فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

کدو ستاره‌ای (به انگلیسی: Pattypan squash) که با نام کدو بشقابی هم شناخته می‌شود.کدو ستاره‌ای بسیار مقاوم است و دارای ظاهری گرد شبیه بشقاب و لبه‌های دالبری شکل است و بهتر است وقتی نرسیده و جوان است خورده شود چون در این مرحله نیاز به هیچ پوست‌گیری و برشی ندارد (معمولا غدایی مانند دلمه از آن تهیه می‌شود). این نوع کدو سرشار از منیزیم، نیاسین و ویتامین‌های آ و ث است. متعلق به تیره کدوییان گیاهی است، علفی، یکساله، با ساقه کرکدار و خزنده، ریشه محکم و برگهای پنج لبی. گلها زرد رنگ می‌باشند. در فرآیند رشد گیاه، ابتدا گلهای نر به صورت دسته‌ای و سپس گلهای ماده ظاهر می‌شوند و میوه‌هایی به پنج رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید می‌دهد.
پرورش کدو ستاره ای در گلدان - فوت و فن های باغبانی
پرورش کدو ستاره ای در گلدان - فوت و فن های باغبانی

کدو ستاره‌ای ( Pattypan squash) با نام کدو بشقابی هم شناخته می‌شود.کدو ستاره‌ای بسیار مقاوم است و دارای ظاهری گرد شبیه بشقاب و لبه‌های دالبری شکل است و بهتر است وقتی نرسیده و جوان است خورده شود چون در این مرحله نیاز به هیچ پوست‌گیری و برشی ندارد (معمولا غدایی مانند دلمه از آن تهیه می‌شود). این نوع کدو سرشار از منیزیم، نیاسین و ویتامین‌های آ و ث است. متعلق به تیره کدوییان گیاهی است، علفی، یکساله، با ساقه کرکدار و خزنده، ریشه محکم و برگهای پنج لبی. گلها زرد رنگ می‌باشند. در فرآیند رشد گیاه، ابتدا گلهای نر به صورت دسته‌ای و سپس گلهای ماده ظاهر می‌شوند و میوه‌هایی به پنج رنگ قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سفید می‌دهد.





کاشت بذر در گلدان

کدوی ستاره ای ( پتیپان )را می توان چهار تا شش هفته قبل از انتقال به مکان اصلی در داخل خانه کاشت .اما گیاهانی که مستقیم از بذر در مکان اصلی کاشته می شوند به سرعت رشد می کنند. برای جوانه زدن بذرها می توانید قبل از کاشت بذرها را به مدت 24 ساعت در آب خیس کنید. یا مستقیماً بذرها را در باغ یا ظرف در خاکی با زهکشی خوب بکارید. آنها به سرعت جوانه می زنند و رشد می کنند. ظرف بزرگ ودارای سوراخ زهکشی یا حتی یک کیسه رشد بزرگ با عرض 25 تا 30 و عمق 25 سانتیمتر انتخاب کنید تا به گیاه فضای مناسبی برای رشد شکوفه های نر و ماده بدهد. گلدان را با کمپوست، خاک گلدان، یک مشت ماسه و مقداری پرلیت پر کنید تا ترکیبی سبک و با زهکشی خوب ایجاد شود. یک یا دو بذر را حدود 3 سانتیمتر در خاک قرار دهید و به آرامی بپوشانید، سپس روی آن را به آرامی مالچ پاشی کنید .2.5 سانتیمتر آب ضافه کنید و گلدان را در مکانی آفتابی یا نیمه آفتابی قرار دهید. (اگر یکی از نهال ها به نظر می رسد که در حال رشد نیست، می توانید آن را قطع کنید تا به گیاه دیگر انرژی بیشتری بدهید.)ظرف را هفته ای 2.5 سانتیمتر آبیاری کنید (شامل آبیاری با باران نیز می شود). اطمینان حاصل کنید که وقتی گیاهان شروع به گل دادن می کنند، هیچ گونه خشکی یا شرایط خشکی را تجربه نمی کنند. یک یا دو هفته یک بار از کود متعادل استفاده کنید و در هشت هفته، احتمالاً می توانید اولین کدو را برداشت کنید.



