فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

بروکلی که عضوی از خانواده براسیکاسه است، از 2000 سال پیش در ایتالیا کشت می شود. با نام علمی Brassica oleracea var. italica، معمولاً به صورت سالانه رشد می کند و به صدها غذا در سراسر جهان راه پیدا می کند. قسمت خوراکی گیاه در واقع گل های باز نشده گیاه است .گاهی مواقع رشد این گیاه می تواند چالش برانگیز باشد و تنها چیزی که به دست می آورید یک حیاط پر از سبزی های برگی زیبا – و خوراکی – است، اما بدون سر.در این مقاله به دلایل این موضوع می پردازیم :
علت تشکیل نشدن گل ( سر) در کلم بروکلی - فوت و فن های باغبانی
علت تشکیل نشدن گل ( سر) در کلم بروکلی - فوت و فن های باغبانی

آفتاب کامل

برای رشد خوب، کلم بروکلی به آفتاب کامل یا حداقل 6 ساعت نور خورشید در روز نیاز دارد.گیاهانی که در سایه رشد می کنند، به طور طبیعی به نور کمتری دسترسی دارند و اغلب زمانی که باید سر تشکیل دهند، ظاهری نامرتب با ساقه های افتاده دارند.



آفتاب کامل


خاک غنی و ارگانیک

این سبزی سبز که تغذیه کننده سنگینی است، بسیار نیاز به عناصر غذایی دارد. آزمایش خاک را برای تعیین ویژگی های خاک باغ خود انجام دهید و در صورت نیاز با کمپوست باغی ، کود دامی کهنه یا هوموس اصلاح کنید.برای کنترل بهتر بر کیفیت خاکی که استفاده می کنید، آنها را در ظروف یا بسترهای کاشت مرتفع پرورش دهید. مطمئن شوید که برای هر بوته عرض 46 سانتیمتر و عمق بین 30 تا 33 سانتیمتر را در نظر بگیرید. برای کاشت باغ، حداق 30 تا 33 سانتیمتر را حفر کنید تا بستری برای کاشت آماده شود. خاک را خرد کنید و در حین حرکت 5 تا 8 سانتیمتر مواد آلی اضافه کنید. می توانید یک کود گیاهی متعادل و کم رهش اضافه کنید. مطمئن شوید که مقدار زیادی نیتروژن نداشته باشد، زیرا حتی یک تغذیه کننده سنگین ، ممکن است شاخ و برگ هایی با مقدار زیادی از این درشت مغذی داشته باشد.کود همچنین حاوی فسفر است که از جوانه ها و ریشه های سالم حمایت می کند .کود همچنین پتاسیم دارد که به مقاومت در برابر بیماری، متابولیسم و ​​رشد ریشه کمک می کند. تقریباً در اواسط فصل، طبق دستورالعمل بسته، مواد آلی در اطراف محیط هر گیاه یا دوز اضافی کود اعمال کنید. اگر سال گذشته کلم بروکلی را در همان مکان کاشتید، ممکن است خاک شما تخلیه شود و گیاهان شما سر تشکیل ندهند. قبل از امتحان مجدد کلم بروکلی در آن مکان، خاک را با مواد آلی غنی کنید و سبزیجات دیگر را برای یک یا دو سال در آنجا بکارید.



خاک غنی و ارگانیک


PH خنثی

دلیل دیگری که ممکن است محصولات شما گل تولید نکنند این است که خاک شما خیلی اسیدی یا خیلی قلیایی است.باز هم، آزمایش خاک بهترین گزینه برای تعیین pH است. با این حال، به طور کلی، افزودن آهک باغچه در دستورالعمل بسته به کاهش اسیدیته کمک می کند و استفاده از کمپوست، مالچ برگ یا پیت ماس ​​به افزایش آن کمک می کند. کلم بروکلی PH بین 6.0 تا 7.0 را ترجیح می دهد .



