فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

مرگ گیاهچه یا Damping Off اصطلاحی است که معمولاً برای نشان دادن مرگ ناگهانی نهال ها استفاده می شود، که اغلب توسط قارچ های خاکی از یک دانه در حال جوانه زدن ایجاد می شود. با این حال، در موارد نادر، مرگ ناگهانی نهال ها ممکن است ناشی از عوامل دیگری نیز باشد.کنترل این بیماری می تواند برای باغبانی که سعی در رشد بذر دارد نگران کننده باشد. یادگیری نحوه جلوگیری از شرایط میرایی به شادابی و سلامت نهال شما کمک می کند.مرگ گیاهچه در بسیاری از انواع خاک و در آب و هوای مختلف رخ می دهد. میزان آسیب به نهال بستگی به نوع قارچ ، رطوبت خاک و دما دارد.به طور معمول، بذرهای جوانه زده قبل از بیرون آمدن از زمین توسط قارچ میرایی از بین می روند و گیاهان مسن تر و مستقرتر به ندرت تحت تأثیر قرار می گیرند. با این حال، بخش هایی از ریشه ها و ساقه ها هنوز هم می توانند مورد حمله قرار گیرند که در نتیجه منجر به رشد ضعیف می شود و عملکرد کاهش می یابد.
شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل - فوت و فن های باغبانی
شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل - فوت و فن های باغبانی

مرگ گیاهچه یا Damping Off اصطلاحی است که معمولاً برای نشان دادن مرگ ناگهانی نهال ها استفاده می شود، که اغلب توسط قارچ های خاکی از یک دانه در حال جوانه زدن ایجاد می شود. با این حال، در موارد نادر، مرگ ناگهانی نهال ها ممکن است ناشی از عوامل دیگری نیز باشد.کنترل این بیماری می تواند برای باغبانی که سعی در رشد بذر دارد نگران کننده باشد. یادگیری نحوه جلوگیری از شرایط میرایی به شادابی و سلامت نهال شما کمک می کند.



شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل


مرگ گیاهچه در بسیاری از انواع خاک و در آب و هوای مختلف رخ می دهد. میزان آسیب به نهال بستگی به نوع قارچ ، رطوبت خاک و دما دارد.به طور معمول، بذرهای جوانه زده قبل از بیرون آمدن از زمین توسط قارچ میرایی از بین می روند و گیاهان مسن تر و مستقرتر به ندرت تحت تأثیر قرار می گیرند. با این حال، بخش هایی از ریشه ها و ساقه ها هنوز هم می توانند مورد حمله قرار گیرند که در نتیجه منجر به رشد ضعیف می شود و عملکرد کاهش می یابد.



شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل


دانه های آلوده نرم یا لطیف می شوند و به رنگ قهوه ای تا سیاه تبدیل می شوند. بذرها ممکن است به محض نفوذ رطوبت به پوسته بذر یا بعداً با شروع رشد آلوده شوند. در غیر این صورت نهال سالم به طور ناگهانی تغییر رنگ داده یا پژمرده می شود یا به سادگی فرو می ریزد و می میرد. سایر نشانه های میرایی عبارتند از کوتاهی رشد، قدرت کم یا پژمرده شدن. شاخ و برگ گیاهان ممکن است زرد شده و زودتر سقوط کنند. ریشه های یک گیاه بیمار قهوه ای یا سیاه با شواهدی از خیساندن در آب به نظر می رسد.



شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل


متأسفانه شرایط لازم برای جوانه زنی بذر نیز محیط های مساعدی را برای رشد قارچ ایجاد می کند، زیرا هم بذر و هم ریشه باید مرطوب و گرم نگه داشته شوند. شرایط میرایی بسته به قارچ متفاوت است. با این حال، به طور معمول، خاک های خنک و مرطوب باعث پیشرفت بیماری می شوند. به عنوان مثال، بیماری قارچی پوسیدگی ریشه Pythium با دمای سردتر در خاک هایی با زهکشی ضعیف رخ می دهد. قسمت پایینی ساقه ممکن است لزج و سیاه شود. پوسیدگی ریشه Rhizoctonia با سطوح رطوبت متوسط ​​در دماهای گرم تا گرم رخ می دهد. گیاهان آلوده اغلب دارای ضایعات فرورفته روی ساقه در یا زیر خط خاک هستند.



شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل


روش های مختلف ممکن است در کاهش میزان دفع آلودگی مفید باشد.ممکن است آبیاری کمتر یا استفاده از قارچ کش برای جلوگیری از میرایی موثر باشد. قارچ‌کش‌ها را می‌توان پس از کاشت به‌ صورت آبیاری، قبل از کاشت به‌عنوان اسپری روی خاک ، یا به‌صورت غبار روی همه نهال‌ها اسپری کرد. پس از پیوند، فقط آن دسته از نهال هایی که به ویژه نسبت به رطوبت حساس هستند، باید روزانه با قارچ کش خیس شوند تا اولین یا دومین برگ بذر ظاهر شوند. گزینه دیگر ممکن است شامل درمان بذر باشد. با کاشت بذرهای تیمار شده با قارچ کش به طور مستقیم در باغ می توان بیماری را کاهش داد. سایر اقدامات پیشگیرانه شامل استفاده از خاک با زهکشی خوب و جلوگیری از ازدحام بیش از حد گیاهان است. همچنین قبل از استفاده مجدد همه گلدان ها را کاملا تمیز کنید و خاک های آلوده را دور بریزید.



شناخت بیماری مرگ گیاهچه  و نحوه ی کنترل
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.