سلام
بنفشه آفريقاييات از توضيحت معلومه حسابي قديمي و جونسخته 😄 اما اينکه نزديک يک سال گل نداده يعني يه جاي کار تو شرايط نگهدارياش ميلنگه. خبر خوب اينه که اين گياه خيلي زود قهر ميکنه، ولي اگر شرايطش درست بشه، معمولاً دوباره خيلي خوب گل ميده.
اول از همه چندتا نکته مهم براي گلدهي: بنفشه آفريقايي براي گل دادن به نور ملايم و فيلتر شده نياز داره، نه آفتاب مستقيم. کنار پنجرهي شرقي يا غربي که نورش از پشت پرده نازک بياد عاليه. اگر نور کمه (مثلاً اتاق تاريک يا پنجره شمالي)، گياه فقط برگ ميسازه و گل نميده. پس حتماً شرايط نور رو بررسي کن.
مسئله بعدي آبياريه. بنفشه آفريقايي با خاک هميشه خيس خيلي مشکل داره. بايد بذاري سطح خاک کمي خشک بشه بعد آبياري کني. آب هم بهتره همدما با محيط باشه، سرد از شير آب نريز روش. حواست باشه آب روي برگها نريزه، چون باعث لکه و پوسيدگي ميشه. آبياري از زير (گذاشتن گلدان داخل زيرگلداني پر آب براي چند دقيقه و بعد خالي کردن آب اضافي) براش خيلي مناسبه.
در مورد گلدان: بنفشه آفريقايي گلدون خيلي بزرگ دوست نداره. اگر اون سه تا ساقه الان تو يک گلدان هستن و ريشهها خيلي فشرده شدن، ميتوني هر ساقه قوي رو جداگانه تو يک گلدان ۸ تا حداکثر ۱۰ سانتي بکاري. گلدان خيلي بزرگ = رشد ريشه و برگ، ولي بيميلي به گلدهي. يادت باشه زهکش گلدان (سوراخ ته گلدان) حتماً باز و خوب باشه.
حالا برسيم به خاک مناسب. براي بنفشه آفريقايي يه خاک سبک، پوک و با زهکش خوب لازمه. ميتوني اين ترکيب رو درست کني:
ترکيب پيشنهادي خاک:
۴۰٪ پيتماس يا خاک بنفشه آماده
۳۰٪ پرليت (براي سبک شدن و تهويه)
۳۰٪ خاک برگ کاملاً پوسيده يا کوکوپيت
اگر خاک آماده مخصوص بنفشه آفريقايي پيدا کردي، ميتوني همون رو بگيري و فقط حدود ۲۰–۳۰٪ پرليت بهش اضافه کني تا حسابي سبک بشه. خاک سنگين باغچه يا خاک رس اصلاً مناسب نيست، چون ريشهها خفه ميشن و گياه کمکم ضعيف ميشه.
در مورد کوددهي: براي گلدهي، بنفشه آفريقايي به کودي نياز داره که فسفر بيشتري نسبت به نيتروژن داشته باشه (مثلاً کود مايع با فرمول شبيه ۱۰-۳۰-۲۰ يا کود مخصوص بنفشه آفريقايي). اگر کود کامل NPK معمولي داري، ازش استفاده کن ولي:
– در فصل رشد (بهار و تابستان) هر ۲–۳ هفته يکبار با غلظت نصف مقدار نوشته شده روي بسته استفاده کن.
– براي گلدان تازه تعويضشده، حداقل ۳–۴ هفته کود نده تا ريشهها تو خاک جا بيفتن.
– زيادي کود نده چون دقيقاً برعکس، باعث سوختن ريشه و کاهش گلدهي ميشه.
حالا در مورد سهتا ساقهاي که گفتي: اگر ساقهها خيلي قد کشيدن و گياه شبيه نخل کوچولو شده، يعني سن گياه بالاست و نياز به جوانسازي داره. ميتوني:
۱. هر ساقه رو بهآرامي از خاک دربياري.
۲. اگر پايين ساقه چوبي و لخت شده، کمي از پايينش رو قطع کن تا کوتاهتر بشه.
۳. قسمت بالايي که برگ و ريشه داره رو تو خاک تازه و سبک بکاري.
اين کار باعث ميشه گياه انرژي تازه بگيره و شانس گلدهي بيشتر بشه 🌸
دماي مناسب هم خيلي مهمه: بنفشه آفريقايي دماي حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه رو دوست داره، از سرما و باد کولر يا پنجره باز در زمستان خوشش نمياد. اگر کنار پنجره سرد يا در مسير باد مستقيم باشه، هم رشدش کند ميشه، هم گلدهي به تعويق ميافته.
جمعبندي: اگر اين کارها رو انجام بدي – نور ملايم ولي کافي، خاک سبک، گلدان مناسب، آبياري درست و کود فسفر بالا – معمولاً طي چند ماه آينده بايد دوباره غنچههاش رو ببيني. بنفشه آفريقايي يهکم لوسه، ولي وقتي راضي بشه، تقريباً دائماً گل ميده و همه زحمتها رو جبران ميکنه 😉
براي اطلاعات بيشتر درباره نگهداري بنفشه آفريقايي و بقيه گياهان آپارتماني، حتماً مقالات سايت نارگيل رو هم ببين، خيلي نکات ريز و کاربردي داره.