١/١/١٤٤٨ --- 6/17/2026 --- ۱۴۰۵ چهارشنبه ۲۷ خرداد امروز
 
پایگاه اطلاع رسانی گل و گیاه، باغبانی و فضای سبز
Signup  Login  صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | لیست گیاهان  | تماس با ما  | RSS  | درباره ما
لینک های اصلی
جستجو  
آخرین مطالب
طراحی و اجرای فضای سبز
طراحی و اجرای فضای سبز
آمار بازدید سایت
بازدید کننده آنلاین :  106  نفر
بازدید امروز :  3771  بازدید
بازدید دیروز :  10982  بازدید
تبلیغات متفرقه
پرسش و پاسخ - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - بنفشه آفریقایی

مقاله - راهنمای نگهداری و پرورش گیاهان آپارتمانی - بنفشه آفریقایی

برای شرکت در پرسش و پاسخ های سایت نارگیل میبایست در سایت عضو باشید و به سیستم وارد شوید . ورود

  
معصومه کریمی زاده
گلدان.های بنفشه من. شته. مثل. پنبه. در پشت. وانتهای. برگها زده. لطفا. راهنمایم کنید. ممنونم از لطف. شما  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
وجود توده هاي متحرک سفيد رنگ با پوشش آردي علامت وجود افتی به نام شپشک آردآلود است. اين حشره از شيره پرورده گياه تغذيه کرده و باعث افت گياه مي شود. این حشره پولک دار است و مانند ذره های پنبه ای که توسط پنبه زن حلاجی شده باشد در زیر برگ ها و انتهای دمبرگ و ساقه جمع می شوند.محل تجمع آنان بیشتر در درزهای نوک برگ هایی که در سایه واقع شده اند می باشد
محمد رضا
با سلام من یک گلدان بنفشه آفریقایی دارم که مدتی است برگ های آن زرد و گل هم نمیده لطفا راهنمایی نمائید. ممنون از شما  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام زردي برگها علل متعددي ميتواند داشته باشد.ابياري بيش از حد.نامناسب بودن وضعيت زهکش وجمع شدن اب در زير گلداني،وضعيت نامناسب خاک وعدم تغذيه گياه،ابياري با اب حاوي کلر وفلورايد،وجود افت،افتاب تند وشديد ويا نورکم و...شما بايد علت را بيابيد.جابجايي مکرر اصلا براي گياه مناسب نيست.مهمترين نکته براي نگه داري گياهان اين است که شرايط ثابتي را برايش فراهم نموده واگر جايي را براي قرار دادنش انتخاب کرديد ديگر جايش را عوض نکنيد تا هميشه شاداب بماند اگر برگهاي پاييني و پير هستند که به نوبت زرد شده و مي‌ريزند. که روندي کاملا طبيعي است، (زيرا با رشد گياه و در صورتي که مواد غذايي به طور مرتب به گياه نرسد. مواد لازم از برگهاي پير به برگهاي جوان منتقل ميشوند و برگهاي پير به مرور زرد شده و ريزش ميکنند. براي به تاخير انداختن اين روند ريزش برگهاي کهنه، ميبايست از تغذيه کامل گياه مطمئن شد آنگاه به دنبال عوامل و نشانه‌هاي ديگر رفت) اما اگر چند برگ با همديگر به اين عارضه مبتلا ميشوند احتمال افراط در آبياري و برعکس خشکي ديدن گياه فراوان است .اين گياه خيلي به شرايط نوري حساس نيست ولي مکان بايد پر نور باشد اما از نور مستقيم آفتاب بخصوص در ماه‌هاي گرم سال بايد جلوگيري کرد. نور زياد موجب پريدگي رنگ برگها مي‌شود. البته در ماه‌هاي سرد سال همانند فصل زمستان تابش نور مستقيم آفتاب مشکلي را براي گياه ايجاد نمي‌کند. وجود 12 ساعت روشنايي به گلدهي بهتر اين گياه کمک خواهد کرد. در ماه هاي کم نور سال مي توان از دو عدد لامپ فلئورسنت که در بالاي گياهان و به فاصله 45-30 سانتيمتر از آنان به مدت 13-12 ساعت استفاده کرد.
نسترن لکتویی
با عرض سلام و خسته نباشید 
ببخشید من یه بنفشه آفریقایی دارم دوسه تا برگشو گذاشتم تو خاک که قلمه بزنم، آب و کود مناسب هم میدم، الان دقیقا باید منتظر چی باشم یعنی چی از خاک میاد بیرون؟
  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
ظرف مدت چهار تا شش هفته  گياهان جديد (گیاهچه ) مطابق تصویر در پايه دمبرگ تشکيل مي شوند. زماني که بلندي گياهان تازه  تشکيل شده به پنج سانتيمتر رسيد آنها را جدا کنيد و جداگانه در گلدان هاي  5/7 سانتيمتري قرار دهيد. اين گياهان ظرف مدت يک سال بايد گل بدهند.

