فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۱         
  

قَرَنفُل گیاهی است دوساله از جنس میخک‌ها ، گل‌های کوچک و معطر، مخملی به رنگ‌های صورتی، سفید، قرمز، بنفش و مخلوط سفید و قرمز دارد که به تعداد زیاد در یک گل‌آذین چترمانند با هم مجتمع می‌شوند. عمر گل‌ها به چند هفته می‌رسد.برای تزئین حاشیه ها ، پنجره ،راهرو ، باغچـه ، تپـه گل ، گلدان مورد استفاده قرار می گیرد.
کاشت و پرورش قرنفل - فوت و فن های باغبانی
کاشت و پرورش قرنفل - فوت و فن های باغبانی

قرنقل برای رشد و گلدهی به مکانی آفتابی نیاز دارد که حداقل روزانه 6 ساعت از تابش مستقیم برخوردار باشد ، سایه و عدم تابش مستقیم نور خورشید باعث عدم گلدهی گیاه خواهد شد .بهتر است مکانی در نظر بگیرید که از تابش خورشید در بعد از ظهرهای تابستان به دور باشد ، قرنفل به آبیاری متوسط و منظم نیاز دارد سعی کنید از آب دادن بیش از حد به گیاه اجتناب کنید زیرا باعث پوسیدگی گیاه خواهد شد ،خشک ماندن بیش از حد گیاه نیز باعث آسیب رسیدن گیاه می شود.



کاشت و پرورش قرنفل


اگر شرایط محیطی برای این گیاه مناسب باشد ،هر ساله بذرهای آن خود به خود در پای گیاه ریخته می شود و برای سالیان سال می توان در گوشه ای از باغ یا باغچه از داشتن این گیاهان لذت برد.همچنین گیاهچه های قرنفل را به شکل آماده می توان از نهالستانها در اوایل پاییز خریداری کرد اما این گیاهان سال آینده گل خوهند داد.



کاشت و پرورش قرنفل


بذرها را پیش از کاشتن، به جهت افزایش قدرت جوانه زنی، ۱۲ الی ۲۴ ساعت در آب خیس کنید.برای کاشت، سینی نشا را با مخلوطی از خاک سبک و شنی آماده کرده و سپس بذر ها را با فاصله بر روی بستر کشت بپاشید و بر روی آن لایه نازکی از خاک الک شده در حدود 3 میلیمتر بپوشانید ،و با اسپری سطح خاک را مرطوب کنید بذرها برای جوانه زنی نیاز به نور دارند دمای محیط را بین 20 تا 23 درجه سانتیگراد تنظیم کنید و در طول مدت جوانه زنی رطوبت سطح خاک را حفظ کنید برای حفظ رطوبت بستر خاک می توانید از پوشش نایلونی رنگ روشن استفاده کنید.



کاشت و پرورش قرنفل


بذرها بین 7 تا 14 روز جوانه می زنند بعد از جوانه زنی پوشش پلاستیکی را برداشته و رشد کامل گیاه و رسیدن به چهار برگی رطوبت سطح خاک را حفظ کنید پس از 4 تا 6 برگی شدن می توانید گیاهان جوان را به گلدان های بزرگ تر منتقل کرده و شش تا 8 هفته پس از آن و مناسب شدن دمای محیط بیرون به فضای باز منتقل نمایید.



کاشت و پرورش قرنفل


هر 6 تا 8 هفته یکبار به گیاه کود دهید. همچنین می توان در هنگام کاشت گیاه از کودهایی که به مرور آزاد می‌­شوند استفاده کنید تا از کوددهی به گیاه در طول زمان رشد خلاص شوید.برخی از انواع قرنفل­‌ها خودرو هستند؛ بنابراین خارج کردن گل­‌های پژمرده شده و هرس کردن گیاه به منظور کم کردن گیاهان خودرو و ترغیب گیاه به گل­‌دهی مضاعف، امری ضروری است.



کاشت و پرورش قرنفل
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.