اگر لازم بود آبیاری کنید و اجازه گردش هوا را نیز بدهید.



آبیاری قلمه


چگونه می توان فهمید ، قلمه ریشه دارد ؟

سوالی که بسیاری از مردم دارند این است که "از کجا می توان فهمید که شاخه های درخت هلو ریشه دارند یا خیر؟" با مشاهده رشد جدید بر روی قلمه، متوجه خواهید شد که درخت هلو را با موفقیت ریشه دار کرده اید. برگ های ریز شروع به ظاهر شدن می کنند و ساقه سالم و زنده به نظر می رسد. اگر قلمه نگیرد ، شما هم متوجه آن خواهید شد. برگها همگی قهوه ای یا سیاه می شوند و می ریزند. ساقه شکننده به نظر می رسد.



چگونه می توان فهمید ، قلمه ریشه دارد ؟


با قلمه های ریشه دار چه کنیم ؟

امیدوارم در تکثیر درخت هلو موفق باشید! اگر این کار را انجام دادید و قلمه های شما ریشه دار شدند، قدم بعدی شما این است که هر قلمه ریشه دار را به یک گلدان جداگانه انتقال دهید. به این طریق آنها زمان بیشتری برای رشد و توسعه یک سیستم ریشه خوب خواهند داشت. شما می توانید قلمه های ریشه دار را در پاییز به باغ منتقل کنید و مطمئن شوید که گیاهان جدید آب زیادی دریافت می کنند. یا اگر می توانید یک سال دیگر صبر کنید و گیاه را در داخل خانه نگه دارید و سپس بهار بعد آن را در باغ بکارید. رشد درختان هلو از قلمه ها زمان بر است، اما در نهایت ارزش تلاش را دارد. ممکن است لازم باشد چندین بار قدرت خود را در قلمه زدن امتحان کنید تا اینکه به موفقیت برسید.



با قلمه های ریشه دار چه کنیم ؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.