pari rsh
با سلام
من تقریبا دو ماه پیش بنفشه افریقایی خریدم ولی عوض رشد کردن برگ هاش خشک و پژمرده شدن و اصن رشد نمیکنه.
علتش چی هست؟
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
وقتی گیاهی مشکلی داره یعنی شرایط نگهداریش نامناسبه یا افت وبیماری داره شرایط نگهداری گیاه رو به طور کامل توضیح دهید.فاصله بین ابیاری؟مقدار اب مصرفی؟وضعیت خروج اب از زیر گلدان؟جنس گلدان؟وضعیت نور؟موقعیت پنجره؟فاصله گلدان تا پنجره؟مقدار ساعات دریافت افتاب؟کود دهی ویا سم پاشی؟مقدار مصرف کود ویا سم؟جابجایی مکانی؟شهر محل زندگی؟اخرین تعویض خاک ونحوه تعویض ان؟نوع خاک؟وجود حشره وافت ویا کرم در گلدان؟موارد مشکوک و....
pari rsh
با سلام و خسته نباشید خدمت آقای مهندس.
درباره بنفشه افریقایی سوالاتی پرسیده بودین:
1- فاصله بین ابیاری:هر 4روز یکبار
2-مقدار اب مصرفی:اندازه یک استکان
3-وضعیت خروج اب از زیر گلدان: هیچ مقداری خارج نمیشود
4-جنس گلدان و نوع خاک:پلاستیکی و خاک پیت ماس
5-وضعیت نور: خیلی کم
6-موقعیت پنجره: جنوبی
7:فاصله گلدان تا پنجره: کمتر از 10سانتی متر
8:مقدار ساعات دریافت آفتاب:0 ساعت
9-کود دهی و سم آن: چیزی استفاده نکردم
10-وجود حشره یا کرم : اخیرا حشره های کوچک بالدار دیدم
  پاسخ مشاهده
مهندس رامندی
در مورد این گیاه دقت شود اب روی برگها نپاشد.فاصله با پنجره حداقل نیم باشد. از قراردادن گلدان در محل هوای گرم یا سرد و محلهای پر ترددکه باعث صدمه به گیاه می شود ویا نزدیک به وسایل سرمایش(کولر) ویا گرمایشی(شوفاژ .بخاری و...) جدا خودداری شود.ازچندگاهی با کنترل زهکش از باز بودن سوراخ انتهایی وخروج اب اضافی از گلدان مطمین شوید.از جمع شدن اب در زیر گلدانی جلوگیری کنیدویا داخل زیر گلدانی(بین گلدان و زیر گلدانی)یک لایه سنگریزه قرار دهید به نحوی که خاک گلدان در تماس مستقیم با آب قرار نگیرد.این کار در جلوگیری از باتلاقی شدن خاک موثر است . در هر نویت ابدهی گیاه رو سیراب کنید.مقداری به گیاه اب بدهید که فقط مقدار کمی اب از سوراخ ته گلدان بیرون بزنه .این یعنی کل خاک اب خورده.با تجربه میتونید این مقدار رو بدست بیارید وبستگی به حجم گلدونتون داره. در مورد افت در مرحله اول مبارزه با افات وبا توجه به خطرات استفاده از سم در محیط مسکونی بهتر ست در صورت کم بودن تعداد آفات با کمک غبار پاشی اب بافشارو یا تکه‌ای پنبه که آغشته با صابون است، آفات را از روی گیاه برداشت. یا اینکه 10قطره مایع ظرفشویی رو در یه لیتر اب حل کنید وروی شاخ وبرگ گیاه اسپره نمایید ویا از حشره کش های خانگی به صورت غیر مستقیم وبا فاصله 40 سانتی روی شاخ وبرگ وخاک گیاه اسپره کنید ولی اگه زیاد باشه باید از سم استفاده شود.یا میتونید از سموم غیر شیمیایی وارگانیک مانند پالیزین وتند اکسیر و... استفاده نمایید. اگر متوجه وجود افت بر روی برخی از گیاهان شدید سریعا آنان را از دیگر گیاهان سالم دور کنید تا آفت به آنان سرایت نکند
فاطمه جلالی
سلام یک گیاه بنفشه آفریقایی دارم که روی میز کارم توی اتاقیه که پنجره شمالی داره گذاشتمش.اول که خریدمش کلی گل داشت ولی کم کم گلها خشک شد و غنچه ها هم هنوز شکوفا نشده سیاه شدن.بعد دیگه کلا غنچه نداد ولی از بین ساقه های گیاه برگها جوون و کوچک ایجاد شده. هفته ای یکبار با روشی که شما توصیه کردین آبیاری میکنم.و یک هفته در میان کود کریستالون صورتی با غلظت یک قاشق چایخوری در یک و نیم لیتر میدم. در کل حال گیاه خوبه ولی گل نداره بفرمایید چه کار کنم.  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
