فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

بهترین زمان برای کنترل حشرات مضر در فصل جفت گیری است که آنها به دنبال محلی برای تخم گذاری هستند. این حشرات معمولا اواسط تابستان در نزدیکی یا روی سیبهای در حال رشد تخم گذاری میکنند.
کنترل آفت: رایجترین حشرات آفت درخت سیب چیست
کنترل آفت: رایجترین حشرات آفت درخت سیب چیست

آفتهای حشره ای درخت سیب

برای مقابله با آَفت های سیب ابتدا باید بدانیم چه آفتی به درختان سیب حمله کرده است. متاسفانه آفتهای زیاد و گوناگونی برای سیب وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از:

-         سوسک شاخک بلند رزاسه (Round headed apple tree borer)

-         کرم میوه سیب یا مگس سیب (Apple maggot)

-         شب پره تخم خوار  (Codling moth) که به کرم سیب نیز شهرت دارد

-         سوسک سرخرطومی آلو (Plum curculio)

-         شپشک سن خوزه یا آفت مدهش درختان (San Jose scale)

و برخی از آفتهای ثانویه عبارتند از:

-         کنه قرمز اروپایی (European red mites)

-         شب پره یا کرم برگ پیچ با نوارهای مورب و قرمز  

-         شته سیب گلی (Rosy apple aphid)

-         کرم سبز میوه (Green fruitworms)

-         زنجره (Leafhopper)

-         سوسک ژاپنی

-         شته خونی یا مویی سیب (Wooly apple aphids)

همه مردم عاشق سیب سالم و درشت هستند. حشرات آفت سیب بر خلاف آفتهای محصولات کشاورزی همیشه زود خود را نشان نمیدهند و زمانی متوجه آنها میشوید که دیگر خیلی دیر شده و آسیب زیادی به محصول و درخت وارد شده است. برای حفظ سلامت درختها و حداکثر بهره وری، نه تنها باید متوجه شوید به دنبال چه نوع آفتی باید باشید، بلکه باید بیولوژی آنها را نیز بشناسید و این دانش را با روشهای پیشگیرانه کنترل آفت ترکیب کنید.

روشهای مبارزه با آفتهای حشره ای مهم سیب

از بین آفتهایی که در بالا به آنها اشاره شد، سه مورد بیشترین خسارت را به درخت وارد میکنند: مگس سیب، سوسک سرخرطومی آلو و شب پره تخم خوار. بهترین زمان برای کنترل این حشرات مضر در فصل جفت گیری است که آنها به دنبال محلی برای تخم گذاری هستند. این حشرات معمولا اواسط تابستان در نزدیکی یا روی سیبهای در حال رشد تخم گذاری میکنند.

شکل- برش عرضی از حفاری لارو مگس سیب

-    مگس سیب: مگس سیب در میوه در حال رشد در ماه خرداد یا تیر تخم گذاری میکند. لاروها به محض بیرون آمدن از تخم، سوراخی در تنه ایجاد کرده و وارد درخت میشوند. برای جلوگیری از این آفت میتوان تله های چسبناک که از درخت در نزدیکی میوه آویزان میشوند، حدود سه هفته پس از ریختن گلبرگها استفاده کرد. برای درختانی که کمتر از 2.5 متر ارتفاع دارند دو تله و برای درختانی که 3 تا 7.5 متر ارتفاع دارند 6 تله مناسب است. همچنین میتوان درختها را در تیر ماه با حشره کشSurround یا Entrustاسپری کرد که روشی پر هزینه است. Entrust حاوی اسپینوساد است که در برخی محصولات اسپری حشره کش خانگی نیز استفاده میشود اما توجه داشته باشید که این سم حاوی ترکیبات دیگری نیز هست که ارگانیک به حساب نمی آید.

