|
پریسا افسری
|
|
بنفشه من حدودا 1سال مداوم گلهای بسیار زیادی داد ناگهان بدون تغییر در شرایط نگهداری ,گلبرگها به صورت یکجا همراه با پرچمهااز محل اتصال چداشده و فقط قسمت مرکزی گل به ساقه می ماند.در زمستان گلدان را عوض کردم گلها همه ریخت و برگها زرد شد.لطفا راهنمایی کنید.
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
اين حالتي که گفتيد گلبرگها همراه با پرچمها يکجا از محل اتصال جدا ميشوند و فقط مرکز گل ميماند معمولاً يعني گياه دارد «خيلي محترمانه و تميز» گل را سقط ميکند! 😄 دليلش اغلب يکي از اينهاست: استرس ناگهاني (حتي اگر به چشم نيايد)، آبدهي نامنظم، هواي سرد/جريان باد يا تغييرات رطوبت و دما. بنفشه آفريقايي به ظاهر ناز نيست، اما در عمل مثل آدميست که با يک نسيم سرد قهر ميکند.
اما بخش مهمتر: شما گفتيد در زمستان گلدان را عوض کردم، گلها ريخت و برگها زرد شد. اين کاملاً کلاسيک است؛ تعويض گلدان براي بنفشه آفريقايي بهخصوص در فصل سرد يک استرس جدي محسوب ميشود. در زمستان رشد کند است، ريشهها ديرتر ترميم ميشوند و گياه براي بقا، انرژي را از گل و برگهاي پيرتر جمع ميکند؛ نتيجهاش: ريزش گل + زردي برگ. اگر خاک جديد هم سنگين/پرآبمان يا گلدان بزرگتر از حد بوده باشد، قضيه تشديد ميشود.
چند علت رايج که دقيقاً ميتواند همين الگو را بسازد: ۱) آبياري با آب سرد يا آبياري روي تاج (مرکز بوته)، ۲) خاکي که دير خشک ميشود و ريشهها کماکسيژن ميشوند، ۳) گلدان بزرگ (بنفشه عاشق «تنگیِ کنترلشده» است)، ۴) نور ناکافي زمستان، ۵) کوددهي زياد يا نامنظم که باعث بههمريختگي تعادل گياه و ريزش غنچه/گل ميشود. گاهي هم پوسيدگي ريشه (Root rot) يا شروع يک مشکل قارچي/باکتريايي خفيف هست که اول خودش را با ريزش گل نشان ميدهد.
کارهاي عملي که پيشنهاد ميکنم انجام دهيد (جمعوجور و اثرگذار): گلدان را کوچک نگه داريد (قطر گلدان معمولاً حدود يکسوم قطر بوته مناسب است). خاک سبک و هوادار استفاده کنيد (ترکيب مخصوص بنفشه آفريقايي يا خاکي با پرليت کافي). آبياري را طوري تنظيم کنيد که سطح خاک کمي خشک شد بعد آب بدهيد، و بهتر است آب ولرم باشد. اگر از زيرآبياري/زيرگلداني استفاده ميکنيد، آب اضافي را بعد از ۱۵–۲۰ دقيقه خالي کنيد تا ريشهها خفه نشوند.
براي نور و دما: بنفشه آفريقايي نور زيادِ غيرمستقيم ميخواهد؛ در زمستان معمولاً کمبود نور داريم، پس نزديک پنجره روشن (بدون آفتاب تند) يا نور رشد کمک ميکند. دما را تا حد ممکن ثابت و بالاي ۱۸–۲۰ درجه نگه داريد و از باد سرد پنجره يا کنار شوفاژ خيلي داغ دورش کنيد. رطوبت هم متوسط باشد (سيني سنگريزه و آب زير گلدان، بدون تماس مستقيم کف گلدان با آب)؛ بنفشه با مهپاشي مستقيم روي برگها زياد حال نميکند.
