فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز جمعه ۱۴۰۳/۱/۳۱         
  

طبق نظریه ی متخصصان علم باغبانی علت اصلی مرگ گیاهان گلدانی ،آبیاری بیش از حد است. این نظریه به خصوص در مورد ساکولنت ها صادق است.معمولا میتوان ساکولنتی را که بیش از حد آبیاری شده از روی برگها و ساقه های پف کرده اش تشخیص داد.ساکولنت هایی که بیش از حد آبیاری شده باشند نرم و رنگ پریده میشوند و ممکن است رنگ برگها زرد یا سفید شوند و یا اینکه برگها رنگ اصلی خود را از دست بدهند.
درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند - فوت و فن های باغبانی
درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند - فوت و فن های باغبانی

اگر می بینید ساکولنت شما ظاهر ناسالمی دارد ابتدا آبیاری را کاهش دهید و ببینید گیاه چه واکنشی نشان می دهد. وقتی ریشه ها از رطوبت زیاد خاک می میرند گیاه طوری خود را نشان می دهد که انگار به آب احتیاج دارد مثلا برگها چروکیده و شل می شوند و گیاه رشد جدیدی نمی کند. این علائم می تواند از نشانه های فساد ریشه باشد. در حقیقت گیاه به آب احتیاج دارد (چون برگها چروک شده اند) ولی ریشه ی زنده ای ندارد که بتواند آب را جذب کند و به برگها برسد.



درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند


در این شرایط (با توجه به فصل) می توانید به آرامی گیاه را از گلدان درآورده و سلامت ریشه ها را بررسی کنید ، اگر ریشه ها زنده هستند و خاک هم خشک است معلوم است گیاه به آب احتیاج دارد و گیاه باید بعد از آبیاری واکنش نشان دهد ولی اگر ریشه ها مرده اند ( قهوه ای و پوسیده شدند) و خاک هم خیس هست گیاه شما در خطر است.



درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند


در پاره ای از موارد ساکولنت ها می توانند در این شرایط خود را ترمیم کنند اگرریشه های مرده و پوسیده را به آرامی از گیاه جدا کنید و گیاه را در خاک خشک بکارید ممکن است گیاه خود را ترمیم کند( البته بستگی به عمق پوسیدگی ریشه دارد)اگر پوسیدگی به ساقه ی ساکولنت شما حمله کرده و ریشه ها و نواحی حساس گیاه را درگیر کرده است در صورتیکه پوسیدگی خیلی پیشرفته نباشد شما می توانید ساقه ی پوسیده شده را از گیاه جدا کنید برای جداسازی ساقه ی پوسیده شده حتما از یک چاقوی تیز آغشته به الکل استفاده کنید و آنقدر بخش پوسیده شده را بردارید تا جایی که به بخش تمیز و سفید گیاه برسید .



درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند


گیاه درمان شده را در مکانی که دارای نور روشن ( نه آفتاب مستقیم) و گردش هوای مناسبی هست نگهداری کنید . اجازه دهید زخمها التیام پیدا کنند و سپس گیاه را به منظور ریشه زایی مجدد در یک ترکیب خاک با زه کشی مناسب بکارید .همه ی مواد آلوده را دوربریزید و ابزار و محیط کار خود را ضدعفونی کنید.



درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند


متاسفانه در برخی از موارد عمق پوسیدگی زیاد است و بخشهای داخلی و حساس گیاه را درگیر کرده است در این مواقع چاره ای نیست جز اینکه گیاه را دور بیاندازید .این تجربه را جدی بگیرید و ساکولنت های جدید را به شیوه صحیح آبیاری کنید :برای اینکه بدانید آیا زمان آبیاری فرا رسیده است یا نه ؟ انگشت خود را روی سطح خاک بگذارید و ببینید حدود 2.5 تا 5 سانتی متری پایین تر از سطح گلدان ، خاک خشک است یا نه؟ اگر احساس می کنید خاک رطوبت دارد آبیاری نکنید! البته موقعی که ساکولنت ها خواب هستند عمق خشک بودن خاک حداقل باید تا نیمه های گلدان باشد .همیشه این نکته را مد نظر داشته باشید که ساکولنت ها از کم آبی ممکن است بهبود پیدا کنند ولی آبیاری بیش از حد عواقب زیادی دارد .در طول فصل رشد آبیاری را طوری انجام دهید که آب مقداری از کف گلدان خارج شود با این کار مطمئن هستید که آب به همه ی بخش های ریشه رسیده است .اگر آب به تمام قسمت های ریشه نرسد ریشه خشک میشود و در نهایت می میرد .بعد از آبیاری آب اضافی داخل زیرگلدانی را دوربریزید و دفعه ی بعدی که گیاه به آب احتیاج دارد زمانی است که خاک گیاه تقریبا ( نه کاملا) خشک شده باشد.



درمان ساکولنت هایی که دچار عارضه ی پرآبی شده اند
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.