فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

گل رز به عنوان ملکه گلها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده های داروئی آن بیشتر مورد توجه بوده ولی بتدریج کشت و کار آن در باغها گسترش یافت. در حال حاضر گل رز یکی از محبوبترین گلهای جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد. اين گياهان در بخشهای وسيعي از كره زمين پراكنده هستند و از لحاظ نحوه رشد و شكل بوته و توليد گل به انواع رزهاي مينياتوري، پاسيويي، هيبريد چاي، فلورينبدا، درختچه اي، بالا رو و رونده تقسيم مي شوند.
تکثیر گل رز با بذر - فوت و فن های باغبانی
تکثیر گل رز با بذر - فوت و فن های باغبانی

برای بدست آوردن جورهای تازه و کاشتن دانه های نسترن برای تهیه پایه های جوان وسالم برای پیوند ،می توان از روش کاشت بذر استفاده کرد .پس از پژمرده شدن گلها ،میوه ها شروع به رسیدن می کنند باید اجازه دهید میوه ها روی بوته تغییر رنگ دهند (نشانه رسیدن میوه گل سرخ موقعی است که میوه ها رنگ انداخته و نارنجی رنگ می شوند)معمولا بذر ها را اواسط مهر یا آبان می کارند البته با توجه به نوع گل رز، زمان رسیدن میوه متفاوت است.میوه های رسیده را باید بلافاصله چید و کاشت ( زیرا بذر میوه های این گل پس از چیدن خیلی زود قوه نامیه خود را از دست می دهد ) اگر بذر ها کاملا نرسیده و هوای منطقه سرد شده باشد، برای آنکه قوه نامیه آن کامل شود ،بذر ها را لای خاک اره یا ماسه نرم کمی مرطوب طبقه طبقه می چینند تا وقتی که برسد.



تکثیر گل رز با بذر


بعد از کاشت بذور، بوته ای که به دست می آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد ،خصوصا اگر از یک بوته هیبرید بذرها را برداشت کنید. همچنین در صورتی که یک نوع گل رز در کنار گونه متفاوتی از یک گل رز دیگر کاشته شود به دلیل گرده افشانی از گل های مختلف، گل رزی که از کاشت بذرهای این بوته ها به دست می آید ممکن است با گونه والد متفاوت باشد.موقع کاشتن میوه ها را با چاقوی پیوند زنی چهار قسمت کرده بذر ها را با دقت بدون این که آسیب ببینند با نوک چاقو یا هر وسیله دیگری بیرون آورید.بذر ها را به خوبی شستشو دهید تا مواد اطراف بذور شسته شوند .



تکثیر گل رز با بذر


قبل از کاشتن بذر ها، آن‌ها را در دستمال مرطوب در داخل پلاستیک قرار داده و در یخچال با دمای حدود 2 درجه سانتی‌گراد حدود 6 تا 10 هفته قرار دهید .این فرایند برای شکستن خواب بذر و آماده سازی آن‌ها برای جوانه زنی می‌باشد. برای جلوگیری از خشک شدن بذر ها لازم است هرازگاهی چند قطره آب به آن ها اضافه کنید.



تکثیر گل رز با بذر


ظرف را با نیمی از ورمیکولیت و نیمی از خاک گلدان استریل شده پر کنید.دانه ها را مرتب روی خاک بچینید سپس آهسته با کف دست آنها را فشار باید داد تا دانه خوب به خاک بچسبد و روی آنرا با قشری به ضخامت ۱ تا ۱/۵ سانتیمتر شن پوشانده ،خاک را مرطوب ( نه خیس )نگاه‌ دارید.می توانید تا زمان جوانه زنی ،به آرامی روی خاک را با آب اسپری کنید .گلدان را در مکانی با نور کافی و دمای 16 تا 21 درجه قرار دهید .



تکثیر گل رز با بذر


جوانه زنی دانه ها ممکن است یک تا 10 هفته طول بکشد. پس از 3 تا 4 برگی شدن می توان آنها را به گلدان های جداگانه منتقل کرد ،بهتر است تا یک ماه گلدان در نزدیکی پنجره قرار بگیرد و به تدریج میزان نور را برای نهال ها افزایش دهید به گونه ای که 6 ساعت در روز نور مستقیم دریافت کنند.پس از 3 ماه می توان آنها را به باغچه با فضای باز منتقل کرد.در طی فصل رشد می توان با کود متعادل رزهای جوان را تقویت کرد ،میزان کود نصف غلظت توصیه شده باشد .گل های رز خود را به طور مرتب آبیاری کنید. ناحیه ریشه ها را در روزهای گرم تابستان حداقل هفته ای دو بار آبیاری کنید. از آبیاری مکرر به صورت با آبپاش به طور سطحی پرهیز کنید زیرا این عمل باعث می شود که ریشه های عمیق تر نتوانند به آب کافی دسترسی پیدا کنند و همچنین موجب ایجاد قارچ بر روی گل تنه و شاخه های گل رز می گردد.



تکثیر گل رز با بذر
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.