در مورد برگهاي زرد: اگر زردي بيشتر در برگهاي پاييني و قديمي است، اغلب طبيعي/استرسي است. ولي اگر زردي همراه با شل شدن بوته، بوي بد خاک، يا هميشه خيس بودن بستر است، احتمال پوسيدگي ريشه مطرح ميشود. در اين حالت بهتر است ريشه بررسي شود: ريشه سالم روشن و سفت است؛ ريشه ناسالم قهوهاي/لِه و بدبو. اگر ديديد مشکل از ريشه است، تعويض خاک به بستر سبکتر و حذف ريشههاي خراب لازم است (گاهي حتي قلمه برگ نجاتبخشترين راه است).
يک چک سريع هم براي آفات ريز انجام دهيد: زير برگها و گلها را نگاه کنيد براي تريپس (حشره ريز که ميتواند باعث ريزش گل و بدشکلي گلبرگ شود). اگر روي گلها گرده ميريزد، گلها زود ميريزند يا لکههاي ريز ميبينيد، احتمال تريپس هست. در صورت مشاهده، جداسازي گياه و استفاده از روشهاي کنترل مناسب لازم ميشود. (تريپسها هم مثل بعضي مهمانها، بيخبر ميآيند و پررو هم هستند! 😅)
اگر دوست داريد دقيقتر بگم کدام گزينه محتملتر است، لطفاً اينها را بفرماييد: اندازه گلدان جديد نسبت به قبلي، نوع خاک، روش آبياري (از بالا/از زير)، دما و نور محل، و اگر ممکن است عکس از بوته و خاک. براي اطلاعات بيشتر هم ميتوانيد مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
هومن صنعتی زاده
|
|
با سلام
برخی از برگ های بنفشه های من شل و خیلی بلند می شوند. چرا و چه باید کرد؟
آیا از طریق خوابانیدن برگ می توان گیاه را تکثیر کرد؟ چگونه؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
اينکه بعضي برگهاي بنفشه آفريقاييتان شل، افتاده و دمبرگشان خيلي بلند ميشود، معمولاً يعني گياه دارد با زبان بيزباني ميگويد: «نورم کمه!» 😄 وقتي نور کافي نباشد، بنفشه براي رسيدن به نور دمبرگها را دراز ميکند و برگها حالت شل و کشيده پيدا ميکنند. بهترين کار اين است که گياه را به نور زيادِ غيرمستقيم منتقل کنيد (کنار پنجره روشن با پرده نازک، يا زير چراغ رشد). اگر نور مستقيم و تند بخورد، برعکس ممکن است برگها بسوزند و لکهدار شوند.
عامل مهم ديگر آبياري نامناسب است؛ هم کمآبي و هم آبياري زياد ميتواند برگ را شل کند. در بنفشه آفريقايي قاعده طلايي اين است: وقتي سطح خاک تا حدود ۱–۲ سانتيمتر خشک شد آبياري کنيد، نه زودتر. آب را ولرم بدهيد و بهتر است از زيرگلداني (آبياري از زير) انجام شود تا آب روي برگها نريزد؛ چون قطره آب روي برگ + نور = لکه و دردسر 😅 همچنين گلدان حتماً زهکش باز داشته باشد؛ خاک باتلاقي مساوي است با ريشههاي خسته و برگهاي بيحال.
يک دليل ديگر هم گرما و خشکي هوا يا برعکس سردي و جريان هواي سرد است. بنفشهها دماي ملايم را دوست دارند (حدود ۱۸ تا ۲۴ درجه). کنار بخاري/شوفاژ يا باد کولر، برگها زود قهر ميکنند. رطوبت محيط هم بهتر است متوسط باشد؛ ميتوانيد زيرگلداني سنگريزهدار با کمي آب بگذاريد (طوري که ته گلدان با آب تماس نداشته باشد).
