فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

در ذخیره سازی آزمایشگاهی سلول های گیاهی، بافت و ساختار سازمان یافته یک رویکرد امیدوار کننده ای برای حفاظت تنوع زیستی و ژرم پلاسم ارزشمند گیاهان زراعی دارند. نگهداری کشت ها تحت شرایط رشد محدود مواد مغذی و شرایط محیطی یک روش ساده برای حفاظت کوتاه مدت (1-3 سال) تنوع زیستی را فراهم می کند و در بسیاری از مراکز ژرم پلاسم استفاده می شود.
ذخیره سازی آزمایشگاهی سلولهای گیاهی
ذخیره سازی آزمایشگاهی سلولهای گیاهی

 همزمان، پیشرفت های قابل توجهی شده است در توسعه روش های انجماد کارآمد برای ذخیره سازی طولانی مدت گیاهان انجام شده است. روش های مرسوم انجماد توسط انجماد برنامه ریزی شده آهسته از 30- تا 40- درجه سانتی گراد قبل از فرو بردن بافت در LN با موفقیت در تعداد زیادی از گونه های گیاهی اعمال شده اما برخی محدودیت هایی دارد:

 (i) خشک کردن سلول به روش انجماد آهسته به اندازه کافی آب داخل سلولی را حذف نمی کند، به این دلیل که زنده مانی پس از قرار گرفتن در معرض LN ضعیف است.

 (ii) آن برای انجماد ساختار سازمان یافته مانند نوک ساقه و جنین که شامل انواع مختلف سلول هستند موثر نیست. تکه های بزرگی از سلول های کشت در طول ذخیره سازی در LN آسیب دیده و در حین کالوس زایی باززایی یا جنین زایی خودبخودی رخ می دهد.

 (iii) روش بسیار موفق در گیاهان گرمسیری نبوده است. از سال 1990، معرفی روش های انجماد مبتنی بر ویتریفیکاسیون، بطور قابل توجهی در بهره وری و دامنه انجماد مواد گیاهی پیشرفت کرده است. 

چندین پروتکل برای انجماد فوق سریع آزمایش شده است که ویتریفیکاسیون و ویتریفیکاسیون پس از کپسوله کردن در قطرات کوچک موفق ترین می باشد. این تکنیک ها در بافت های مختلف بیش از 100 گونه از معتدل و گرمسیری استفاده شده است (ساکایی و انگلمن، 2007). 

بقای جنین سوماتیکی مرکبات ذخیره شده با استفاده از روش مرسوم و روش کپسوله سازی دهیدراته 3.7 تا 30.5% و 75 تا 97% بود. اولین سمپوزیوم بین المللی در انجماد گونه های باغبانی، در بلژیک در آوریل 2009 برگزار شد، نشانه ای از علاقه تحقیقاتی فعال در جنبه های اساسی و کاربردی از انجماد گونه های گیاهی است. 

پیشنهاد شده است که همزمان با انجماد یک تمرکز پژوهشی قوی باید به سمت تکنیک های بهبود یافته برای ذخیره سازی بذر باشد. همچنین باید به هزینه انجماد در مقایسه با روش های دیگر ذخیره سازی ژرم پلاسم توجه می شود. به تازگی، یک مطالعه دقیق بهره وری هزینه انجماد طولانی مدت منابع ژنتیکی قهوه نشان داده است (دولو و همکاران، 2009).

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.