فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

در درختان زردآلو و بادام، نخستین نشانه بیماری به شکل پژمردگی ناگهانی برگهای یک یا چند شاخه در اوایل تابستان بروز می­ کند. ابتدا برگها تیر ­رنگ و به­ سرعت چروکیده می ­شوند. بیشتر اوقات برگهای چروکیده روی شاخه­ ها باقی می ­مانند ومنظره برگ پرچمی پیدا می­ کنند. نشانه های بیماری معمولاً در برگهای واقع در بن شاخه­ ها ظاهر شده، به­ سرعت به سمت بالا پیشروی می­ کنند. درختان جوانی که به این بیماری مبتلا شوند ممکن است از پای درآیند، اما شاخه­ های مبتلای درختان مسن شاید بازهم سال بعد برگ بدهند. تکرار پژمردگی برگهای شاخه­ های مبتلا در چند سال، معمولاً منجربه توقف رشد انتهایی، کم­باردهی شاخه­ ها ویا مرگ آنها می ­شود. علایم این بیماری در زردآلو ابتدا به ­صورت پژمردگی وبعد به صورت زردی وریزش برگهای چندشاخه شروع می­شوند وسرانجام به خشکیدن شاخه­ های مبتلا منجر می­شود وسپس به دیگر شاخه ­ها نیز سرایت می ­کند. در مقطع عرضی تنه وشاخه ­ها، آوندهای چوبی به رنگ قهوه ای در می آیند.
بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه - فوت و فن های باغبانی
بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه - فوت و فن های باغبانی

نشانه­ های بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی در گیلاس ابتدا به شکل چروکیدگی برگهای یک یا چند سیخک موجود روی شاخه یک ساله بروز می­ کنند. درختان گیلاس مبتلا به این بیماری دچار توقف رشد می ­شوند، برگهای آنها تیره ­رنگ، رشدشان متوقف ومیوه­ های آنها به­ طور غیرعادی کوچک می­گردند. برخلاف سایر درختان میوه هسته­ دار، درختان مسن گیلاس هم به این پژمردگی حساسند وممکن است بعداز ابتلا به بیماری نتوانند خود را ترمیم کنند.



بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه


پژمردگی ورتیسیلیومی در درختان جوان هلو یک بیماری خطرناک است، ولی بعضی از ارقام هلوهای مبتلا به این بیماری به­ تدریج که مسن می­ شوند کاملاً خود را ترمیم می­ کنند.این بیماری به انواع آلو وگوجه هم حمله می­ کند، ولی این گروه از درختان میوه هسته­ دار نسبت به سایر گروهها کمتر مبتلا می­شوند. در آوندهای چوبی شاخه های مبتلای درختان میوه هسته­ دار رگه­ های قهوه ­ای تا تیره رنگ ایجاد می ­شوند. این تغییر رنگ در گیلاس چندان مشخص نیست، ولی در گوجه وآلو کاملاً مشخص ونمایان است.



بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه


عامل بیماری یک قارچ خاک­زی است و می­تواند از سطح تا ژرفای 90سانتی­متری خاک به زندگی خود ادامه دهد، ولی بیشتر اوقات ریز سختینه­ های آن در عمق 15 تا 30سانتی­متری خاک پیدا می­شوند.این قارچ از راههای مختلف ازجمله گیاهان آلوده ­ای که برای کشت به محل اصلی جابه­ جا می ­شوند، ذرات خاک آلوده که با باد منتقل می­شوند، وچاقوی پیوندزنی انتشار پیدا می­کند.عفونت در اوایل بهار روی می­دهد و نشانه­ های بیماری در اواسط تابستان بروز می ­کنند. و دراواخر تابستان تشدید می­شوند، عامل بیماری ممکن است خود را از سالی به سال دیگر در ریشه­ های درختان آلوده زنده نگه­دارد.



بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه


بهترین راه مبارزه با بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه هسته ­دار این است که سعی کنیم نهال های سالم درختان را درخاک های عاری از مایه قارچ یا با جمعیت بسیارکم مایه یا در زمین هایی که قبلاً در آنها باریک برگها و یاسایر گیاهان غیرمیزبان این قارچ کاشته می­شده است، بکاریم. پایه­ های مقاوم در برابر این بیماری شناخته نشده ­اند. ضدعفونی خاک قبل از کاشت درخت با سموم تدخینی مثل کلروپیکرین ویا مخلوط متیل بروماید و کلروپیکرین، مایه V.dahiae را درخاک نابود می­کند. تنظیم مقدار آب و کودشیمیایی در باغهای آلوده، به درختان امکان می­ دهد که خود را ترمیم کنند.در روش مبارزه شیمیایی بایستی از سموم سیستمیک هم چون متالاکسیل استفاده کرد .



بیماری پژمردگی ورتیسیلیومی درختان میوه
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.