براي جمعوجور کردن ظاهر گياه، برگهاي خيلي بلند و شل (خصوصاً برگهاي پير رديف پايين) را ميتوانيد بهتدريج حذف کنيد تا انرژي گياه صرف رشد برگهاي سالم و فشرده شود. اگر گياه «گردن» داده و ساقهاش بالا آمده، ميشود در تعويض گلدان بعدي کمي عميقتر کاشت (با خاک سبک مخصوص بنفشه آفريقايي) تا فرم رزتي بهتر شود. فقط يادتان باشد خاک بايد سبک و هواخور باشد (مثلاً پيت/کوکوپيت + پرليت).
و اما تکثير: بله، از طريق خوابانيدن برگ يا همان قلمه برگ، بنفشه آفريقايي خيلي راحت تکثير ميشود ✅. روش استاندارد اين است که يک برگ سالم از رديف مياني انتخاب کنيد (نه خيلي پير، نه خيلي جوان). دمبرگ را با تيغ/کاتر تميز مورب ببُريد (حدود ۳ تا ۵ سانتيمتر دمبرگ کافي است). سپس قلمه را يا در آب بگذاريد تا ريشه بدهد، يا مستقيم در بستر سبک (پرليت + کوکوپيت/پيت). اگر در خاک ميکاريد، دمبرگ را حدود ۱ تا ۱.۵ سانتيمتر داخل بستر قرار دهيد و برگ را تکيه دهيد تا نيفتد.
براي موفقيت بيشتر، روي گلدان را با يک کيسه شفاف يا ظرف پلاستيکي دردار مثل «گلخانه کوچک» بپوشانيد تا رطوبت ثابت بماند (هر چند روز يکبار هم هوا بدهيد تا کپک نزند). نور بايد روشن ولي غيرمستقيم باشد. معمولاً طي چند هفته تا يکي دو ماه، کنار دمبرگ پاجوشهاي کوچولو ظاهر ميشوند. وقتي بچهها ۳–۴ برگ مستقل داشتند، ميتوانيد خيلي آرام جدا و به گلدانهاي کوچک منتقل کنيد. (اينجاست که حس ميکنيد رسماً کارخانه بنفشه راه انداختهايد 😄🌱)
اگر دوست داريد، يک عکس از گياه و محل قرارگيرياش (کنار پنجره/فاصله از نور) هم بفرستيد تا دقيقتر بگويم مشکل بيشتر از نور است يا آبياري يا دما. براي اطلاعات بيشتر هم حتماً مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|
|
رامین آقارحیمی
|
|
سلام
من چندتا بنفشه دارم
میخوام بذارم تو گلدون
بهم گفتن حتما از خاک پریسا استفاده کنم
ولی نتونستم پیداش کنم
کمکم می کنید از چه خاکی استفاده کنم ؟
ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
خاک جنگلی نرم و قابل نفوذ یا تورب با کمی خاک برگ و یا خاکبرگ به تنهایی برای پرورش این گیاه مناسب است.حتما قبل از کاشت خاک را ضد عفونی کنید تا بعدا گیاه دچار بیماری و آفت نشود.
|
|
|
0
|
|
رامین آقارحیمی
|
ممنونم از لطفتون ! اینم بهم بگین که با سم ضد عفونیش کنم ؟ و چه سمی ؟
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
ضدعفونی کردن خاک به روش حرارت دان ویا استفاده از مواد شیمیایی ضدعفونی کننده انجام میشود.با اینکار حشرات وعوامل بیماری زا و... خاک را از بین میرند.یک روش ساده برای اینکار ریختن خاک مورد نظر در ظرفی فلزی مانند قابلمه وقرار دان ان روی حرارت گاز است. خاک جدید را به مدت 15 دقیقه با حرارت 80 درجه حرارت دهید تا هیچ گونه تخم و لارو آفت باقی نماند وپس از اینکه سرد شد میتوانید از ان استفاده کنید.
