فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز سه شنبه ۱۴۰۳/۲/۴         
  

حدود 2.5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. ریشه های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد.
چگونه از هورمون ریشه زایی برای ریشه زدن قلمه استفاده کنیم؟
چگونه از هورمون ریشه زایی برای ریشه زدن قلمه استفاده کنیم؟

یکی از راههای زیاد کردن گیاه و ایجاد یک گیاه جدید مشابه گیاه مادر، این است که یک قطعه از گیاه اصلی را جدا کنیم و بکاریم. به این کار قلمه زدن یا قلمه گرفتن ( cutting ) گفته میشود. روشهای متداول تکثیر گیاهان به روش قلمه زدن شامل قلمه ریشه ( root cutting )، قلمه ساقه ( stem cutting ) و قلمه برگ ( leaf cutting ) است و گاهی اوقات برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زایی استفاده میشود. در اینجا با عملکرد هورمون ریشه زایی و نحوه استفاده از آن برای قلمه ها، آشنا میشوید.

 

rooted-cuttingsrooted-cuttings

هورمون ریشه زایی چیست؟

هنگامی که گیاه را با روش قلمه ساقه میخواهید تکثیر کنید، استفاده از هورمون تحریک کننده ریشه زایی مفید بوده و گاهی لازم است. هورمون ریشه زایی احتمال موفقیت ریشه زنی در گیاه را افزایش میدهد. هنگامی که از هورمون ریشه زایی استفاده میکنید، معمولا ریشه به سرعت رشد کرده و کیفیت بهتری نیز پیدا میکند.

اگر چه بسیاری از گیاهان خودشان به راحتی ریشه میدهند، اما استفاده از هورمون ریشه زایی کار تکثیر برخی از گیاهانی را که به سختی میتوان آنها را با موفقیت قلمه زد، خیلی آسانتر میکند. برخی از گیاهان مانند پاپیتال حتی در آب هم به راحتی ریشه تولید میکنند اما این ریشه ها هرگز به قدرت ریشه هایی که با استفاده از هورمون ریشه زایی در خاک تولید شده اند، نمیرسند.

هورمون ریشه زایی را چگونه تهیه کنیم؟

هورمون ریشه زایی به چند شکل یافت میشود. با شکل پودری آن راحت تر میتوانید کار کنید. همه انواع هورمونهای ریشه زایی را به صورت آنلاین از سایتهای باغبانی و گل و گیاه و یا از فروشگاههای خرید لوازم باغبانی میتوانید خریداری نمایید.

rooted-cuttingsrooted-cuttings

از هورمون ریشه زایی چگونه استفاده کنیم؟

تکثیر موفقیت آمیز گیاه همیشه با یک قلمه تازه و تمیز شروع میشود. پیش از شروع فرایند ریشه زنی، برگهای قلمه را جدا کنید. مقدار بسیار کمی هورمون ریشه زایی در یک ظرف تمیز بریزید.

هرگز قلمه را در ظرف خود هورمون ریشه زایی غوطه ور نکنید، بلکه همیشه باید مقداری از هورمون را در ظرف دیگری بریزید. این کار باعث میشود بخشی از هورمون ریشه زایی که استفاده نشده است، دست نخورده و تمیز باقی بماند. حدود 2.5 سانتیمتر از قلمه ساقه را در هورمون ریشه زایی قرار دهید. ریشه های جدید از این ناحیه شروع به رشد خواهند کرد.

گلدانی با خاک گلدانی مرطوب آماده کنید و ساقه قلمه را در خاک گلدان قرار دهید. روی گلدان را با یک کیسه پلاستیکی بپوشانید. این گلدان را باید در مکانی پر نور قرار دهید که نور فیلتر شده دریافت میکند.

در مدت زمانی که منتظر ریشه دادن قلمه و رشد گیاه جدیدتان هستید، حتما خاک قلمه را مرطوب نگه دارید (به جز برخی گیاهان مانند آلوئه ورا که دستور العمل دیگری در مورد آن داده شده است) و به آن نظارت داشته باشید تا زمانی که برگهای جدید در آن رشد کنند. هنگامی که برگهای جدید پدیدار میشوند، میتوانید مطمئن باشید که گیاه ریشه تولید کرده است. در این زمان کیسه پلاستیکی را از روی گلدان خارج کنید.

هنگامی که جوانه بزرگ شد، میتوانید مراقبت از آن به عنوان یک گیاه جدید را شروع کنید.  



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.