نور کم و خشکی محیط می تواند باعث این عارضه شود.مکان بايد پر نور باشد.در ماه‌هاي سرد سال همانند فصل زمستان تابش نور مستقيم آفتاب مشکلي را براي گياه ايجاد نمي‌کند. وجود 12 ساعت روشنايي به گلدهي بهتر اين گياه کمک خواهد کرد. در ماه هاي کم نور سال مي توان از دو عدد لامپ فلئورسنت که در بالاي گياهان و به فاصله 45-30 سانتيمتر از آنان به مدت 13-12 ساعت استفاده کرد. دماي مناسب براي گلدهي بنفشه آفريقايي 18 تا 25 درجه است. دماي بالا مانع گلدهي مي شود ،از قراردادن گلدان در محل هواي گرم يا سرد و محلهاي پر ترددکه باعث صدمه به گياه مي شود ويا نزديک به وسايل گرمایشی جدا خودداري شود.مراقب جریان هوای سرد در شب نیز باشید .
نوشین ***
سلام من بنفشه افریقایی دارم که موقع خرید کلی گل داشت وقتی اوردم خونه بعد یه مدتی گلاش پژمرده شدن و دیگه هم گل نداد ولی رشد برگاش عالیه هیچ مشکلی نداره از نظر نور و اب و مکان وجدیدا هم دوتا پاجوش زده ولی همچنان بدون گل هستش علتش چیه وچکار باید بکنم. از صبر و حوصله شما بی نهایت سپاسگذارم و ارزوی خوشی وسلامتی برای شما وخانواده محترمتان دارم .  پاسخ مشاهده
امیر م
سلام. رشد مناسب هر گیاهی یک نشانه خوب است .هر گیاه گلداری بعد از گلدهی یک دوره رکود و استراحت ( کوتاه مدت و یا بلند مدت) دارد و سپس شروع به رشد کرده و بعد از چند ماه با مناسب شدن شرایط دمایی و نوری ،مجددا گلدهی آغاز می شود.
افسانه سادات فرود
هنگامي که گياهي جديد خريداري مينماييد و آنرا به خانه منتقل ميکنيد به دليل جابجايي و تغيير شرايط دچار تنش مي شود , گياه مدت زماني را نياز دارد تا خود را با محيط جديد سازگار نمايد .بهتر است مراقبت کنيد که محيط گياه کاملاً مناسب باشد شرايط ايده ال رشد را که در قسمت مربوطه توضيح داده شده فراهم نماييد.رسیدن نور کافی به گیاه و تقویت با کود گل دهی توصیه می شود .مکان گیاه بايد پر نور باشد اما از نور مستقيم آفتاب بخصوص در ماه‌هاي گرم سال بايد جلوگيري کرد. نور زياد موجب پريدگي رنگ برگها مي‌شود. البته در ماه‌هاي سرد سال همانند فصل زمستان تابش نور مستقيم آفتاب مشکلي را براي گياه ايجاد نمي‌کند. وجود 12 ساعت روشنايي به گلدهي بهتر اين گياه کمک خواهد کرد. در ماه هاي کم نور سال مي توان از دو عدد لامپ فلئورسنت که در بالاي گياهان و به فاصله 45-30 سانتيمتر از آنان به مدت 13-12 ساعت استفاده کرد.نکته قابل توجه در استفاده از تمام کودهاي شيميايي رعايت دُز مصرف است.( به دليل مشکلات ناشي از تجمع املاح) هيچ گاه کود را به ميزان بيش از حد توصيه شده روي بسته به کار نبريد. بهتر است ميزان کود محلول در آب را کاهش داده در عوض دفعات استفاده را افزايش دهيد.
نوید زاهدی
.سلام .مطلب عالی ای بود، خیلی جالب بود و کاربردی . من هم فایل متنی ای تولید کردم در باره این موضوع، پیشنهاد میکنم از دستش ندهید خیلی هم کاربردی و خوبه http://www.jivargroup.com/uploads-download-PDF-banafsheh-nahayi.pdf.zip  پاسخ مشاهده
محسن شهاب الدین
سلام