|
|
|
0
|
|
هوتن جوانمردی
|
سلام من بنفشه افریقایی دارم ولی گل نمیده چرا ؟ اگه 2تا بوته کنار هم تو 1 گلدان باشه اشکال نداره؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
سلام گلدهی تابع عوامل متعددی میباشد از جمله سن گیاه. به خصوص نور محیط.درجه حرارت و... در صورت فراهم بودن این شرایط کود مخصوص گلدهی بنفشه آفریقایی میتواند موثر باشد.اگر از زمان تعویض خاک یک سال گذشته هست بهترین زمان هست که خاک را عوض و هر بوته را جداگانه در گلدان کوچکی بکارید.
|
|
|
|
|
|
علی اصغر مجی
|
|
سلام
1.من یه جیزایی راجع به پرورش با بزر شنیدم(تو نمایشگاه امسال)
حالا اگه میشه درمورد hybrid یه توضیحی بدید(خواهشا کامل باشه)
2.اگه روش دیگه ای جز hybrid برای پروش بنفشه با بذر هست لطفا بگید
3.آیا بنقشه ی زرد هم وجود داره؟
(الان حدودا 200 تا گلدون دارم و 7 سالم هست که دارم پرورش میدم)
با تشکر
پاسخ
مشاهده
|
|
1
|
|
|
|
0
|
|
Ali Asghar
|
جناب نارگیل ممنون میشم جواب بدید شد 11 روز با تشکر
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
اگر منظور شما تغییر رنگ گیاه باشد به روش جنسی و اصلاحات ژنتیکی موثر است .برای ایجاد واریتههای جدید باید با یک قلمو گرده را از گلهای تازه باز شده یک گیاه برداشته روی مادگی گیاه کم پر و یا نیمه پر پر دیگر تلقیح کنید.سپس بذر حاصل از گیاه را گرفته و بکارید .وقتی گیاه گل داد معلوم میشود که آیا دقیقا شبیه یکی از والدین شدهایا نه تفاوت دارد.به این طریق شما یک نسل جدید به دست آوردهاید که میتواند دوباره با یکی از والدین یا با یک گیاه دیگری تلقیح شود. همچنین رنگ بنفش در یک دوره گلدهی ممکن است به صورت تیره و یا روشن درآید و در دوره ی دیگر ی به علت نوسانات اسیدی یا قلیایی بودن خاک در آثر ابیاری و یا کوددهی تبدیل به ارغوانی و یا بنفش شود .
بنفشه آفریقایی با رنگ زرد کم رنگ هم (sun kissed rose ) وجود دارد.
|
|
|
0
|
|
Ali Asghar
|
با تشکر منظور از کم پر یا نیمه پر چیه؟
|
|
|
2
|
|
افسانه سادات فرود
|
منظور گیاهانی هستند که گلهای کم پر یا نیمه پر پر دارند این گیاهان بهترین والدین هستند.
|
|
|
0
|
|
Ali Asghar
|
با تشکر از شما فقط یه سوال دیگه که روش دیگه ای جز هایبرید برای تکثیر با بذر هست؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
اصلاح ژنتیکی از طریق کشت بافت در شرایط آزمایشگاهی
|
|
|
|
|
|
مریم م
|
|
سلام.قبل از عید یک بنفشه آفریقایی خریدم که همونجا فروشنده گلدان رو عوض کرد و تا یک ماه خیلی خوب بود و گلهای جدید می داد ولی تقریبا از نیمه فروردین تا حالا دیگه گل نداده جاش روشنه .کود دهی هم انجام می دم(با استفاده از کریستالون صورتی) ولی مشکل رفع نشده.چه کنم؟
سوال دوم اینکه از کنار بوته برگهای ریزی تولید شده که پاجوش هستند.چطور با استفاده از پا جوش تکثیرش کنم؟ لطفا کامل توضیح بدید.
