فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

تکثیر گیاه آئونیوم به سه روش بذر، قلمه و پاجوش امکان پذیر است.در تکثیر از طریق بذر ،بذرها باید روی سطح خاک پاشیده شوند بدون این که روی آن ها با خاک پوشانده شود.( بذر ها بسیار ریز و شبیه گرد و غبار هستند) بین ۵-۱۰ روز این بذور جوانه خواهند زد. نهال جوان را در صورت سرد شدن هوا در محیطی با افتاب مستقیم قرار دهید و چنانچه هوا گرم است در محلی نیمه سایه نگهداری شوند. درضمن اجازه ندهید خاک سطحی خشک شود و آبیاری کافی و منظم را فراموش نکنید.
نحوه ی تکثیر گیاه آئونیوم - فوت و فن های باغبانی
نحوه ی تکثیر گیاه آئونیوم - فوت و فن های باغبانی

تکثیر از طریق پاجوش

تکثیر از طریق پاجوش :در برخی واریته های این گیاه پاجوش هایی از کنار پایه مادری تولید می شوند که می توان آن ها را جدا و برای تکثیر و پرورش آئونیوم مورد استفاده قرار داد. در مواردی که پاجوش های تولیدی زیاد است می توانید هنگام تعویض گلدان بوته آئونیوم را به دو یا چند قسمت تقسیم نموده و هر قسمت را در گلدانی مستقل بکارید.



تکثیر از طریق پاجوش


تکثیر به روش قلمه

تکثیر به روش قلمه :در گونه هایی که ساقه بلند هستند ساقه را از چند سانتی متر پایین تر از یک دسته برگ قطع کنید به طوری که طول قلمه ۱۰ سانت باشد. سپس قلمه را یک الی دو روز در محلی خشک و دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید تا رطوبت اضافی آن خارج شود و محل بریدگی پینه ببندد. در ادامه انتهای قلمه را به هورمون ریشه زا آغشته کرده و در گلدانی با مخلوط خاک شن مرطوب( کوکوپیت ) یا مخلوط ماسه و پیت ماس بکارید و پس از یک هفته آبیاری(در حدمرطوب شدن خاک) نمایید.



تکثیر به روش قلمه


برای تکثیر در گونه های بدون ساقه یا ساقه کوتاه از قلمه برگ استفاده می شود به این صورت که در نمونه های ساقه کوتاه برگها را همراه با بخشی از ساقه به طول ۲-۳ سانتی متر جدا نمایید و در واریته های بدون ساقه برگها را از نزدیک مرکز دسته برگ جدا کنید.



نحوه ی تکثیر گیاه آئونیوم


سپس قلمه ها را در مکانی خشک و بدون آفتاب مستقیم حدود یک تا دو روز قرار دهید تا رطوبت اضافی خارج شود. سپس قلمه ها را در مخلوط خاک شن درشت، پیت ماس، پرلایت به نسبت مساوی بکارید. توجه داشته باشید قلمه برگی طوری در بستر کشت قرار گیرد که ساقه درون خاک و برگ خارج از خاک قرار گرفته شود. سپس گلدان را در مکانی روشن و گرم بدور از آفتاب مستقیم که در طی روز حداقل هشت ساعت روشنایی دریافت کند قرار دهید.



نحوه ی تکثیر گیاه آئونیوم
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.