فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

برای حیاط سازی خانه ایرانی شما باید انتخاب گیاه، انتخاب متریال و غیره را بر اساس فضای خود انجام دهید که نتیجه نهایی همانی شود که انتظارش را دارید
حیاط سازی خانه ایرانی
حیاط سازی خانه ایرانی

حیاط سازی خانه ایرانی با اصول طراحی منظر نوین، هدیه‌ای از جنس طبیعت


اگر به خانه مادربزرگ خود فکر کنید، احتمالاً حیاط زیبای آن را به خاطر می‌آورید. پیش از اینکه آپارتمان سازی تمام ایران را فرا بگیرد، حیاط‌های خانه‌ها همیشه پر بود از گل و گیاهانی که روح آدم را زنده می‌کردند. اما امروزه به دلایل متفاوتی که عموماً در پشت آن‌ها منافع مالی وجود دارد، حیاط‌های خانه‌ها کوچک‌تر شده‌اند و فضا برای کاشت گیاهان محدودتر است. در کنار آن انسان‌هایی افسرده‌تر شده‌ایم. به همن جهت حیاط سازی خانه ایرانی ضرورتی است که دیگر نباید از آن بگذریم.


اگر شما هم می‌خواهید طراحی منظر حیاط خانه خود را انجام دهید یا باید از یک متخصص برای این‌کار استفاده کنید یا اینکه خودتان دست به کار شوید. ابتدا مزیت‌هایی که شما با طراحی فضای حیاط از آن بهره‌مند می‌شوید را بررسی کرده‌ایم. در نهایت به بخش اصول آن رسیده‌ایم و نکاتی را گفته‌ایم که در زمان حیاط سازی باید به آن توجه شود. در آخر نیز به شما ایده‌هایی را جهت محوطه سازی داده‌ایم و گفته‌ایم که چه گیاهانی بهترین هستند.

مزایای طراحی حیاط اختصاصی چیست؟

به‌صورت کلی می‌توان دو وضعیت را برای حیاط سازی در نظر گرفت. در حالت اول خانه در حال ساخت است و می‌خواهیم برای آن محوطه سازی را انجام دهیم و حالت دوم خانه ساخته شده است و قرار است با شرایط موجود طراحی فضای سبز آن انجام پذیرد. در هر صورت طراحی منظر به‌صورت اختصاصی برای مزیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت.

مزیت شماره 1: در زمان ساخت بهترین حیاط سازی را انجام خواهید داد
اگر خانه هنوز ساخته نشده است، فرصت ایده‌الی جهت ساخت فضای سبز محیط وجود دارد. همچنین می‌توانید همراه با تکمیل خانه فضای سبز را نیز تکمیل کنید.

مزیت شماره 2: به خانه ایرانی خود شخصیت منحصربه‌فردی ارائه می‌کنید
طراحی حیاط خانه نشان‌گر سلیقه و علاقه شما است. زمانی که شخصی وارد محیط زندگی شما می‌شود، نخستین مکانی که می‌بیند، حیاط خانه است. منظره زیبا در این محیط قدرت این را دارد که نظر فردی که وارد منزل شما می‌شود را از مثبت کند. همچنین طراحی منظر اصولی زیبایی بنای ساختمان را نیز چندبرابر می‌کند.


مزیت شماره 3: افزایش ارزش ملک
هر اندازه که طراحی محوطه یک ساختمان یا حیاط سازی خانه ایرانی اصولی‌تر و زیباتر انجام شود، روی ارزش ملک تأثیر بیشتری می‌گذارد. همچنین در آینده فروش خانه راحت‌تر خواهد شد.

مزیت شماره 4: بهبود میکرو اقلیم
میکرو اقلیم در واقع به آب و هوای محیط کوچکی اشاره دارد که در آن زندگی می‌کنید. با کاشت گیاهان اصولی و طراحی زیبا می‌توانید آب و هوای خانه خود را تا حد بسیار زیادی بهبود ببخشید. در واقع گیاهان با تولید اکسیژن، جلوگیری از وزش شدید باد و غیره در میکرو اقلیم‌ها تاثیرگذار هستند.

