فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

در حالی که آبیاری درختان در پاییز مهم است، ممکن است این سوال ها برایتان پیش بیاید که چه زمانی این کار را انجام دهید ؟ چه زمانی و کدام درختان را آبیاری کنیم و چه زمانی نباید آبیاری کنیم؟ آبیاری درختان همیشه سبز و برگریز را در اوایل پاییز متوقف کنید تا زمانی که برگ درختان برگریز کاملا بریزد. این توقف در آبیاری به درختان همیشه سبز و برگریز اجازه می دهد تا وارد مرحله انتقالی شوند، چیزی که در اینجا سعی کنید از آن جلوگیری کنید، جهش‌های رشد جدید است که در مقابل فضای زمستانی آسیب پذیر است.
آبیاری درختان در پاییز - فوت و فن های باغبانی
آبیاری درختان در پاییز - فوت و فن های باغبانی

در حالی که آبیاری درختان در پاییز مهم است، ممکن است این سوال ها برایتان پیش بیاید که چه زمانی این کار را انجام دهید ؟ چه زمانی و کدام درختان را آبیاری کنیم و چه زمانی نباید آبیاری کنیم؟ آبیاری درختان همیشه سبز و برگریز را در اوایل پاییز متوقف کنید تا زمانی که برگ درختان برگریز کاملا بریزد. این توقف در آبیاری به درختان همیشه سبز و برگریز اجازه می دهد تا وارد مرحله انتقالی شوند، آنچه سعی دارید از آن جلوگیری کنید رشد شاخه‌های جدید است که در برابر سرمای زمستان مقاوم نخواهند بود. اگر هوا در منطقه‌ی زندگی شما ناگهان هوا سرد می‌شود، احتمالاً چنین شاخه‌های غیر مقاومی آسیب می‌بینند.





اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود

نکته ای که در مورد آبیاری درختان در پاییز باید بدانیم این است که منظور از توقف آبیاری این معنا را نمی دهد که اجازه دهیم خاک کاملا خشک شود به خصوص اگر در منطقه ای زندگی کنید که بارندگی کم باشد، درختان برگریز حتی اگر برگ های خود را از دست بدهند، نباید در پاییز و زمستان خیلی خشک شوند ، آب هم به عنوان عایق برای درخت و هم برای خاک عمل می کند. خاکی که مرطوب بماند گرمتر خواهد بود. به همین ترتیب، سلول های گیاهی که پر از آب هستند کمتر در معرض آسیب ناشی از سرما خواهند بود. درختان برگریز را تا عمق 70 سانتی متر ماهی دو بار در پاییز و ماهی یک بار در زمستان آبیاری کنید.



اجازه ندهید خاک کاملا خشک شود


آبیاری درختان جوان و همیشه سبز در پاییز

درختان تازه کاشته شده (درختانی که در عرض 3-1 سال کاشته می شوند)، بیشتر در معرض آسیب ناشی از شرایط خشک هستند و باید بیشتر از درختان مستقر آبیاری شوند. سعی کنید آنها را تا عمق 70 سانتیمتر سه بار در ماه در پاییز و دو بار در ماه در زمستان آبیاری کنید. درختان همیشه سبز در هوای خشک زمستانی از طریق سوزن های خود آب از دست می دهند. آنها برای جبران آن به آب ذخیره شده بیشتری در فصل زمستان نیاز دارند. بادهای سرد و خشک می‌توانند آب را از گیاهان همیشه سبز سریع‌تر از ریشه‌هایشان جدا کنند. به همین دلیل تأمین آب کافی در پاییز و در فصل های خشک و گرم در زمستان اهمیت ویژه ای دارد.



آبیاری درختان جوان و همیشه سبز در پاییز


آبیاری در محدوده ی دریپ لاین

هنگام آبیاری هر درختی، به یاد داشته باشید که آبیاری را در محدوده ی dripline ( خط تراوش ) انجام دهید. بیشتر درختان مستقر دارای ریشه ای برابر با ارتفاع و فراتر از آن هستند.زیر درخت خود بایستید و به داخل سایبان آن نگاه کنید. طوری حرکت کنید که مستقیماً زیر لبه‌های خارجی آن سایبان قرار بگیرید. اکنون روی بخشی از دایره ایستاده‌اید که خط تراوش را تشکیل می‌دهد. بیشتر آبی که ریشه درختتان از زمین می‌کشد از این ناحیه و از ناحیه‌ای بیرون از آن (دورتر از درخت) بیرون می‌آید. به‌عبارت‌دیگر، افرادی که درخت را درست در نزدیکی تنه آن آبیاری می‌کنند، یک‌سو تفاهم اساسی در مورد چگونگی برداشت آب توسط ریشه‌ی درخت‌دارند. ریشه‌های کوچک‌تر و به‌اصطلاح ریشه‌های تغذیه‌کننده، ریشه‌هایی هستند که بیشترین مقدار آب را از خاک بیرون می‌کشند و این ریشه‌های تغذیه‌کننده تمایل دارند از خط تراوش خارج شوند. آبیاری عمیق داشته باشید و از اسپری کردن شاخ و برگ خودداری کنید. آبیاری در عمق مناسب به خاک شما بستگی دارد و احتمالا شما می خواهید اندازه گیری کنید که چقدر آب لازم است ؟



آبیاری در محدوده ی دریپ لاین


مالچ و تنظیم آبیاری

یکی از بهترین کارهایی که می توانید در ماه های آینده برای درختان خود انجام دهید اضافه کردن مالچ است. لایه بندی 8 تا 10 سانتیمتر مالچ آلی از خاک در برابر از دست دادن رطوبت محافظت می کند و به تنظیم دمای خاک در طول زمستان کمک می کند. نکته حرفه ای: "آبیاری در عمق مناسب و مدیریت دفعات آبیاری هر دو جنبه های بسیار مهمی برای حفظ سلامت گیاهان ما در طول سال است، به ویژه در ماه های پاییز و زمستان."



مالچ و تنظیم آبیاری
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.