فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

تغذیه مناسب درخت گلابی یکی از عوامل اصلی برای بالا بردن کیفیت و کمیت محصولات است. تمام عناصر غذایی باید به میزان متعادل و به موقع در دسترس گیاه قرار بگیرد.همیشه خاک خود را قبل از استفاده از کود آزمایش کنید. خاک های مختلف می توانند مقادیر مختلفی از عناصر مورد نیاز برای حمایت از رشد و توسعه درخت گلابی را داشته باشند.
چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟ - فوت و فن های باغبانی
چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟ - فوت و فن های باغبانی

درختان گلابی قادر به جذب تمام مواد مغذی مورد نیاز خود از طریق سیستم های ریشه ای خود هستند.این بدان معنی است که آنها باید در خاک حاصلخیز و زهکشی خوب و دارای pH خاک 6.0-7.0 در آفتاب کامل و با مقدار مناسب آبیاری کاشته شوند.دانستن نحوه تغذیه یک درخت گلابی و چه موقع بارور کردن گلابی می تواند تفاوت بین یک درخت سالم ، تولیدی و یک درخت مضر و کم بار را ایجاد کند.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟


درختان گلابی اوایل بهار می بایست بارور شوند. از آنجایی که درختان گلابی در صورت مصرف بیش از حد نیتروژن مستعد بیماری هستند، مراقب کودهای غنی از نیتروژن باشید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار کود استفاده کنید، از مقدار کمی استفاده کنید اگر برگها در تابستان شروع به زرد شدن کردند، مطمئن شوید که در سال آینده از کود بیشتری استفاده کنید. اواخر تابستان یا پاییز زمان مناسبی برای کوددهی درخت گلابی نیست. اگر این کار را انجام دهید، درخت احتمالاً رشد جدید ایجاد می کند که در نتیجه در معرض خطر آسیب ناشی از یخبندان قرار می گیرد.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟


وجود درشت مغذی هایی مانند نیتروژن, فسفر و پتاسیم در خاک باعث می شود درخت گلابی به خوبی رشد کند این عناصر به طور طبیعی در خاک سالم وجود دارند در صورت کمبود این عناصر، با استفاده از کود جبران می شود نیتروژن باعث تقویت رشد شاخ و برگ می شود. فسفر باعث افزایش رشد ریشه می شود. پتاسیم باعث مقاومت طبیعی در برابر بیماری گلابی می شود.علائم کمبود درشت مغذی های درختان گلابی برگهای قرمز یا رنگ پریده، برگهای باریک یا کوچک و لکه های مرده روی برگها است. در کوددهی درختان گلابی باید از کود NPK با نسبت ۱۰-۵۲-۱۰ در اول دوره کاشت به نسبت ۳ در هزار، از کود NPK کامل ۲۰-۲۰-۲۰ با نسبت ۳ در هزار و در ۱هفته مانده به چیدن میوه از کود NPK پتاس بالا ۳۶-۱۲-۱۲ یا ۳۰-۵-۱۵ با نسبت ۳ در هزار استفاده شود.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟


گوگرد برای گلابی به عنوان یک اقدام پیشگیرانه قبل از ورود آفات باید در نظر گرفته شود ، گوگرد اصلاح کننده خاک و یا دفع کننده آفات است. محلول پاشی گوگرد بر روی میوه باعث افزایش استحکام پوست میوه خواهد شد که در کاهش تبخیر آب میوه در بر اثر گرما و آفتاب سوختگی و همچنین نفوذ سرما به داخل میوه بسیار مفید می باشد .عناصر ریز مغذی در خاک به در دسترس قراردادن و جذب بهتر عناصر درشت مغذی درخت گلابی کمک می کند به عنوان مثال، مولیبدن به تثبیت نیتروژن در خاک کمک می کند. مس و روی از ایجاد لکه های رنگی و برگ های نامناسب جلوگیری می کند. کلسیم یکی دیگر از عناصر ریز مغذی ضروری است که در رشد درخت گلابی موثر است و کیفیت برگ و میوه را افزایش می دهد. با افزودن کمپوست می توان کمبود ریزمغزی ها را جبران کرد.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟


مهم‌ترین عناصری که باعث انتقال مواد قندی و تجمع آنها در سلول‌های هدف می‌شود، عنصر پتاسیم است. مرحله فندقی شدن میوه زمان مناسبی برای استفاده از کودهای پتاسیم است. جهت افزایش سایز میوه و جلوگیری از ترک خوردگی میوه از محلول پاشی کودهای کلسیم بالا دو تا سه بار قبل از برداشت میوه استفاده می شود. زمانی که گلبرگ ها ریزش پیدا می کنند برای اینکه شرایط مساعدی برای میوه دهی ایجاد شود در این مرحله می توان از کودهای کامل ماکرو و میکرو به تناوب استفاده می شود. در مرحله تورم جوانه ها و قبل از گلدهی باید از کودها حاوی ترکیبات مناسبی از عناصر ازت، روی، بور استفاده کرد ،این عناصر باعث افزایش گل‌دهی و تبدیل بیشتر گل به میوه می شود و تشکیل میوه های سالم می شود. همچنین استفاده از کودهای حاوی هیومیک اسید در این مرحله به رشد ریشه و جذب بهتر عناصر غذایی از خاک کمک بسیار زیادی می کند.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟


بهترین روش کود دهی استفاده از روش چالکود در زمستان می باشد. چالکود یک نوع کوددهی در عمق خاک و نزدیک به ریشه است که بیشترین عناصری که برای رشد و نمو گیاه ضروری است را شامل می شود. ترکیبات یک چالکود خوب و موثر عموما شامل این موارد می باشد: کود دامی پوسیده یا ورمی کمپوست گوگرد گرانوله و کودهای ماکرو (اوره و فسفات و پتاس) که بهتر است با هیومیک اسید گرانول و یا پودری هم ترکیب شود.



چگونه یک درخت گلابی پر بار داشته باشیم؟
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.