فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

استفاده از قلمه در تکثیر ارزان، سریع و ساده است و از تعداد کمی گیاه مادری و در فضائی محدود می‌توان گیاهان زیادی با حفظ خصوصیات پایه مادری تولید نمود.از اواسط اردیبهشت ماه تا اواسط تیر ماه، شاخه های جانبی گیاه گوجه فرنگی قطع می شوند. با قلمه زدن از گیاه گوجه فرنگی، نه تنها می توانید از این شاخه های جانبی قطع شده بهترین استفاده را بکنید، بلکه بدون هزینه ی اضافی، گیاهان گوجه فرنگی بیشتری را پرورش خواهید داد.
بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی
بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه - فوت و فن های باغبانی

یک شاخه با طول 15 سانتی متر انتخاب کنید. این شاخه ها معمولا بهترین ها برای ریشه دار شدن هستند. شما می توانید آنها را بین ساقه اصلی و تعدادی برگ پیدا کنید. از سلامت آنها کاملا مطمئن شوید و شکل ظاهری آنها را برای عدم وجود بیماری بررسی نمایید. در حالت ایده آل روی این شاخه ها نباید گلی روییده باشد.



بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه


زیر شاخه را با یک زاویه 45 درجه قطع نمایید.در صورتی که می خواهید به شاخه کمک کنید تا زودتر جوانه بزند بوسیله چاقو خراش هایی را روی ساقه ایجاد کنید. از قیچی باغبانی تمیز برای چیدن استفاده نمایید.برگ های پایینی قلمه را قطع کنید.



بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه


بستر کاشت مناسب برای قلمه گوجه فرنگی کوکوپیت و پرلیت است.پس از کاشت قلمه ها خاک را از آب سیراب کنید. به دلیل اینکه شاخه چیده شده فاقد ریشه می باشد لذا نمی تواند به اندازه کافی از خاک تغذیه کرده و آب جذب نماید بنابراین زمانی که به آن آب می دهید خاک را کاملا خیس نمایید.



بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه


یک پوشش پلاستیکی روی گیاه قرار دهید. این پلاستیک بایستی به اندازه ایی بزرگ باشد تا فضای کافی برای آزادی گیاه در آن وجود داشته باشد. فاصله ی 10 سانتی متر بین برگ های گیاه و بالای پلاستیک می بایست وجود داشته باشد. بدون اینکه پلاستیک را خیلی محکم کنید آن را در همان حال رها نمایید.این پوشش پلاستیکی باعث بازگرداندن رطوبت منتشر شده توسط برگ گیاه به آن می شود و به آن کمک می کند تا زمانی که ریشه رشد کند زنده بماند.از پژمردگی گیاه در یکی دو روز اول نگران نباشید چرا که به زودی خود را باز می یابد.پس از ۲۰ تا ۳۰ روز قلمه ها ریشه دار خواهند شد.



بهترین زمان برای تکثیر گوجه فرنگی به روش قلمه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.