فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز پنجشنبه ۱۴۰۳/۲/۶         
  

تقسیم گیاه آلوئه ورا با جدا کردن پاجوشها که جوانه های کوچک در قاعده گیاه هستند، انجام میشود. این فرایند تنها چند دقیقه طول میکشد و گیاه مادر دوباره جوان میشود در حالی که صاحب یک گیاه جدید نیز شده اید.
تکثیر گیاهان: چگونه آلوئه ورا را با تقسیم ریشه زیاد کنیم؟
تکثیر گیاهان: چگونه آلوئه ورا را با تقسیم ریشه زیاد کنیم؟

آلوئه ورا یا آلوورا  ( ALOE VERA ) را که به عنوان صبر زرد نیز خوانده میشود، همه به عنوان مرهم سوختگی و داروی طبیعی پوست می شناسند. این گیاه گوشتی و آبدار بسیار بخشنده بوده و به راحتی میتوان آن را تکثیر کرد. گیاه آلوئه ورا در چرخه رشد خود، پاجوش تولید میکند که به عنوان pups  نیز شناخته میشود. تقسیم آلوئه ورا و جدا کردن بخشی از آن از گیاه مادر، باعث تولید یک گیاه تازه و کامل آلوئه ورا میشود. در اینجا در مورد تقسیم ریشه آلوئه بیشتر میخوانید.

آیا میتوان گیاه آلوئه ورا را تقسیم کرد؟

اگر چه میتوانید این گیاه را تقسیم کیند اما باید بدانید که تقسیم آلوئه کاملا شبیه به تقسیم گیاهان زینتی یا چند ساله نیست. معمولا برای ازدیاد گیاهان به روش تقسیم ریشه کافیست ناحیه ریشه گیاه را به دو نیم تقسیم کنید تا یک گیاه جدید از آن درست کنید اما تقسیم گیاه آلوئه ورا با جدا کردن پاجوشها که جوانه های کوچک در قاعده گیاه هستند، انجام میشود. این فرایند تنها چند دقیقه طول میکشد و گیاه مادر دوباره جوان میشود در حالی که صاحب یک گیاه جدید نیز شده اید.

کی آلوئه ورا را تکثیر کنیم؟

در مورد گیاه آلوئه ورا نیز همانند گیاهان دیگر زمان بندی اهمیت دارد. اواخر زمستان و اوایل بهار یک دوره رشد نسبتا غیر فعال وجود دارد که در آن زمان جدا کردن بخشی از گیاه حداقل آسیب را به سیستم ریشه آن وارد میکند.

آلوئه گیاهی بسیار مقاوم است بنابراین اگر نتوانستید اوایل بهار پاجوشهای آن را جدا کنید، احتمالا حتی در فصل رشد هم میتوانید این کار را انجام دهید و به خوبی رشد خواهند کرد. در زمانی که این گیاه گوشتی در مرحله رشد فعال قرار دارد، یک هفته پیش از تقسیم ریشه آلوئه ورا، نور محیط را کم کنید تا رشد و متابولیسم گیاه کندتر شده و نتیجه بهتری از تقسیم ریشه بگیرید.

شکل- جدا کردن پاجوشها همراه با مقداری ریشه از گیاه آلوئه ورای مادر

چگونه گیاه آلوئه ورا را تقسیم کنیم؟

این کار بسیار آسانی است و تنها چند دقیقه زمان میبرد. گیاه مادر را باید از گلدان آن خارج کنید. این شرایط فرصت خوبی برای کاشت مجدد آن در گلدانی دیگر و پر کردن گلدان با خاک تازه و مرغوب است. میتوانید سه قسمت خاک کاکتوس را با یک قسمت خاک گلدانی ترکیب کنید.

هنگامی که گیاه مادر را از گلدان در آوردید، خاک و سنگ اطراف قاعده و ریشه آن را با فرچه ای تمیز کنید. یک پاجوش سالم و خوب همراه با مقداری ریشه را انتخاب کرده و به دقت آن را از گیاه مادر جدا کنید. برای این کار از چاقوی تمیز و تیز استفاده کنید. گاهی اوقات ممکن است نیازی به استفاده از چاقو نبوده و میتوانید پاجوش را از گیاه بکنید. پاجوش را در فضایی گرم و تاریک قرار دهید دو روز بماند تا ته آن خشک شود یا به عبارتی کال تشکیل شود و سپس آن را بکارید.

کاشت گیاه جدید آلوئه ورا

تشکیل کال در ته ساقه ای که میخواهید بکارید، مانع از پوسیدگی آن در خاک میشود. همین که انتهای پاجوش خشک شد، گلدان یا ظرفی را انتخاب کنید که تنها کمی بزرگتر از پاجوش باشد. سپس آن را با خاک گلدانی حاوی شن پر کنید و یک گودال کوچکی در روی خاک ایجاد کنید تا ریشه های پاجوش را در آن قرار دهید.

به گلدان آب ندهید تا زمانی که ریشه ها گرفته و شروع به رشد کنند که معمولا این اتفاق 2 هفته پس از زمان کاشت، طول میکشد. در این مدت گلدان را در مکانی روشن و گرم نگهداری کنید اما آن را در نور مستقیم خورشید قرار ندهید. 





  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.