مزیت شماره 5: روحیه را تقویت می‌کند
از نظر روانشناسی انسان‌ها نسبت به رنگ سبز واکنش بسیار خوبی نشان می‌دهند. هر اندازه که این رنگ در محیط بیشتر باشد، تأثیر شادی بخش و آرامش بخش بیشتری را به همراه دارد. همچنین رنگ‌های زیبای گل‌های فصلی نیز تأثیر خود را روی روح و روان انسان می‌گذارد.

اصول فضای سبز حیاط خانه ایرانی

مهم نیست که خودتان بخواهید منظر را طراحی کنید یا اینکه حیاط سازی خانه ایرانی را به فردی متخصص در نارگیل بسپارید. شناخت اصول فضای سبز در وهله اول به شما کمک می‌کند که بتوانید اصولی بودن طراحی را تشخیص دهید و در وهله دوم احساس زیباشناسی شما را تقویت می‌کند.
 
همچنین درک این اصول خلاقیت شما را تقویت خواهد کرد که در زمان انتخاب طرح بهترین را انتخاب کنید و آن چیزی که در ذهنتان می‌گذرد با کمک متخصص این امر به تصویر بکشید.

•    وحدت: یکی از اصول مهم است که با استفاده از روش‌های متنوع از جمله تکرار برای ایجاد آن استفاده می‌شود. مثلاً در سرتاسر طرح می‌توانید از الگوی یکسانی استفاده کنید.

•    تعادل: در طراحی حیاط خانه لوکس یا هر طراحی خانه دیگری دو نوع تعادل متقارن و غیر متقارن وجود دارد.

•    تضاد و هارمونی: تضاد به معنای این است که یک عنصر خاص را در طراحی خود به کار ببرید. هارمونی هم به معنای قرار دادن عناصر و رنگ‌های متناسب در کنار یکدیگر است.

•    رنگ: پالت رنگی طراحی باید بر اساس سازه خانه و طراحی که انتخاب کرده‌اید، انتخاب شد. در واقع رنگ‌ها قدرت بی‌نظیری در دید انسان دارند.

•    انتقال: در طراحی حیاط خانه مدرن یا سنتی عموماً از انتقال‌های تدریجی استفاده می‌شود، مگر اینکه قصد ایجاد تضاد باشد. مثلاً کاشت به‌صورت ملایم از بافت ریز برگ‌ها تا بافت درشت انجام می‌شود.

•    خط: بی‌شک مادر تمامی عناصر طراحی است، در طراحی برای ایجاد عمق و فاصله از این عنصر استفاده می‌شود.

•    تناسب: المان‌ها به کار رفته در حیاط سازی خانه ایرانی باید با یکدیگر و با اندازه فضا متناسب باشند. به‌عنوان مثال نمی‌توان درختی که تاج آن قرار است 5 متر باشد را در حیاط 20 متری کاشت. هر چند که در ابتدا این درخت ممکن است تاج کمتر از 1 متر داشته باشد.

•    تکرار: تکرار یکی از اصولی است که در دل وحدت جای گرفته است. تکرار عناصر کمک می‌کند که فضای سبز یکدست به نظر برسد. البته اگر این تکرار بیش از حد باشد، یکنواختی خسته کننده‌ای ایجاد خواهد شد.

تا به اینجا اصولی که در حیاط سازی خانه ایرانی باید در نظر گرفته شود را بررسی کردیم. شما با شناخت این اصول متوجه خواهید شد که مهندس پروژه تا چه حد علم به کار دارد و طراحی منظر محوطه خانه تا چه حدی اصولی انجام شده است.

چند ایده برای محوطه سازی خانه ایرانی

ایده‌ها همیشه به کمک ما می‌آیند که از تجربه دیگران استفاده کنیم که به هدف خود برسیم. هر اندازه که ایده هوشمندانه‌تر باشد، زیبایی بیشتر در حیاط سازی خانه ایرانی ایجاد خواهد شد. در محوطه سازی شما باید سنگفرش‌های زیبا را در کنار کاشت مناسب استفاده کنید که ورودی بی‌نظیر به نظر برسد.