کاشت بذر در گلدان


فاصله ی بوته ها

قبل از کاشت بذر کدو را به مدت 24 ساعت در آب خیس می کنیم اما این مرحله کاملا اختیاری است. دمای خاک قبل از کاشت بذر کدو باید حدود 21 درجه باشد. پس از ظهور ، نهال ها نازک می شوند، اما برای ادامه رشد به حداقل دو برگ نیاز دارند. بوته های بالغ کدو باید 50 سانتیمتر از هم فاصله داشته باشند در ردیف هایی که 60 سانتیمتر از هم فاصله دارند.شما می توانید کاشت بذرها را در داخل خانه حدود چهار هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان شروع کنید



فاصله ی بوته ها


دمای مناسب رشد

کدو ستاره ای بهترین رشد را دارد و بیشترین میوه را در آفتاب کامل می دهد.در خاک غنی و با زهکشی خوب بهترین عملکرد را دارد. در اکثر خاک های خوب رشد می کند اما pH خاک کمی اسیدی از 6.1 تا 6.5 را ترجیح می دهد. کدو ستاره ای در دمای 18 تا 23 درجه بهترین رشد را دارد. حتی مهمتر این است که دمای خاک قبل از کاشت حداقل به 18 درجه رسیده باشد. کدو ستاره ای، ممکن است تولید خود را در گرم ترین روزهای تابستان کند کند و در اوایل پاییز تولید شدید خود را از سر بگیرد. در حالی که گیاهان در حال گلدهی و باردهی هستند، هر چهار هفته یکبار با کمپوست یا با کود دانه ای 10-10-10 متعادل بپوشانید .



دمای مناسب رشد


گرده افشانی

گیاهان کدو دارای شکوفه های نر و ماده هستند و هر دو باید برای گرده افشانی حضور داشته باشند. داشتن چندین گیاه احتمال گرده افشانی را افزایش می دهد. شکوفه های نر گرده ای را حمل می کنند که باید به سمت شکوفه های ماده راه پیدا کند.معمولاً گلهای نر ابتدا ظاهر می شوند و سپس می ریزند. سپس گیاه شروع به تولید گل های نر و ماده می کند. فقدان گرده افشان یا عدم گرده افشانی می تواند برای برخی باغداران مشکل ساز باشد ، شما می توانید گرده افشانی را به صورت دستی انجام دهید.اولین شکوفه های نر را انتخاب کنید و آنها را بر روی شکوفه ماده بمالید. این به افزایش میوه دهی کمک می کند.



گرده افشانی


برداشت

اکثر انواع آن ظرف 45 تا 70 روز آماده برداشت هستند. میوه ها را زمانی که قطر آنها حدود 5 سانتیمتر باشد می توان شروع به چیدن کرد و تا زمانی که به قطر10 سانتیمتر برسند نرم باقی می مانند. هر کدو کمتر از 453 گرم وزن دارد. کدوهای خود را هر روز بررسی کنید، زیرا می توانند در عرض چهار روز پس از گلدهی به اندازه برداشت برسند. در صورت حساس بودن دستانتان، توصیه می شود هنگام برداشت از دستکش استفاده کنید.بچه ها بیشتر وسوسه می‌شوند که پاتیپان‌ها را امتحان کنند، زیرا شکل سرگرم‌کننده‌ای دارند. با این حال، شکل عجیب و غریب کدو می تواند آشپزها را گیج کند. شما می توانید با پختن کامل این نوع کدو از مشکل برش دادن آن جلوگیری کنید. کدو را می توان روی آب جوش بخار داد تا نرم شود که بسته به اندازه آن حدود چهار تا شش دقیقه طول می کشد. همچنین می‌توانید پتیپان‌ها را کباب کنید، اگرچه اگر ابتدا آن‌ها را از وسط نصف کنید، یکنواخت‌تر می‌پزند. قطعات را روی یک ورقه پخت قرار دهید و در طبقه بالایی حدود 10 تا 15 دقیقه با دمای 420 درجه فارنهایت(215 درجه سانتیگراد) تفت دهید تا نرم شوند. در صورت تمایل می توانید با روغن زیتون یا کره آن را بپوشانید و از قبل مزه دار کنید. اگر می‌خواهید کدو ی ستاره ای را برش دهید، با خیال راحت آنها را هر طور که دوست دارید برش دهید. می‌توانید قطر آن را برش دهید، آن‌ها را به تکه‌های کوچک تقسیم کنید. هیچ راه درست یا غلطی برای برش دادن این سبزی وجود ندارد. کدوی پاتیپان کاسه های خوراکی کوچک و عالی را نیز درست می کند. قبل یا بعد از پخت، داخل آن را بردارید و با چاشنی دلخواه پر کنید.



برداشت
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.