فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

ایران به عنوان کشوری با آب و هوای خشک و نیمه خشک، همواره با مشکل کمبود آب روبروست.یکی از مسائل مهم بخش مصرف آب مسئله آبیاری در کشاورزی است که در تولید محصولات مختلف با کیفیت مطلوب، اهمیت بسیاری دارد. از مشکلات این بخش، نفوذ آب ناشی از بارندگی و آبیاری به لایه های زیرین خاک و دور از دسترس ریشه گیاه است که به مشکل کمبود آب دامن می زند.بنابراین ارائه راه کارهائی در جهت بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. پژوهشگران کشورمان موفق به تهیه نوع جدیدی از ژل های موسوم به ابر جاذب (سوپر جاذب) شده اند که با جذب آب و سپس دفع تدریجی آن کمک بسیاری به کاهش مصرف آب در هنگام آبیاری گیاهان می کند.
تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان - فوت و فن های باغبانی
تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان - فوت و فن های باغبانی

ابر جاذب های پلیمری به موادی گفته می شود که قادر به جذب آب بوده ولی در آب حل نمی شوند. پلیمرهای ابر جاذب، مواد صددرصد آلی هستند که قادرند به طریق فیزیکی و شیمیائی از ده ها تا هزاران برابر وزن خود آب یا محلول های آبی را جذب کنند. برخلاف موادی چون اسفنج که جذب آب در آنها فیزیکی است، جذب شیمیائی آب سبب می شود که آب مدت طولانی حتی تحت فشار در داخل این پلیمرها حفظ شود.



تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان


از مهمترین مصارف سوپر جاذب ، کاربرد آن در آبیاری است.این ابر جاذب ها ابتدا به صورت پودر خشک هستند که به راحتی می توان آن را با خاک مخلوط کرد. این ذرات پودری در زمان بارندگی و آبیاری که آب وارد زمین می شود، با جذب آب به صورت ژل درمی آیند و مقدار زیادی آب را در خود ذخیره می کنند و به این ترتیب از هدر رفتن آب و املاح مفید خاک به لایه های زیرین و دور از دسترس ریشه گیاه جلوگیری می شود. این ژل ها به صورت منابع آبی در خاک عمل می کنند و زمانی که رطوبت خاک کم شود، به طورتدریجی آب را به خاک می دهد. این ژل ها با فرآیند تورم و رهایش متوالی که انجام می دهند، باعث ایجاد تخلخل در ساختار خاک شده و وجود این تخلخل امکان جریان آب و هوا را در خاک فراهم می سازد.



تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان


استفاده از سوپر جاذب باعث می شود که ،اولاً، فواصل آبیاری طولانی تر شود.ثانیاً، میزان مصرف آب بسیار کمتر شود.ضمن این که بسیاری از املاح مفید خاک هم هدر نمی رود. براین اساس، با توجه به این که ایران از نظر آب وهوائی جزء مناطق خشک و نیمه خشک جهان محسوب می شود، استفاده از روش های کاهش مصرف آب از جایگاه ویژه ای برخوردار است.



تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان


این مواد شامل سه نوع کاتیون ، آنیونی و خنثی می باشد که در کشاورزی نوع آنیونی آن با داشتن بار منفی مورد توجه می باشد . سوپر جاذبه های آنیونی با دارا بودن قابلیت بالای ظرفیت کاتیونی قادرند علاوه بر جذب مقادیر قابل توجهی آب ،کاتیونهای موثر و مفید در رشد گیاه را در خود جذب کنند و ضمن جلوگیری از هدر رفتن آنها در موقع لزوم آنها را در اختیار گیاه قرار دهند. این مواد بی بو ، بی رنگ و بدون خاصیت آلایندگی خاک ، آب و بافت گیاهی می باشند.



تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان


برای استفاده از سوپر جاذب، می بایست ریشه گیاه درمجاورت ژل یا پودر خشک قرار گیرد.برای این منظور بهترین حالت آن است که ابتدا مقداری سوپر جاذب را با آب. مخلوطرکرده و ژل متورم تهیه نمایید سپس گیاه را به همراه خاک از گلدان خارج کرده،ریشه را از خاک جدا کنید و آنرا در ژل فرو برده و داخل گلدان قرار دهید. سپس خاک گلدان. را با 15 گرم سوپر جاذب خشک مخلوط کرده و به اطراف ریشه باز گردانید.در صورت استفاه برای درخت، می توان خاک اطراف تنه و ریشه گیاه را بیلچه خارج نموده و با پودر خشک سوپر جاذب مخلوط کرده و به اطراف تنه و ریشه گیاه باز گرداند .پس از بارگذاری سوپر جاذب در گلدان، گیاه را به آرامی آبیاری کنید تا سوپر جاذب فرصت جذب آب را داشته باشد.



تاثیر سوپر جاذب ها بر رشد گیاهان
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.