فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

برای داشتن یك نهال سالم در پروسه تولید نهال اقدامات و عملیات گیاهپزشكی خاصی انجام می شود،واژه پرالیناژ (Pralinage)، واژه ای فرانسوی است كه از كلمه Praline گرفته شده است. اما تكنیك پرالیناژ در واقع به معنای ایجاد پوشش یا لایه ای از كود حیوانی گاوی (پهن) روی ریشه گیاهان (نهال، نشاء و ...) در حال كاشت است.
پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت - فوت و فن های باغبانی
پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت - فوت و فن های باغبانی

تلفیق پرالیناژ و ضدعفونی و در واقع اضافه كردن سموم ضدعفونی كننده و محافظت كننده (و در برخی موارد كودهای شیمیایی میكرو و ماكرو) به مخلوط پرالیناژ، توانایی ها و تاثیر مخلوط و تكنیك پرالیناژ را افزایش می دهد و در سلامت نهال و استقرار (به اصطلاح گرفتن نهال) و بقاء و طول عمر درخت حاصل از آن تاثیر مثبت فراوانی خواهد داشت.



پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت


ریشه های نهال ها طی خارج كردن از خاك دچار زخم و صدمات فیزیكی می شوند و شدیداً مستعد ابتلا به انواع عوامل خسارتزای خاكزی هستند و لذا نمی توان آنها را بدون حفاظت و مراقبت لازم و كافی در داخل خاك قرار داد.نوک ریشه های بیش از حد بلند را کمی هرس کنید ، نوک ریشه های قطع شده را هرس کنید ، ریشه های خشک یا خراب شده را قطع کنید.نهایتاً از محل ریشه‌هایی که قطع کرده اید ریشه های جدید تری رشد خواهد کرد.



پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت


حال ریشه‌های نهال را در محلول پرالیناژ وارد کرده و اجازه دهید چند ثانیه ای در داخل آن باقی بماند.برای تهیه محلول پرالیناژ ۲۰۰ گرم قارچ کش(مثل بنومیل یا کاپتان)+ ۶ کیلوگرم خاک رس+ سه کیلو گرم کود دامی کاملا پوسیده+ ۷۰ لیتر آب را کاملاً هم زده تا محلول لعابداری به دست آید.



پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت


پس از اینکه ریشه ها به خوبی به پرالیناژ آغشته شد، نهال را از محلول خارج کرده و اقدام به کشت نهال کنید.مایع لعاب مانندی که اطراف ریشه ها را در بر گرفته است اهمیت زیادی در ضد عفونی ، تغذیه ، تحریک تولید ریشه ، حفظ رطوبت برای ریشه ها خواهد داشت.



پرالیناژ وضدعفونی ریشه نهال قبل از کاشت
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.