فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

رشد و نمو طبیعی گیاهان میوه و توت و سبزیجات به ترکیب خاک بستگی دارد. سطح اسیدیته خاک در رشد تأثیر خاصی دارد. طبق این شاخص ، خاک ها به سه گروه اسیدی ، خنثی و قلیایی تقسیم می شوند. برای بسیاری از محصولات باغی ، خطرناک ترین خاکها دارای اسیدیته بالایی هستند. در گیاهانی که تحت چنین شرایطی رشد می کنند ، به دلیل جذب ضعیف عناصر غذایی موجود در خاک های اسیدی ، می توان رشد کند رشد را مشاهده کرد. آهک زدن دوره ای خاک به شما امکان می دهد تعادل اسید و باز را یکنواخت کنید و در نتیجه علتی را که رشد گیاه را مهار می کند از بین ببرید.
آهک زدن خاک چه زمانی و چگونه انجام می شود ؟ - فوت و فن های باغبانی
آهک زدن خاک چه زمانی و چگونه انجام می شود ؟ - فوت و فن های باغبانی

تشخیص نوع خاک

نیاز به اکسیداسیون خاک را می توان با علائم بیرونی و هم نتایج آزمایشات آزمایشگاهی دریافت. اگر زمین موجود در منطقه رنگ سفید یا خاکستری سفید پیدا کرد ، لازم است بلافاصله خاک را آهک بزنید. وجود افق 10 سانتی متری پودزولیک نیز از افزایش اسیدیته خاک حکایت دارد. رشد بیش از حد علف های هرز همچنین می تواند شاخصی برای اسیدی شدن بیش از حد خاک باغچه باشد. با توجه به رنگ کاغذهای نشانگر تورق غوطه ور در نمونه های خاک رقیق شده با آب ، می توانید نوع خاک را دریابید.



تشخیص نوع خاک


تعیین مقدار مناسب آهک خاک

اغلب ، آهک گذاری خاک های اسیدی با استفاده از آهک ذوب شده انجام می شود. هنگام محاسبه مقدار لازم این ماده ، موارد زیر را در نظر بگیرید: ترکیب خاک در باغ ؛ سطح اسیدیته زمین عمق تعبیه شده تخمین زده شده در اسیدیته بالا (pH5 به پایین) ، مقادیر زیادی آهک به خاک وارد می شود. برای هر متر مربع خاک رس و لومی ، حداقل 0,5 کیلوگرم سنگ آهک و ماسه اضافه کنید - 0,3 کیلوگرم. با میانگین سطح اسیدیته خاک ، دوزها به ترتیب به 0,3 و 0,2 کیلوگرم کاهش می یابد. در خاکهای شنی با سطح اسیدیته کم ، مواد آهکی اضافه نمی شوند و در خاکهای رسی و لومی ، کافی است 0,2 کیلوگرم بر متر مربع اضافه شود. در بین باغبانان معمولاً روش آهک زنی با خاکستر چوب نیز انجام می شود. اگرچه حاوی 35٪ کلسیم نیست ، اما خاکستر چوب حاوی فسفر ، پتاسیم و سایر عناصر کمیاب است که تأثیر مفیدی در رشد گیاه دارد.



تعیین مقدار مناسب آهک خاک


استفاده از آهک قبل از کاشت

توصیه می شود قبل از حفاری زمین ، زمین را در پاییز آهک بزنید ، از کودهای آهکی به همراه کودهای آلی استفاده کنید. حفر خاک به شما امکان می دهد مواد وارد شده را روی سطح خاک نگذارید. اگر چنین رویدادهایی برای بهار برنامه ریزی شده باشد ، بهتر است سه هفته قبل از شروع کاشت سبزیجات انجام شود. برای محصولات گیاهی مانند چغندر و کلم ، استفاده از مواد آهک به طور مستقیم در سال کاشت ضروری است. با محصولات متناوب ، سبزیجات دیگر فقط در سال آینده در مناطق آهکی باغ کاشته می شوند.



استفاده از آهک قبل از کاشت


مزایای آهک پاشی

در طول آهک گذاری ، دوزهای کامل مواد با افزایش اسیدیته به خاک وارد می شوند و مقدار pH را به مقدار مشخص شده افزایش می دهند. هدف از آهك كاري مكرر (پشتيباني) حفظ سطح بهينه واكنش محيط در محل در خاك است. در عین حال ، مقادیر کم کودهای آهکی ، مقادیر کم شده آهک از زمین را که در طول فصل اتفاق افتاده جبران می کند. برای به دست آوردن محصول خوب ، باید کود را در بهار استفاده کنید. آرد آهک به شما امکان می دهد با در نظر گرفتن نیازهای محصولات پرورش یافته ، سطح اسیدیته خاک را به حد مطلوب برسانید.افزودن آهک به خاک دارای مزایای دیگری نیز هست : برای فعال کردن فعالیت حیاتی تعدادی از میکروارگانیسم های مفید (باکتریهای گره ای و غیره) ؛ خاک را با مواد مغذی موجود برای گیاهان باغ غنی کنید. بهبود خصوصیات فیزیکی خاک (نفوذ پذیری آب ، ساختار و غیره) ؛ کارایی کودهای معدنی و آلی را 30-40٪ افزایش دهید. مقدار عناصر سمی را در محصولات زیر کشت کاهش دهید (به ویژه برای قطعات باغ واقع در نزدیکی مناطق صنعتی مهم است).



مزایای آهک پاشی


تولید محصولات دوستدار محیط با افزودن آهک به خاک

بنابراین ، آهک زدن خاک به شما امکان می دهد مشکل اسیدیته بیش از حد را از بین ببرید. کودهای آهکی استفاده شده تأثیر مفیدی در رشد ، رشد و بهره وری محصولات زراعی دارند. بازده هزینه های انجام شده توسط باغبان برای خرید کودهای معدنی و آلی افزایش می یابد. در خاکهای خنثی ، روند تجمع مواد مضر در سبزیجات و انواع توت ها کند می شود و به شما امکان می دهد محصول دوستدار محیط زیست را جمع آوری کنید.



تولید محصولات دوستدار محیط با افزودن آهک به خاک
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.