شکل- اثر حفاری سوسک سرخرطومی آلو

-    سوسک سرخرطومی آلو: طول این سوسک 6 میلی متر است و به داخل سیب تونل میزد و اثر مشخص هلالی شکل از خود بر جای میگذارد. حشرات بالغ آن را میتوانید با اسپری حشره کش فوسمت درست پس از ریزش گلبرگها و سپس ده روز بعد، از بین ببرید. هنگامی که زنبورها فعال هستند، از این ماده استفاده نکنید و حتما لباس محافظ بپوشید. همچنین میتوانید پس از ریزش گلبرگها چندین مرتبه از سم پیرتروم (pyrethrum) استفده کنید تا جمعیت این سوسک کاهش یابد. برای کنترل آفت به روش طبیعی و غیر شیمیایی، تله ای در زیر درخت سیب مورد نظر بگسترانید و درخت را بتکانید تا سوسکها رها شده و بر روی تله بریزند. میوه هایی که می افتند را جمع آوری کرده و از بین ببرید تا جمعیت آفت کاهش یابد.

 

شکل- آسیب شب پره تخم خوار

-    شب پره تخم خوار: لاروهای شب پره تخم خوار ظرف چند روز از تخمها بیرون می آیند و به داخل میوه سیب تونل میزنند تا از آن تغذیه کرده و بالغ شوند، در نتیجه میوه را از بین میبرند. برای مقابله با این شب پره 15 روز پس از افتادن گلبرگها یک مرتبه در شب و 5 روز بعد مرتبه ای دیگر حشره کش باسیلوس تورانجنسیس (Bacillus thuringiensis kurstaki) مشهور به بی تی به آنها اسپری کنید. این محصول نوعی باکتری است که در تولید بیش از 90% آفت کش های میکروبی و تعداد زیادی از گیاهان فراریخته مقاوم به حشرات کاربرد دارد. این باکتری یک باسیل گرم مثبت و اسپورزا است که به دلیل دارا بودن توکسین هایی که خواص حشره کشی دارند ، در مقابله با آفات حشره ای کشاورزی ، بهداشت و محیط زیست جایگاه مهمی دارد.

اگر چه تعدادی اسپری میوه همه منظوره برای مبارزه با آفتهای درختان سیب وجود دارد اما به خاطر داشته باشید که اغلب این مواد حشرات مفید را نیز هدف قرار میدهند. اگر میخواهید اسپری همه منظوره استفاده کنید، این کار را پس از سپیده دم انجام دهید که موجودات گرده افشان حضور ندارند و صدمه ای نمی بینند. یک گزینه شیمیایی بدون هزینه برای ناکام کردن حشرات زیان آور و تخمهای آنها این است که آنها را در روغن غیر سمی باغبانی در بهار پیش از بیرون زدن برگهای تازه، خفه کنید.

چگونه از درخت سیب در مقابل حشرات مضر محافظت کنیم؟

برخی اسپری های حشره کش وجود دارند که به دور کردن آفتها از درخت سیب کمک میکنند اما برخی روشهای ساده کنترل زراعت نیز در حل مشکل آفت بسیار موفق بوده اند. کنترل آفت موفق با مدیریت مناسب کشاورزی و باغبانی شروع میشود. اولین و بهترین راهکار بدون علف هرز نگه داشتن محیط اطراف درخت سیب است.

همچنین برگهای سال گذشته درختان را چال کنید و نگذارید در اطراف قاعده درخت بمانند. برخی از آفتها در طول زمستان در این لایه گیاهی زندگی میکنند و منتظر میشوند تا به برگها و جوانه های تازه درخت در بهار هجوم بیاورند. هدف شما از بین بردن هر گونه پناهگاه مناسب برای حشرات مضر است. چمن و علفهای اطرف درخت را بزنید و به جای آن مالچ بریزید. محافظ های پلاستیکی و کاغذی که در اطراف درخت گذاشته اید را بردارید چون مگسها و شب پره های بالغ در زمستان در این نواحی پنهان میشوند.

درخت سیب را هر زمستان پیش از شروع فصل رشد هرس کنید. شاخه های انبوه و گره خورده را ببرید. هدف این است که فضای اطراف درخت را باز کنید تا آفتاب به آن بتابد و گردش هوای مناسبی در اطراف آن بر قرار باشد. این فاکتورها میوه دهی را تسریع کرده و سلامت درخت را حفظ میکنند و در عین حال بروز بیماریهای قارچی را کاهش داده و مانع از ایجاد پناهگاهی برای حشرات زیان بخش میشوند.  



  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.