ممنون
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
Ali Asghar
|
احتمالا گل شما تو شک جابجایی هست کود زیاد باعث سوختن برگ های گل میشه آب زیاد ممکنه دلیله ریختن گل ها باشه شاید هم نژاد بنفشه جوری بوده که گل فصلی داره(مثلا صورتی درشت یا برگ ابلق اینجوریه که فقط چند ماه گل دارن) برای پا جوش ها عجله نکن بزار خوب برزگ شن بعد میتونی از گلدون درشون بیاری و تو یه گلدون دیگه بکاری
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
شرایط لازم برای گل دهی در بخش معرفی گیاه مطالعه کنید ،نور ،دما و آبیاری را تنظیم کنید.در صد نور را بیشتر کنید .در آبایر یو کود دهی زیاده روی نکنید. جداسازی پاجوش های گیاه با دقت و توسط کاتر انجام شود تا به گیاه مادر صدمه وارد نشود بعد جوانه بریده شده را در خاک پیت ماس قرار داد.
|
|
|
|
|
|
مهدي عباذالهي
|
|
سلام. بنفشه من داخل آپارتمان بود اما از زماني كه اونو بردم توي حياط (و البته تو سايه)و فقط از طريق زير گلدوني بهش آب ميدم شادابتره و پر غنچه شده.فقط يك سوال: نگرانم كه خاكش ظعيف بشه. ميشه كود رو هم ازهمين طريق آبياري بهش رسوند؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
0
|
|
Ali Asghar
|
بنفشه گیاهی آپارتمانیه بیارش تو خونه کود هم که اگه منظورت همون کریستال(صورتی) یا برگ(سبز) یا ریشه(آبیه) رو باید از طریق آبیاری بدی بنفشه کود دیگه ای نداره
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
مراقب نوسانات دمایی باشید (مثلا گرم شدن هنگام ظهر و یا سرد شدن شبانه ) و به طور کلی بهتر است گیاهان را در مکان ثابتی نگهداری کنید آنها علاقه چندانی به جابجایی های مکرر ندارند.هر 15 روز یکبار از کود مایع مخصوص بنفشه آفریقایی طبق دستور استفاده کنید.
|
|
|
|
|
|
کتایون
|
|
با سلام دو قلمه از بنفشه آفریقایی را در یک گلدان کاشته ام و در حال حاضر دو بوته کوچک در گلدان وجود دارد. دو سوال دارم اول اینکه می توانم دو برگ اصلی قلمه را جدا و دوباره از آنها قلمه گیری کنم؟ دوم اینکه وجود این دو بوته در یک گلدان کوچک مشکلی ایجاد نمی کند؟ ممنون از راهنمایی های ارزنده شما
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
سلام
با توجه به اینکه گیاه تازه به شرایط جدید عادت کرده است تا بوته ها به اندازه کافی بزرگ نشده اند جابجا نکنید (ریشه بنفشه آفریقایی زیاد نیست )
زمان قلمه زدن برگ در تابستان هست و برگ مناسب برای قلمه باید ۱- زیاد جوان نباشند. ۲-برگهای پیری نباشند. ۳-سالم و بدون آفت باشند. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز و تمیز از پایین ترین قسمت ساقه بصورت اوریب قلمه میزنیم و بعد به دو طریق میتوان آنها را ریشه دار کرد: ۱-میتوان تمام قلمهها از قسمت دم برگ داخل لیوان آب گذاشت و ریشه دار کرد. ۲-میتوان قلمه را تا انتهای دمبرگ بصورت ۴۵ درجه داخل گلدان کاشت و با آبیاری منظم هر ۳ روز یکبار از زیر گلدانی آنها ریشه دار کرد. اگر در لیوان ریشه دار شوند بعد از ۲۰ الی ۳۰ روز ریشه دار شده و انها را بصورت ۴۵ درجه در خاک مخصوص بنفشه میکاریم. اگر در گلدان ریشه دار شوند بعد از ۶ الی ۸ هفته برگهای ریز سبز رنگی از زیر خاک بیرون میزند. هر ۳ دوره آبیاری از زیر گلدانی یکبار گیاه را از بالا ابیاری کنید تا خاک سطح گیاه شوره نزند و این نکته را در نظر داشته باشید که در هنگام آبیاری اب به برگ گیاه نریزد چون باعث پوسیدگی برگ میشود و در این مواقع گیاه را اصلاً در معرض نور خورشید قرارا ندهید.
