فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۱/۳۰         
  

از آنجایی که بیشتر ارکیده‌ها از طریق بذرمعمولا گلهای مناسب و مرغوبی جهت تولید وسیع بوجود نمی‌آورند بیشترین سعی و تلاش افراد بر تکثیر غیر جنسی این گیاه صورت می‌گیرد که فرزندان آنها کاملا به پایه مادر شبیه است.انواع روش های تکثیر ارکیده به شرح زیر می باشد :
انواع روش های تکثیر گل ارکیده - فوت و فن های باغبانی
انواع روش های تکثیر گل ارکیده - فوت و فن های باغبانی

اکثرارکیده‌های (مونوپوریال) مثل Arachnis و Vanada را می‌توان با قلمه انتهایی تکثیر نمود. معمولا قلمه‌های ارکیده از حد معمولی 10 - 7.5 سانتیمتر بزرگتر در نظر گرفته می‌شود. قلمه انتهایی Vanada معمولا به طول 30 تا 37 سانتیمتر بوده ،قلمه‌های Arachnis هم به طول 45 تا 60 سانتیمتر می‌باشند. اینها باید ریشه هوایی داشته باشند و مستقیما در مزرعه یا گلدان کاشته شود .از ساقه های ارکیده جنس دنروبیوم قلمه هایی به طول 25 سانتی درست از بالای گره و یا قاعده گیاه تهیه می شود .



انواع روش های تکثیر گل ارکیده


قلمه ها را در ظرف مخصوص کاشت حاوی خزه اسفاگنوم مرطوب قرار داده و د رمحیطی مرطوب و دور از نور مستقیم آفتاب قرار می گیرند.پس از چند هفته جوانه های خفته قلمه بیدار شده ،جوانه می زنندو با تولید ریشه نا بجا تولید گیاهچه های ریشه دار می کنند که قابل انتقال به گلدان هستند.



انواع روش های تکثیر گل ارکیده


Cattleya و دیگر ارکیده‌های چند پایه و خمیده را با تقسیم بوته از پایه مادر ازدیاد می‌کند. این ازدیاد بر روی گیاهانی انجام می‌گیرد که 6 پیاز کاذب یا بیشترداشته باشند محل برش ریزوم از بین سومین و چهارمین پیاز کاذب بوده و هر دوقسمت را به صورت گیاهانی مجزا در گلدان می‌کارند. از آنجایی که اکثر Cattleyaها تنها سالی یک برگ بوجود می‌آورند، تقسیم ریزوم اکثر گیاهان هرسه سال یکبار انجام می‌پذیرد.



انواع روش های تکثیر گل ارکیده


تکثیر ارکیده ها با استفاده از بذورغالباً توسط متخصصین باغبانی صورت می پذیرد.گرده افشانی و تلقیح گل ها تا بلوغ غلاف حاوی بذور به چندین ماه زمان نیازمند است سپس بذور بسیار ریز را می توان کاشت .معمولاً بسیاری از غلاف ها فاقد بذور می باشند. غلاف های حاوی بذور را در محیط استریل می گشایند تا قبل از کاشت آلوده نگردند. غلاف ها را در مرحله سبز بودن و قبل از شکافتن جمع آوری می کنند. بذور جمع آوری شده را در داخل بالن ها بر بستر مواد غذایی ژلاتینی حاوی : عناصر معدنی ، قندها ، زغال چوب ، شیر نارگیل یا عصاره موز همراه با آگار می پاشند. جوانه زنی از چند هفته تا چند ماه طول می کشد سپس گیاهچه های حاصله را برای کاهش تراکم به بالن های جدید انتقال می دهند. گیاهچه ها در ضمن چندین ماه باید 4-3 دفعه به بالن های جدیدتر حاوی بستر استریل جابجا (replate) شوند تا سرانجام هر بالن حاوی 10-40 گیاهچه گردند. گیاهچه های حاصله دارای تنوع زیادی نسبت به ویژگی های والدین خویش خواهند می باشند .



انواع روش های تکثیر گل ارکیده


برخی ارکیده ها نظیر دندروبیوم بطور معمول به تولید بچّه یا کایکی(keikiیا baby) می پردازند امّا سایر ارکیده ها فقط زمانیکه در مرحله گلدهی در معرض دماهای بالا واقع شوند، به بچّه زایی مبادرت می ورزند. هر کایکی ابتدا به تولید برگ می پردازد و نهایتاً ریشه زایی می کند. زمانیکه ریشه ها به طول یک اینچ رسیدند آنگاه می توان نسبت به قطع کایکی ها اقدام نمود و آنها را بصورت مجزا به بسترهای کشت انتقال داد. اینگونه بوته ها کاملاً مشابه والد مادری خواهند بود .



انواع روش های تکثیر گل ارکیده
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.