PH خنثی


فاصله کافی

دستورالعمل های روی بسته های دانه حاوی توصیه هایی برای فاصله گذاری است. برای کلم بروکلی، معمولاً فاصله ی بوته ها 46 سانتیمتر و فاصله ی بین ردیف ها 70 سانتیمتر است. این تضمین می‌کند که هر گیاه می‌تواند بدون مانعی توسط همسایگان خود ریشه‌ها را برای تغذیه بفرستد و جریان هوا بین گیاهان خنک و با رطوبت کم باشد.در صورتیکه فاصله نامناسب باشد ، گیاه ممکن است به جای تولید سر، برای بقای انرژی مبارزه کنند. به طور مثال اگر در ظروف خیلی کوچک بروکلی را پرورش دهید ،ممکن است ریشه ها فشرده شوند و توانایی آنها را در جذب مواد مغذی مهار کند.



فاصله کافی


رطوبت

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت در تشکیل سر، رطوبت ناکافی است. بذرها و نهال های جوانه زده باید مرطوب نگه داشته شوند و هرگز نباید کاملاً خشک شوند. گیاهان جوان از لایه ای از مالچ سود می برند. این نه تنها به حفظ رطوبت کمک می کند، بلکه از علف های هرز آبگیر نیز جلوگیری می کند.هنگامی که کلم بروکلی در باغ قرار گرفت، به 2.5 تا 4 سانتیمتر آب در هفته نیاز دارد. بهترین راه برای اندازه گیری میزان مصرف آن با باران سنج است . اگر باران نمی بارد، آبیاری با شلنگ انجام شود زیرا نوسان سطح رطوبت ممکن است برای تشکیل سر مضر باشد.



رطوبت


زهکشی

مسئله دیگری که ممکن است منجر به عدم وجود سر شود، زهکشی ضعیف خاک است. در حالی که این سبزی به رطوبت ثابت نیاز دارد، نمی تواند در آب ایستاده رشد کند بدون اینکه در برابر بیماری، آفات و پوسیدگی آسیب پذیر شود.می‌توانید با ایجاد حفره‌های ملایم در خاک در اطراف شاخ و برگ با ابزار وجین /یا مخلوط کردن کمپوست برگ یا ماسه درشت در خاک برای بهبود زهکشی، سعی کنید آنها را نجات دهید.



زهکشی


دمای کم

دمای ایده آل برای رشد کلم بروکلی بین 15 تا 23 درجه سانتیگراد است. دمای کمتر از1 درجه و بالاتر از 23 درجه ممکن است فاجعه ای را به شکل یخبندان و امواج گرما ایجاد کند که باعث ایجاد استرس در گیاهان در حال رشد می شود و ممکن است منجر به شکست در تشکیل سر شود. از کاشت بذر یا پیوند نهال هایی که در خانه رشد می کنند و انتقال خیلی زود به باغ خودداری کنید که ممکن است آنها را در معرض هوای خیلی سرد قرار دهید. حدود هشت هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان در بهار کاشت داخل خانه را شروع کنید و وقتی دو دسته برگ واقعی هستند، حدود دو هفته قبل از آخرین تاریخ یخبندان، آنها را خارج کنید. برای کاشت مستقیم، واریته‌ای را انتخاب کنید که تعداد روزهای کوتاهی برای رسیدن به بلوغ وجود دارد، یا ممکن است متوجه شوید که گیاهان شما با گلدهی در گرمای تابستانی تسلیم شوند. نهال های بروکلی های کاشته شده در محیط داخل را به تدریج به محیط بیرون عادت دهید. این فرایندی است که به آن «سخت کردن» می‌گویند، که در آن گلدان‌های حاوی نهال را هر روز چند ساعت در فضای باز قرار می دهند ،قبل از اینکه آن‌ها را کاملا به باغ انتقال دهند.



دمای کم


بالغ شدن

گاهی اوقات به نظر می رسد که گیاه کلم بروکلی در حال رشد نیست، در حالی که در حقیقت بالغ نشده است. بسته‌های بذر را به دقت بخوانید، زیرا تاریخ بلوغ ممکن است بین 50 تا 100 روز باشد.مطمئن شوید که رقم مناسب منطقه ی خود را انتخاب می کنید در غیر این صورت، فصل رشد شما ممکن است خیلی کوتاه باشد و گیاهان قبل از اینکه هوا خیلی گرم یا خیلی سرد شود، رویش را شروع کنند.



بالغ شدن
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.