فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

گیاه سنگی (لیتوپس ) دقیقا مشابه با سنگ می باشد .این گیاه بومی آفریقای جنوبی می باشد .اسم لیتوپس از کلمه یونانی (لیتوس) به معنی "سنگ" و (اُپس) یعنی "صورت" تشکیل شده و اشاره به ظاهر سنگ‌ مانند این گیاهان است. شکل سنگ‌ مانند این گیاهان، آنها را در میان ریگ و سنگ‌ها پنهان و از دید حیوانات گیاه‌خوار، دور نگه می‌دارد. این گیاه تنوع بی نظیری از رنگ ها و نقش ها را دارا می باشد.
آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس - فوت و فن های باغبانی
آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس - فوت و فن های باغبانی

لیتوپس دارای دو برگ نیم دایره ای شاداب و گوشتی ،ضخیم که با یکدیگر جفت شده هست .شکافی در بخش بالایی به طور طولی دیده می شود .در مکان های آفتابی از ماه شهریور و مهر گل های واحدی شبیه به گل یاس به رنگ سفید با بخش مرکزی زرد مشاهده می شود .پس از گل دهی برگ ها چروکیده شده و از بین می روند و در بهار برگ های جدید تشکیل می شود .این گونه ممکن است 2 تا 3 جفت برگ تشکیل داده اما دارای رشد تدریجی است .



آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس


به طور روزانه نیاز به قرار گرفتن چندین ساعت در معرض نور مستقیم خورشید دارند .بوته ها در دمای منزل دارای رشد طبیعی خواهند بود وتحت شرایط دمایی 5 تا 10 درجه وارد مرحله رکود زمستانه می شود .گیاه در بهار تا پاییز به صورت اسپری آبیاری شده و برای آبیاری مجدد بایستی جدود 3/4 از رطوبت خاک تخلیه شده باشد .در طول دوره استراحت گیاه نبایستی آبیاری شود .



آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس


خاک مناسب رشد گیاه مخلوطی با خلل و فرج زیاد شامل یک قسمت لوم ،یک قسمت پیت و دو قسمت ماسه می باشد .برای زهکشی یک لایه از سنگ های خرد شده در کف گلدان قرار داده می شود .تعویض گلدان هر 3 تا 4 سال یکبار صورت می گیرد .



آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس


ازدیاد گیاه از طریق بذر در ماه اردیبهشت تحت دمای 21 درجه سانتیگراد با رشد بسیار تدریجی صورت می گیرد .لیتوپس با تقسیم تناوبی در ماه تیز نیز قابل تکثیر می باشد .پس از برش بوته بایستی قطعات به مدت 2 روز خشک شده و سپس در خاک مخلوط طبیعی کشت شده و به تدریج آبیاری صورت گرفته و در شرایط نور غیر مستقیم قرار گرفته شود.در زمستان بوته ها نبایستی آبیاری شوند و در بهار به طور طبیعی در شرایط نور خورشید قرار می گیرد .



آشنایی با گیاه گوشتی لیتوپس
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.