|
|
|
|
|
|
هومن صنعتی زاده
|
با سلام. من یک بنفشه آفریقایی قلمه زدم و الان که کمی بزرگ شده است برگ های آن شروع به قهوه اس شدن کرده است. من هر موقع که خاک آن خشک می شود به آن آب می دهم و کود زر بار هم هر دو سه هفته یک بار به آن می دهم. علت چیست؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
مهندس رامندی
|
.. با انگشت خاک را چک کنید در صورتی که خاک به دست شما نچسبد شروع به آب دادن کنید.
ابیاری قبل از خشکی کامل خاک انجام شود.اب روی برگها نریزید
|
|
|
0
|
|
هومن صنعتی زاده
|
با سلام علت توقف ناگهانی رشد بنفشه آفریقایی چیست؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
عوامل محیطی مثل نوسانات دمایی(سرد یا گرم شدن محیط) و یا هر علت مشکوک دیگری چون افراط و تفریط در کود دهی ،وجود آفت یا بیماری
|
|
|
0
|
|
هومن صنعتی زاده
|
ممنون از پاسختون. هنگامی که رشد بنفشه متوقف شده چه اقداماتی باید انجام دهم. بیماری های بنفشه را چگونه می توان تشخیص داد؟
|
|
|
1
|
|
افسانه سادات فرود
|
دمای یکنواخت، رطوبت مناسب، و محیط کشت مساعد را فراهم کنید.
در صورتيکه نور و کود دهي مناسب باشد در تمام سال اين گياه گل دارد .اين گياه براي گلدهي به نور خوب حدود 10 تا 14 ساعت در روز نياز دارد.در نور کم دمبرگ ها دراز وبه سمت بالا کشيده شده و برگ ها تيره مي شوند. گياه از فرم پهن افقي خارج شده و به ندرت و به تعداد کم گل مي دهد.
نور بيش از حد نيز موجب کاهش گلدهي مي شود.
دماي مناسب براي گلدهي بنفشه آفريقايي 18 تا 25 درجه است. دماي بالا مانع رشد گیاه و گلدهي مي شود.
در صورت خشکي بيش از حد هوا يک سيني پر از آب در نزديکي بوته ها قرار دهيد تا رطوبت نسبي افزايش يابد.جهت تقويت گياه از کود کامل مخصوص بنفشه آفريقايي طبق دستور استفاده کنيد.آسیب برگی رایج در بنفشه آفریقایی لکه های ناشی از آب سرد روی برگ هاست. ریختن قطرات آب سرد روی برگها موجب پیدایش لکه هایی حلقوی سفید و زردرنگ در محل ریزش آب می شود. بنابراین بهتر است در صورت خیس شدن برگ ها بی درنگ آنها را خشک کنیم. از طرفی آبیاری با آب سرد هم موجب بروز لکه هایی بی رنگ ( کرم یا شیری رنگ) در بافت برگ خواهد شد.اگر دمای آب 5 تا 8 درجه سرد تر از برگ باشد این عارضه رخ می دهد. این آسیب برگی مخرب و کشنده نیست اما ظاهر ناخوشایندی برای گیاه ایجاد می کند. برای جلوگیری از این آسیب برگی باید گیاه را از زیر ( پر کردن زیرگلدانی از آب) آبیاری کنیم. قرار دادن آب به مدت یک شب در دمای اتاق ( یا گرم کردن آب تا 25-26 درجه سانتی گراد) موجب هم دما شدن آب با برگ ها خواهد شد. از طرفی ابتدای صبح یا هنگام شب که برگ ها سردترهستند، اختلاف دمای آب و شاخساره گیاه کمتر بوده آبیاری با اطمینان بیشتری انجام می شود. به این صورت شوک ناشی از اختلاف دمای آب و بافت برگ به حداقل خواهد رسید.
