فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۱/۲۸         
  

وقتی شکوفه های لیلیوم محو شدند، زمان آن فرا رسیده است که در مورد چگونگی نگهداری این گیاه لطیف در زمستان بیشتر بدانیم. لیلیوم فقط در مناطق معتدل مقاوم هستند، به این معنی که بعید است پیازها در زمین یا در ظروف خارج از منزل در شرایط یخ زدن و مرطوب زنده بمانند. حتی در این مناطق نیز ، لیلیوم ها نیاز به محافظت زمستانی دارند.و تا هنگام فرا رسیدن تابستان می توانید یک بار دیگر از گل های چشمگیر و استوایی آنها لذت ببرید.
مراقبت از گل لیلیوم در زمستان - فوت و فن های باغبانی
مراقبت از گل لیلیوم در زمستان - فوت و فن های باغبانی

خارج کردن پیازها از زمین

در مناطقی که خطر یخبندان وجود دارد ، پیازها را از زمین خارج کنید و در داخل خانه از آنها مراقبت کنید. بلافاصله پس از اولین یخبندان در پاییز یا اوایل زمستان، شاخ و برگ های باقی مانده را به ارتفاع 10تا 15 سانتیمتر ببرید. تیغه های قیچی خود را با الکل پاک کنید تا قبل و بعد از هرس ساقه های لیلیوم ضدعفونی شوند. حالا می توانید ریزوم ها را جدا کرده و در انبار قرار دهید . یک چنگال باغچه یا یک بیل را در حدود 10 تا 13 سانتیمتر از پایه ساقه های هرس شده به داخل خاک فشار دهید تا از آسیب دیدن ریزوم های گیاه در زیر زمین جلوگیری کنید. گیاه را بلند کرده و خاک آن را تکان دهید. به آرامی توده را به صورت ریزوم های جداگانه جدا کرده و بیشتر خاک را جدا کنید.



خارج کردن پیازها از زمین


بررسی ریزوم ها

هر گونه ریزوم های آسیب دیده یا پوسیده را دور بریزید، در غیر این صورت پوسیدگی ممکن است به سایر ریزوم های سالم سرایت کند در حالی که در زمستان در انبار هستند. هر ریزوم را در یک ورق روزنامه بپیچید. ریزوم های پیچیده شده را در یک جعبه یا یک جعبه بزرگ بدون درب قرار دهید. جعبه یا جعبه را در مکانی خشک و خنک در داخل خانه قرار دهید ، دما از 4 درجه پایین نیاید. هر ماه یا بیشتر ریزوم ها را بررسی کنید و هر کدام که لکه های نرم یا سایر علائم پوسیدگی ایجاد می کند را دور بریزید. ریزوم ها را از انبار خارج کرده و پس از یخبندان نهایی در منطقه خود در بهار در باغچه بکارید.



بررسی ریزوم ها


محافظت در مناطق معتدل

لیلیوم ها در مناطق معتدل ، زمستان ایمن هستند اما برای کمک به محافظت از آنها در برابر هوای سرد و مرطوب زمستانی، پس از اینکه شاخ و برگ به طور طبیعی از بین رفت ، مالچ را روی محل رشد پخش کنید، تا محافظت کامل انجام شود. مالچ شامل برگ پوسیده ، پوست خرد شده، کاه، کمپوست کهنه یا مواد آلی مشابه که در عمق 8 تا 10 سانتیمتری در خاک حفر شده اند.



محافظت در مناطق معتدل


محافظت از لیلیوم های گلدانی

لیلیوم هایی در طول تابستان در ظروف رشد می‌کنند، فقط نیاز دارند که وقتی زمستان فرا می‌رسد به مکانی سرپوشیده و عاری از یخبندان منتقل شوند. نیازی به برداشتن ریزوم ها از گلدان آنها نیست. پس از اولین یخبندان، شاخ و برگ را قطع کنید و سپس گلدان را به داخل خانه منتقل کنید. در یک مکان خنک نگهداری کنید، رشد این گیاهان تا زمانی که دمای هوا در بهار شروع به افزایش می کند، متوقف می شود. برای شروع جوانه زدن ریزوم ها، زمانی که خطر یخبندان در بهار از بین رفت، گلدان را به مکانی آفتابی در خارج از منزل منتقل کنید. از طرف دیگر، اگر می‌خواهید شروع به رشد لیلیوم های خود کنید تا بتوانید در اوایل فصل از شکوفه‌های آن لذت ببرید، گلدان ها را در کنار پنجره‌ای آفتابی چهار تا شش هفته قبل از تاریخ یخبندان نهایی مورد انتظار قرار دهید.



محافظت از لیلیوم های گلدانی


نگهداری پس از جوانه زدن

هنگامی که اولین نوک شاخه ها(shoot) از خاک گلدان بیرون آمد، کود آهسته رهش را به میزان ذکر شده در برچسب محصول روی خاک بپاشید.لیلیوم های گلدانی فقط به آب کافی برای مرطوب ماندن نیاز دارند. زمانی که سطح خاک در اثر لمس خشک شد به گیاهان آبیاری کنید. گلدان را در جایی قرار دهید که آب آن خارج شود و به آرامی آب را داخل ظرف بریزید تا از سوراخ های زهکشی چکه کند. قبل از برگرداندن گیاه به محل معمولی صبر کنید تا آب چکه نکند.



نگهداری پس از جوانه زدن
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.