فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

انجیر از راههای غیر جنسی و جنسی قابل تکثیر است. ازدیاد غیر جنسی : 1- ازدیاد به وسیله قلمه : شاخه های 2و3 ساله یا شاخه های رسیده یک ساله را به بزرگی حدود 20 سانتی متر در پائیز و یا زمستان پس از ریختن برگهایشان بریده و دسته بندی کرده تا بهار سال آینده در خاک مرطوب نگه می دارند در بهار آنها را می کارند هنگام کاشت تنها آخرین جوانه باید از خاک بیرون باشد. قلمه ها خیلی زود و آسان ریشه می دهند یکسال بعد قوی ترین آنها که بهتر از سایر قلمه ها رشدکرده اند جدا کرده در اردیبهشت ماه در محل کاشت اصلی می کارند. این روش آسانترین راه ازدیاد درختان انجیر است. در پائیز یا زمستان قلمه را فوراً در گرمخانه نیز می توان کاشت و در بهار به باغ انتقال داد
نحوه تکثیر درخت انجیر - فوت و فن های باغبانی
نحوه تکثیر درخت انجیر - فوت و فن های باغبانی

ازدیاد به وسیله قلمه این برتری را نسبت به پا جوش دارد که گیاه حاصل از قلمه مقاومت بیشتری در مقابل سرما از خود نشان می دهد.



نحوه تکثیر درخت انجیر


2- ازدیاد به وسیله پا جوش

2- ازدیاد به وسیله پا جوش : درختان انجیر معمولاً پاجوش زیاد می دهند که از آنها در ازدیاد آن استفاده میشود. بدین طریق که پس از جدا نمود نشان از درخت مادر ابتدا آنها را در خزانه می کارند تا خوب و به انداره کافی ریشه ایجاد کنند سپس تنها قویترین و بهترین و سالم ترین آنهارا به جایی که باید کاشته شوند انتقال می دهند.



2- ازدیاد به وسیله پا جوش


پیوند

پیوند : در موارد بخصوص انجیر را بوسیله پیوند شکمی نیز زیاد می کنند. برای این کار بذر Ficus Carica یا Ficus sycomorus را کاشته و از گیاهی که تولید میشود به عنوان پایه استفاده می شود و در روی آن واریته ای را که می خواهند زیاد کنند، پیوند می کنند درختهای پیوند شده، قادرند در زمینهای نا مساعدتری هم رشد کرده و به اندازه کافی میوه دهند.



 پیوند


خواباندن

خواباندن : شاخه های انجیر را در حالیکه از درخت مادر جدا نشده باشند.هر گاه در خاک بخوابانند پس از مدتی ریشه داده از هر جوانه یک نهال به وجود می آید. ولی از آنجایی که قابلیت انعطاف چوب انجیر کم است و خیلی آسان می شکند معمولاً از این روش کمتر استفاده می شود.



خواباندن


ازدیاد جنسی

ازدیاد جنسی :ازدیاد جنسی به وسیله بذر تنها برای انواعی از انجیرها ممکن است که پس از گرده افشانی میوه‌هایشان بذر می دهند یعنی انجیر هایی که هنگام خوردن بذرهایشان زیردندانها صدا می دهند. بخاطر تفرق صفات از ازدیاد به وسیله بذر برای ایجاد باغ انجیر استفاده نمی کنند برای گرفتن بذر، انجیر رسیده را با انگشتان دست فشار داده خوب له می کنند. آنگاه آنها را در غربال خیلی ریز ریخته زیر شیرآب می گیرند. با فشار آب گوشت میوه از سوراخهای غربال عبور کرده و بذرها باقی می مانند. بذرها را در سایه خشک کرده و می کارند.



ازدیاد جنسی
  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.