فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

آیا متوجه شده اید که گیاه یشم شما در حال زرد شدن و ریزش برگ است؟ نگران نباشید. برخی از برگ ها با افزایش سن زرد می شوند و همچنین برخی از ارقام گیاه یشم از ابتدا دارای برگ های طبیعی زرد هستند. جدای از این دو دلیل، دلایلی برای زرد شدن و ریزش برگ های یشم وجود دارد که باید برای شما نشانه نگرانی باشد. آبیاری بیش از حد یکی از دلایل اصلی است. برخی از علل دیگر عبارتند از آفات، بیماری، کود بیش از حد، خشکی کشیدن گیاه ، مشکلات نور خورشید یا استرس دما.
علت ریزش برگ های گیاه یشم - فوت و فن های باغبانی
علت ریزش برگ های گیاه یشم - فوت و فن های باغبانی

پیر شدن گیاه

یکی از توضیحات رایج در مورد زرد شدن و ریزش برگهای ‌گیاه یشم ، پیری است. گیاهان یشم اگر به خوبی از آنها مراقبت شود می توانند چندین دهه زنده بمانند. با پیر شدن، برگ هایشان شروع به زرد شدن و ریزش می کند تا فضایی برای رشد برگ های جدید ایجاد کند. با این حال، یک چیز وجود دارد که باید به دنبال آن باشید - آیا تمام برگ های گیاه یشم زرد شده و می ریزند؟ پس شاید سن دلیل آن نباشد. معمولاً هنگامی که گیاه در حال پیر شدن است، اغلب چند برگ از پایین در یک زمان زرد می شوند زیرا تغییر به آرامی اتفاق می افتد.



پیر شدن گیاه


خواب زمستانی

گیاهان یشم وقتی در معرض سرما قرار می گیرند تمایل به رفتن به فاز استراحتی دارند. بخشی از این روند زمانی است که برگ های سبز و انعطاف پذیر آنها خشن و زرد می شوند. گیاهان یشم که ساکولنت هستند، در دمای حدود 21 تا 31 درجه سانتیگراد زندگی می کنند. بنابراین اگر هوا به زیر 18 درجه برسد، اغلب دچار مشکل می شوند و زرد می شوند.



خواب زمستانی


آلودگی به آفات

اگرچه ساکولنت ها عمدتاً از حملات آفات در امان هستند، اما در موارد نادری ممکن است از این حمله رنج ببرند. هجوم آفت می تواند به ریشه ها و برگ ها آسیب برساند که منجر به زرد شدن برگ ها و در نهایت ریزش آنها می شود. بسیاری از آفات می توانند گیاه شما را آلوده کنند. اما شایع ترین آنها شپشک های آرد آلود هستند. آنها روی گیاهان یشم شما زندگی می کنند و اجزای مغذی را استخراج می کنند. این امر باعث زرد شدن برگ های گیاه یشم به همراه لکه های ناسالم روی برگ ها می شود. این آلودگی حشره در قسمت اتصال برگ به ساقه بیشتر مشاهده می شود. برخی از آفات دیگری که می توانند روی گیاهان شما تأثیر بگذارند، کنه های عنکبوتی، سپردارها یا شته ها هستند. در صورت عدم درمان، این آفات می توانند کل گیاه شما را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین، لازم است گیاه خود را به طور مرتب بررسی کنید تا از گسترش مشکل جلوگیری شود. تمیز کردن برگ های یشم با الکل رقیق شده یا روغن باغبانی یا استفاده از اسپری یا صابون حشره کش از فروشگاه می تواند به شما در خلاص شدن از شر این آفات کمک کند.



آلودگی به آفات


بیماری ها

یک بیماری یا عفونت می تواند باعث زرد شدن گیاه یشم شما شود.برای تشخیص بیماری بهردنبال لکه های قهوه ای یا زرد روی برگ ها یا علائم پوسیدگی در اطراف طوقه باشید. سایر بیماری های رایج عبارتند از سفیدک پودری، پوسیدگی ریشه، پوسیدگی نرم باکتریایی. قارچ سفیدک پودری و لکه های سفیدی که روی برگ ها ایجاد می شوند. این لکه ها می توانند زرد به نظر برسند. آنها از برگ های پایین شروع می شوند و می توانند به برگ های بالاتر گسترش یابند.تشخیص زودهنگام می تواند به شما کمک کند گیاه یشم خود را نجات دهید. این مشکلات ممکن است در نتیجه رطوبت زیاد یا آبیاری بیش از حد نیز باشد. اگر زیاد آبیاری کنید، باعث پوسیدگی ریشه ها می شود و سپس به برگ ها و ساقه ها نیز آسیب می رساند. هنگامی که این مشکل ایجاد می شود، درمان آن می تواند دشوار باشد. بنابراین، مدیریت آب ضروری است.



