فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

آهن یکی از معمول ترین کمبودها را در تولیدات گلخانه ای دارد. کلات و سولفات آهن می تواند جداگانه برای کمبود آهن تهیه شوند. کمبود آهن اغلب بعلت pH بالای محیط بوده و pH محیط قبل از اعمال تیمار جهت رفع علائم کمبود آهن باید آزمایش شود.
نقش آهن درگیاهان زینتی
نقش آهن درگیاهان زینتی

 آهن بیش از حد ممکن است کمبود منگنز ایجاد کند. سمیت آهن ممکن است در گل حنا (Impatiens hawkeri)، شمعدانی (Pelargonium x horturum) و گل جعفری (Tagetes) مشاهده شود (دُل و ویلکینز، 1999). عناصر میکرو با آب آبیاری و خاکی اعمال شده و علائم کمبود و سمیت آن در pH زیاد مشاهده می شود. 

این عنصر جزء تشکیل دهنده سیتوکروم ها (برای فتوسنتز ضروری هستند). جهت تثبیت نیتروژن و تنفس ضروری می باشد. آهن در فرم Fe2+  مفید می باشد. در بين ريزمغذي ها، آهن به ميزان بيشتري براي گياهان مورد نياز مي باشد. آهن بخشي از گروه کاتاليزور در بسياري از آنزيم هاي اکسيداسيون و احياست و جهت سنتز کلروفيل نيز موردنياز است.

 آهن يکي از اجزاي تعدادي از آنزيم هاي اکسيداز (هاپکينز، 2008)، کاتالاز و پراکسيداز (ماير و همکاران، 1973؛ هاپکينز، 1999؛ فينک، 1986)مي باشد. آهن با دخالت در اکسيداسيون الکترون در تبديل 1- آمينوسيکلوپروپان _کربوکسيليک اسيد(ACC) به اتيلن و سنتز اتيلن نقش دارد و در سلول هايي که کمبودآهن دارند تشکيل اتيلن بسيار کند مي باشد( مارشنر، 1995). 

همچنين جهت سالم ماندن ريبوزوم در ساختن پروتئين نقش دارد. آهن به عنوان گروه پروستيک پروتئين هايي مانند کاتالاز، پراکسيداز، و سوپراکسيد دسموتاز در نابودي راديکال هاي آزاد اکسيژن درگياه نقش دارد (قربانلی وبابالار، 1382). اهميت آهن در تغذيه گياهي با توجه به راهبردهايي که گياهان براي جذب اين عنصر تحت شرايط تنش آهن به کارمي گيرند، مورد تأکيد قرار گرفته است (مارشنر، 1995).

 کمبود آهن تغييرات مورفولوژيک و بيوشيميايي زيادي را در ريشه هاي دولپه اي ها و تک لپه اي هاي غير گرامينه ايجاد مي کند (هاپکينز، 1999). کمبود آهن در گياه تشکيل هيدرات کربن را کاهش مي دهد (فينک، 1986) و موجب از بين رفتن همزمان کلروفيل و تخريب ساختمان کلروپلاست مي شود.

 کلروز ابتدا در بين رگبرگ هاي جوان ترين برگ ها مشاهده مي شود، زيرا تحرک آهن در گياه بسيار کم است و آهن نمي تواند از برگ هاي قديمي تر به برگ هاي جوان  تر حرکت کند. 

کلروز ممکن است تا رگبرگ ­ها هم پيشروي کند و اگر کمبود آن خيلي شديد باشد، برگ ­ها سفيد مي­شوند (هاپکينز، 1999). دوبي و همکاران (2000) اثر آهن را در غلظت 28 ميلي­گرم در ليتر بر متابوليسم گياه نخود فرنگي بررسی نمودند و نتيجه گرفتند که در غلظت ­های کمتر از 6/5 ميلي ­گرم در ليتر بيومس، عملکرد اقتصادی، کلروفيل و فعاليت کاتالاز و پيروکسيداز کاهش مي­ يابد.

اثرات کمبود آهن را می­توان شرح داد که، در نقاط رشدی جدید بین رگبرگ ها کلروزه و معمولا رگبرگ ها بسیار سبز می­شود. گهگاه لبه  برگ ها نیز نکروزه شده و این عنصر غیر متحرک است. بنابراین علائم کمبود در برگ های بالایی قابل رویت می­باشد (دول و ویلکینز، 1999). راه حل کلروزه شدن استفاده از کلات آهن و کم کردن pH خاک می ­باشد. همچنین از اثرات سمیت آهن، کوتاه ماندن گیاه، ظهور لکه­ های نکروتیک و کلروتیک در لبه­ های برگ ها و به ندرت رنگ برنزی یا مایل به قرمز به خود می­ گیرد (دُل و ویلکینز، 1999).


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.