اول از همه مرسي که تجربه‌تون رو به اشتراک گذاشتيد و لينک فايل متني‌تون درباره بنفشه آفريقايي (Saintpaulia ionantha) رو فرستاديد 🙏 بنفشه آفريقايي از اون گياه‌هايي‌ـه که هميشه سوال و دردسر زياد داره، از خاک و آبياري بگير تا نور و تکثير، واسه همين هر منبع خوب و کاربردي درباره‌ش مي‌تونه به بقيه علاقه‌مندان کمک کنه.

من به فايل‌ داخل لينکي که فرستاديد دسترسي مستقيم ندارم، اما از توضيحي که داديد معلومه روي مطالب کاربردي تمرکز کرديد، و اين دقيقا همون چيزيه که دوست‌داران گياه‌ها لازم دارن؛ يعني نکات عملي، نه فقط حرف‌هاي تئوري. اگر داخل متن‌تون به مواردي مثل نوع بستر مناسب (سبک و با زهکش خوب)، آبياري از زير گلدان، جلوگيري از خيس شدن برگ‌ها، نور فيلتر شده و غيرمستقيم و همين‌طور کنترل دما و رطوبت اشاره کرده باشيد، مطمئناً براي خيلي‌ها مفيد خواهد بود 🌱

يک پيشنهاد دوستانه هم دارم: اگر امکانش هست، خلاصه‌اي از مهم‌ترين نکات فايل‌تون رو هم بنويسيد يا چند تا از تيترهاي اصلي رو ليست کنيد تا کساني که حوصله دانلود يا باز کردن فايل رو ندارن، همون‌جا يک ديد کلي بگيرن و در صورت علاقه فايل رو دانلود کنن. اين‌طوري هم مشارکت شما پررنگ‌تر ديده مي‌شه، هم اعتماد بقيه بالاتر مي‌ره.