بیماری ها


کمبود نور خورشید

یکی از دلایل زرد شدن و ریزش گیاه یشم، کمبود نور خورشید است. این عمدتاً زمانی رخ می دهد که گیاه یشم خود را در داخل خانه پرورش می دهید. نور خورشید باعث می شود که برگ ها رنگ های زیبای خود را( برگ های سبز روشن و قرمز) دریافت کنند، در حالی که فقدان آن باعث می شود زرد و رنگ پریده به نظر برسند. به علاوه برگ ها نیز شروع به ریزش خواهند کرد. یشم باید روزانه حداقل 6 ساعت در معرض نور خورشید قرار گیرد تا برگها زرد نشوند و نریزند. یشم به راحتی رشد می کند . شما می توانید آنها را در داخل خانه پرورش دهید، اما اگر متوجه زرد شدن یا ریزش برگ های گیاه یشم شده اید، دادن چند ساعت نور خورشید به گیاه می تواند ایده خوبی باشد. اگر گیاه یشم شما جوان است، به نور غیر مستقیم بیشتری نیاز دارد. گیاهان پیر به نور مستقیم خورشید بیشتری نیاز دارند. به طور کلی، شما باید یشم خود را چند ساعت در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، در حالی که بقیه روز می تواند در داخل خانه بماند. همچنین باید مطمئن شوید که نور خورشید زیاد نیست زیرا باعث تغییر رنگ برگ ها می شود. برگها این کار را برای محافظت از خود در برابر آسیب نور انجام می دهند.



کمبود نور خورشید


آبیاری بیش از حد

گیاه یشم به عنوان ساکولنت به آب زیادی نیاز ندارد. چیزی که باید مراقب آن باشید آبیاری بیش از حد گیاه است. آبیاری بیش از حد معمولاً دلیل زردی برگها است، به خصوص اگر داخل خانه نگهداری می شود. پیروی از جدول زمانی آبیاری نیز ایده خوبی برای جلوگیری از آبیاری بیش از حد است، اما همیشه بهترین کار نیست. عوامل زیادی تعیین می کنند که گیاه شما چه مقدار آب نیاز دارد. به عنوان یک قانون ، زمانی که خاک خشک شد، گیاه یشم خود را آبیاری کنید. خاک خود را بررسی کنید و اگر رطوبت را در دست خود احساس نکردید، گیاه خود را آبیاری کنید. هنگامی که گیاه شما برای مدت طولانی در خاک مرطوب و خیس رشد می کند، برگ های گیاه به دلیل جذب آب اضافی متورم می شوند. با این حال، زمانی که ریشه ها نتوانند اکسیژن مورد نیاز را دریافت کنند، تحت فشار قرار می گیرند و شروع به پوسیدگی می کنند. اگر متوجه زرد شدن برگ‌های یشم همراه با خاک خیس زهکشی ضعیف شدید، بدانید که ممکن است آبیاری بیش از حد دلیل آن باشد.



آبیاری بیش از حد


آبیاری کم

اگر برای مدت طولانی یشم خود را آبیاری نکرده باشید، متوجه خواهید شد که برگها پژمرده و زرد می شوند. یشم سالم دارای شاخ و برگ های صاف و سبز است، در حالی که برگ های قدیمی که دچار کم آبی شده اند به سختی قابل لمس هستند و رنگ زرد دارند. برای سالم و سبز نگه داشتن گیاه یشم ، آب مهم است. اگر در منطقه ای با آب و هوای خنک و مرطوب زندگی می کنید، هر چند هفته یک بار یا ماهی یک بار آبیاری کنید. با این حال، اگر آب و هوای منطقه شما گرم و خشک است، آبیاری هر هفته یک بار ضروری است. اگر گیاه شما از قبل دارای برگ های زرد شکننده زیادی است، ابتدا بیشترین برگ های آسیب دیده را بچینید. حالا ریشه ها را آبیاری کنید. آب را تا زمانی که ببینید مقداری از آن از سوراخ های زهکشی بیرون می ریزد، ادامه دهید.سپس آنها را یک هفته در میان آبیاری کنید. این روش آبیاری را برای چند هفته آینده حفظ کنید، تا زمانی که گیاه با طراوت تر ببینید.



آبیاری کم


زیاده روی در کود دهی

گیاهان یشم معمولاً نیازی به کود ندارند. با این حال، اگر کمی کود اضافه کنید، به نفع گیاه شما خواهد بود. مقدار زیاد کود می تواند به ریشه گیاه شما آسیب برساند و بر سطح pH تأثیر بگذارد. این منجر به عدم تعادل مواد مغذی می شود. هنگامی که ریشه ها به تدریج آسیب می بینند، می بینید که برگ های گیاه یشم شروع به ریزش می کنند زیرا ریشه ها به اندازه کافی سالم نیستند تا در مواد مغذی و آب مورد نیاز گیاه غوطه ور شوند. بنابراین، اگر گیاه خود را به طور مداوم با استفاده از یک غذای گیاهی قوی کود داده اید، می تواند دلیل زرد شدن برگ های گیاه یشم شما به دلیل مسمومیت باشد. به طور مرتب به دنبال لکه های سفید روی برگ ها باشید که باعث رسوب مواد معدنی اضافی می شوند. همچنین ممکن است متوجه رسوبات نمک کود در خاکی شوید که یشم خود را در آن کاشته اید. در صورت وقوع این اتفاق، کوددهی را به طور کامل به مدت حداقل سه ماه متوقف کنید و با آبیاری سخاوتمندانه گیاه از شر کودهای اضافی خلاص شوید. هنگامی که گیاه شکل و ساختار خود را به دست آورد، از کود یشم محلول در آب با رقیق کردن آن در طول فصل رشد فعال استفاده کنید.



زیاده روی در کود دهی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.