بنفشه های آفریقایی دچار پوسیدگی طوقه و ریشه علایم ظاهری بروز می دهند، مثلا برگ های خارجی اطراف گیاه پژمرده شده و حالت افتاده به خود می گیرند و برگ های کوچکتر مرکزی گیاه از رشد باز می مانند حتی ممکن است سیاه و چروکیده و خشک شوند. علل این بیماری قارچی عبارتند از آبیاری بیش از حد، نامناسب بودن شرایط زهکشی محیط کشت، تجمع نمک زیاد اطراف طوقه یا بیش از حد عمیق کاشتن طوقه گیاه در نتیجه رطوبت بیش از حد اطراف طوقه و ریشه ها تجمع می یابد. هیچ درمانی برای آسیب های برگی ناشی از پوسیدگی وجود ندارد. بنابراین باید از طریق آبیاری و زهکشی مناسب از آن پیشگیری کرد.
|
|
|
|
|
|
اذین فراهانی
|
|
با درود.میخواستم بپرسم بنفشه افریقایی هر کردوم گلهاشون یک رنگ بخصوص دارن ایا با این تفاوت اسامیشون هم فرق میکنه یا خیر؟به عنوان مثال ما تو گلهای زینتی یک سر شاخه داریم مثل بگونیا ولی با تفاوت قیافه هر کدوم یک نوع ازبگونیا محسوب میشن سوال من اینه که بنفشه افریقاییم انواع مختلف داره؟و میشه تشخیص داد هر نوع از اونها چه گلی میدن؟
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
2
|
|
مهندس رامندی
|
خیر
همه با نام بنفشه شناته میشوند
البته ممکن است از جنس های متفاوتی باشد(نام علمی)
|
|
|
|
|
|
شهناز ایاز
|
|
باسلام و خسته نباشید . من از شما بسیار سپاسگذار هسنم که با چنین حو صله ایی به ما جواب می دهید وهمه راراهنمایی می کنید . متشکرم . می خواستم بپرسم که ایا این بنفشه اتشین در ایران است واکر هست نام فروشگاه را برایم بنویسید. خدانگهدار
پاسخ
مشاهده
|
|
0
|
|
|
|
1
|
|
محسن شهاب الدین
|
سلام
بله، خيالتان راحت: بنفشه آفريقايي (که بعضيها بهش ميگن بنفشه آتشين) در ايران هم وجود دارد و اتفاقاً جزو گلهاي آپارتماني خيلي محبوب است و معمولاً در بيشتر شهرهاي بزرگ و حتي خيلي از شهرهاي کوچک پيدا ميشود. اگر يک گلفروشي “درستوحسابي” ديده باشيد، احتمال زياد يک گوشهاي چند تا بنفشه آفريقايي هم براي دلبري چيدهاند 😊
براي خريد، معمولاً اين جاها بهترين شانس را داريد: گلفروشيهاي بزرگ و قديمي شهر، بازارهاي گل و گياه (گلفروشيهاي عمده) و فروشگاههاي آنلاين معتبر گل و گياه. چون شما شهرتان را نگفتيد، نميتوانم اسم يک فروشگاه دقيق و مطمئن در همان شهر معرفي کنم (نميخواهم آدرس اشتباهي بدهم و شما سرگردان شويد).
اگر دوست داريد، اسم شهر/منطقهتان را بفرماييد تا دقيقتر راهنماييتان کنم که معمولاً کدام بازار گل يا چه مدل فروشگاهي در آن شهر بهتر جواب ميدهد. تا آن موقع يک نکته مهم براي خريد: برگها بايد سفت، سالم و بدون لکههاي قهوهاي/آبکي باشند و وسط بوته (تاج گياه) لهشده يا خيلي خيس نباشد؛ بنفشه آفريقايي اگر قهر کند، قهرش طولاني ميشود! 😄
براي کسب اطلاعات بيشتر درباره نگهداري، آبياري، نور و بيماريهاي بنفشه آفريقايي، مقالات سايت نارگيل را مطالعه نماييد.
|
|
|
|
|