در کل، خيلي خوبه که فقط مصرف‌کننده مطالب گياهي نيستيد و خودتون هم توليد محتوا مي‌کنيد؛ اين کار کمک مي‌کنه اطلاعات درست درباره نگهداري گياه‌ها بيشتر پخش بشه و کمتر گياهي به خاطر اشتباهات ساده از بين بره 😉 اگر دوست داشتيد، مي‌تونيد دفعه بعد درباره بخش‌هاي خاصي مثل «بيماري‌ها و آفات بنفشه آفريقايي» يا «تکثير با برگ» هم جداگانه مطلب بنويسيد.

براي مطالعه‌ي مطالب بيشتر و مقالات مفصل درباره گياهان زينتي و مشکلاتشون، پيشنهاد مي‌کنم حتما سري به سايت نارگيل بزنيد و مقالاتش رو مرور کنيد؛ منابع خوبي براي علاقه‌مندان به گياهان خونگي و باغچه‌اي داره 🌿

محمد جواد ملک زاده
سلام من جدیدا یه بنفشه آفریقایی خریدم کنار سالن گذاشتم  اگه روزی یه ساعت افتاب بهش بتابه اشکال داره یا اینکه بزارمش تو سایه ممنون میشم راهنمایی کنید  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
سلام اين گياه خيلي به شرايط نوري حساس نيست ولي مکان بايد پر نور باشد اما از نور مستقيم آفتاب بخصوص در ماه‌هاي گرم سال بايد جلوگيري کرد. نور زياد موجب پريدگي رنگ برگها مي‌شود. البته در ماه‌هاي سرد سال همانند فصل زمستان تابش نور مستقيم آفتاب مشکلي را براي گياه ايجاد نمي‌کند. وجود 12 ساعت روشنايي به گلدهي بهتر اين گياه کمک خواهد کرد. در ماه هاي کم نور سال مي توان از دو عدد لامپ فلئورسنت که در بالاي گياهان و به فاصله 45-30 سانتيمتر از آنان به مدت 13-12 ساعت استفاده کرد.نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که گیاه شما تازه خریداری شده بنابر این نباید یکباره در نور مستقیم قرار بگیرد .نور فیلتر شده با پرده توری برای گیاه توصیه می شود .
محمد یعقوبی

با سلام

من تعدادی بنفشه آفریقایی دارم که از نور محل مناسبی دارند اما متاسفانه مدتی که برگها دچار لکه شده و در حال سرایت به بقیه است 2 بار هم قارچ کش کالیبان استفاده کردم تغییری نکرده

لطفا راهنمایی کنید



  پاسخ مشاهده
افسانه سادات فرود
آبیاری گیاهان را با آب ولرم و بدون کلر انجام دهید و هنگام آبیاری نیز سعی کنید برگ ها خیس نشوند،برگ های آلوده را جدا کرده و دور بریزید و از قارچ کش مانکوزب 3 بار به فاصله10 روز استفاده کنید .

 
 
۱
۲
۳
۴
۵
۶
۷
۸
۹
۱۰
۱۱
۱۲
۱۳
۱۴
۱۵
۱۶
۱۷
۱۸
۱۹
۲۰
۲۱
۲۲
۲۳
۲۴
۲۵
۲۶
۲۷
۲۸
۲۹
۳۰
۳۱
۳۲
۳۳
۳۴
۳۵
۳۶
۳۷
۳۸
۳۹
۴۰
۴۱
 

 
Loading
Loading
Nargil Logo gray

© تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است
آخرین مطالب :


مقالات پر بازدید :


صفحه اصلی  | پرسش و پاسخ  | خدمات  | سرگرمی ها  | نقشه سایت  | تماس با ما  | RSS
فهرست گل و گیاه   |  نمایشگاههای گل و گیاه   |  اخبار گل و گیاه   |  مقالات گل و گیاه   |  مؤسسات گل و گیاه
ورود / عضویت