فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

گل شمعدانی امروزه به دلیل تنوع فراوان در گونه های آن و همچنین به دلیل زیبایی یکی از پرطرفدارترن گل های آپارتمانی در میان خریداران است.این گیاه در مقایسه با سایر گلها به خوبی در برابر سرما و گرما مقاومت میکند،نسبت به خشکی و آفات مقاوم است و گلهای زیبای آن ماندگاری بالایی دارد که بر جذابیت گیاه می افزاید.یکی از راه های تکثیر شمعدانی ،کاشت بذر می باشد .برخی از شمعدانیها همانند نمونه‌هایی که با نام شمعدانی هلندی شناخته می‌شوند با بذر تکثیر می‌شوند.
نحوه کاشت بذر شمعدانی - فوت و فن های باغبانی
نحوه کاشت بذر شمعدانی - فوت و فن های باغبانی

معمولا بین 18 تا 20 هفته از زمان کشت بذر تا گلدهی گیاه طول می کشد.این مدت زمان بستگی به درجه حرارت و رطوبت محیط کشت دارد.برای کشت گیاه میتوان از یک کمپوست مرطوب و مناسب و یا ترکیبی از بسترهای کشت استفاده نمود.میتوان برای کشت این بذر از سینی های نشا و یا گلدان استفاده نمود.روی بذور با یک لایه نازک یک میلیمتری از کمپوست باید پوشانده شود.



نحوه کاشت بذر شمعدانی


رطوبت سطح بذر باید همیشه حفظ شود . پس از اینکه بستر را خیس کردید بذر را روی سطح بستر قرار دهید و روی گلدان یا سینی کشت را با یک پارچه نازک یا لایه‌ای نازک – یک تا دو میلی متر – از پرلیت دانه‌ ریز یا ورمیکولیت معدنی دانه ریز پوشش دهید.هدف از این پوشش محافظت از بذر و حفظ رطوبت محیط است.(گلکاران قدیمی برای پوشش دادن بذر از نایلون سیاه نازک هم استفاده می کنند. به این ترتیب به بذر نور آفتاب نمیخورد، رطوبت زیر نایلون بالا میرود، دما هم حفظ میشود)



نحوه کاشت بذر شمعدانی


دمای محیط برای جوانه زنی دانه ها بهتر است بین 21 تا 24 درجه سانتی گراد باشد.در چنین دمایی بذور بین 3تا 21 روز جوانه میزنند. بهتر است به محض رشد بذور و در حدی که بتوان جوانه را حمل کرد (بین 7 تا 10 روز بعد از کشت) آن را به گلدان بزرگتری منقل کرد.بعد از 5 تا 6 هفته قابل انتقال به گلدان شماره 8 می باشد.



نحوه کاشت بذر شمعدانی


برای جوانه‌زنی بذرها نیاز زیادی به نور وجود ندارد. ولی پس از رشد و 4 برگ شدن گیاه، نور کافی مورد نیاز است. اصولا شمعدانی گیاهی نوردوست و عاشق آفتاب است و اگر نور کافی باشد در گل‌افشانی دریغ نخواهدکرد.برای رشد بذرها می توانید از نور مصنوعی نیز استفاده کنید، این نور از چراغ های فلورسنت(مهتابی) تامیین می شود و تا زمانی که گیاه آماده خارج شدن از منزل نشده است زیر این لامپها قرار می گیرد.فاصله این نور باید به گونه ایی تنظیم شود که فقط 7 تا 10 سانتیمتر بالاتر از گلدان قرار گیرد و فقط 16 تا 20 ساعت در طول شبانه روز روشن بمانند.



نحوه کاشت بذر شمعدانی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.