فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

علف‌های هرز به دلیل صدمه‌ای که به گل‌ها و گیاهان موردعلاقه‌ی ما می‌زنند، گیاهان مهاجم و مضر محسوب می‌شوند. آن‌ها رشد و تکثیر فوق‌العاده سریعی دارند و در مدت کوتاهی می‌توانند چشم‌انداز زیبای باغچه‌ها و یا محوطه‌ی چمن‌کاری شده را خراب کنند و به بیشه‌ای پر هرج‌ومرج با منظره‌ای ناخوشایند تبدیل نمایند. برای اجتناب از این مسئله لازم است که به‌شدت و در اسرع وقت به نابودی علف‌های هرز باغچه اقدام کنید. به‌جای سموم بازاری که ترکیبات شیمیایی و معمولاً خطرناکی دارند، می‌توانید از موادی که در هر خانه‌ای موجود هستند و یا راهکارهای ساده و ابتکاری استفاده کنید که چند نمونه از بهترین آن‌ها به شرح زیر هستند.
مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز - فوت و فن های باغبانی
مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز - فوت و فن های باغبانی

ابتدا باید صبر کنید که گیاهان یا بذرهایی که کاشته‌اید، کمی جوانه بزنند و بعد از رشد و گسترش علف‌های هرز جلوگیری کنید. به کمک دست یک‌لایه‌ی نازک آرد ذرت بر روی باغچه یا محوطه‌ی چمن‌کاری شده پخش‌کنید. آرد ذرت از رشد و جوانه زدن بذر گیاهان جلوگیری می‌کند و به همین دلیل است که باید ابتدا اجازه بدهید که بذرهایی که خودتان کاشته‌اید، سبز شوند. علاوه بر این آرد ذرت کرم‌هایی که مرتباً مشغول زیرورو کردن خاک باغچه و جذب مواد غذایی آن هستند را نیز جذب می‌کند. به همین دلیل حتی اگر مشکل علف هرز ندارید استفاده از آرد ذرت برای باغچه‌ی شما مفید است.



مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز


سرکه بهترین و سالم‌ترین سم علف‌کش طبیعی است که حتماً در خانه‌ی شما وجود دارد و اگر نیست به‌راحتی می‌توانید آن را خریداری کنید. کمی سرکه‌ی سفید رقیق نشده را در یک افشانه بریزید و آن را مستقیماً بر روی علف‌های هرزی اسپری کنید. نتیجه‌ی این کار در طی چند ساعت مشخص می‌شود. سرکه بر روی همه گیاهان به یک اندازه اثر منفی دارد پس بهتر است اسپری کردن را با دقت زیاد و مستقیماً بر روی علف هرز انجام دهید تا به گیاهان موردعلاقه‌ی شما و خاک باغچه آسیبی نرسد. سرکه حشرات و سایر آفت‌های باغچه را نیز از بین می‌برد. کمی از آن را در نقاطی از باغچه که مورچه، حلزون و یا حتی گربه‌های ولگرد دیده‌اید، بریزید تا بوی سرکه آن‌ها را فراری بدهد.



مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز


اگر به سرکه دسترسی ندارید، جوش‌شیرین جانشین مناسبی برای آن است. جوش‌شیرین یک محصول بی‌خطر است که استفاده‌های زیادی دارد، از پختن کیک گرفته تا تمیز کردن لکه‌های چربی و علاوه بر این برای از بین بردن علف‌های هرز نیز کاربرد دارد. کافی است کمی جوش‌شیرین در مناطقی از باغچه که علف‌های هرز رشد کرده‌اند بریزید تا خاک آن نقاط برای رشد علف هرز نامناسب ‌شود. برای جلوگیری از رشد علف هرز در گوشه و کنار حیاط و یا درز بین موزاییک‌ها و دیوارها نیز می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده کنید. راه‌کار دیگر، استفاده از محلول یک پیمانه نمک و دو پیمانه آب جوش است که باید مستقیماً بر روی علف هرز ریخته شود. نمک خشک به‌تنهایی نیز مؤثر است ولی باید با دقت زیادی استفاده شود چراکه استفاده‌ی بیش‌ازحد آن می‌تواند کلاً همه‌ی آثار حیات در باغچه را نابود کند.



مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز


بهترین راه برای از بین بردن علف هرز در محوطه‌های چمن، رسیدگی مداوم و حفظ سلامت و شادابی آن است، وقتی چمن‌ها یکدست و سالم بوده و ساقه‌های آن‌ها ضخیم و شاداب هستند، یعنی ریشه‌های آن تمام خاک اطراف را اشغال کرده‌اند و به‌ این‌ترتیب هیچ فضایی برای رشد علف‌های هرز وجود ندارد.استفاده از کود گیاهی سرعت رشد علف‌های هرز در باغچه و محوطه‌ی چمن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این اگر راه‌های فوق تأثیری نداشت، روی باغچه‌ها را با روزنامه بپوشانید (به‌جز مناطقی که گل‌ها و گیاهان خودتان قرار دارند) به‌این‌ترتیب نور خورشید به علف‌های هرز نمی‌رسد و آن‌ها در مدت کوتاهی از بین می‌روند. در کنار همه این اقدامات، هر وقت که فرصت کردید علف‌های هرز را با دست از خاک بیرون بکشید. با این کار می‌توانید فقط گیاهانی ناخواسته و مهاجم را از بین ببرید و باغچه‌ی خود را دقیقاً مطابق میلتان کنترل کنید.



مبارزه غیر شیمیایی با علف های هرز
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.