  • از دایره برای نرم کردن فضا استفاده کنید
یکی از بهترین شکل‌ها که احساس دلنشینی در طراحی می‌دهد، دایره است. این شکل حرکت را نرم می‌کند. شکل دایره هم در سنگفرش و هم در کاشت می‌تواند استفاده شود. گوشه‌های تیز عموماً در ناخودآگاه ما زیبا نیستند و از آن‌ها دوری می‌کنیم. استفاده از پرچین منحنی شکل نیز در زیبایی کاشت می‌تواند تاثیرگذار باشد.

  • دیوار جدا کننده گیاهی را فراموش نکنید
در مسیر ورودی خود برای ایجاد احساس مسیر از گیاهان خطی و جدا کننده استفاده کنید. بهتر است که رنگ این گیاهان ملایم باشد. همچنین در کنار این دیوار کوتاه سبز می‌توانید از گیاهان معطر استفاده کنید که عطر آن‌ها شخصی که دارد رد می‌شود را مدهوش کند.
از ترکیب سنگ‌فرش با گیاهان رونده استفاده کنید
 
  • استفاده از گیاهان رونده‌ در میان سنگفرش‌ ها
یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها در طراحی حیاط منزل استفاده از گیاهان رونده‌ای است که در میان سنگفرش‌ها می‌رویند. به‌صورت کلی دو نوع سنگفرش ممکن است در طراحی به کار رود. نخستین سنگفرش در مان باغچه است و روی آن رفت‌وآمد کمی انجام می‌شود. دومین سنگفرش برای عبور و مرور است. همچنین ممکن است ماشین از روی آن عبور کند. در حالت اول از گیاهانی که نسبت به پاخوری مقاومت کمی هم دارند، می‌شود استفاده کرد. اما در حالت دوم باید گیاهان مقاوم به پاخوری را انتخاب کنید.

  • بخشی را برای گیاهان فصلی در نظر بگیرید
گیاهان فصلی همیشه زینت‌بخش محوطه سازی هستند، اما عمر آن‌ها کوتاه است. رنگ‌های این گیاهان زیبایی حیاط سازی خانه ایرانی را چندین برابر می‌کند. به‌عنوان مثال شما می‌توانید نزدیک به عید از گل پامچال و بنفشه استفاده کنید. همچنین در تابستان می‌تواند از مینا چمنی را برای کاشت انتخاب کنید. گل‌های فصلی بسیار متنوع هستند و هر کدام زیبایی منحصربه‌فرد خود را دارند.

بهترین گیاهان برای حیاط سازی خانه ایرانی

انتخاب بهترین گیاهان برای حیاط سازی منزل کوچک یا ویلای لوکس باید کاملاً بر اساس اقلیم و آب‌وهوای شهری که در آن زندگی می‌کنید، انجام شود. انتخاب گیاهان نامناسب شاید در ابتدا فضا را زیبا کند، اما به مرور تمامی آن‌ها خراب می‌شود. همچنین استفاده از گونه‌های مهاجم ممکن است به باقی گیاهان آسیب بزند. به همین جهت اگر قرار است خود شما حیاط سازی خانه ایرانی را انجام دهید، باید تسلط نسبی به علم باغبانی داشته باشد یا پیش از انتخاب گیاه مطالعه کنید.
 
اما اگر فرد متخصصی قرار است این کار را برای شما انجام دهید، کاتالوگ گیاهانی که می‌توانید انتخاب کنید را در اختیار شما قرار خواهد داد. در نتیجه با توجه به بودجه خود می‌توانید از میان گیاهان پیشنهاد شده بهترین را انتخاب کنید.
ما در این قسمت بهترین گیاهانی که به‌صورت رایج برای حیاط سازی خانه ایرانی مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی خواهیم کرد.
1-    زرشک زینتی
2-    به ژاپنی
3-    پیراکانتا
4-    مگنولیا
5-    برگ بو
6-    مورد
7-    شمشاد
8-    گل‌ها فصلی
9-    اقاقیا
10-    ارغوان
11-    رزماری
12-    برگ نقره‌ای
13-    یوکا
14-    برخی از گیاهان میوه‌دار
15-    گل رز
16-    ختمی درختی

البته انتخاب‌های شما بسیار بیشتر از این لیست است. مثلاً اگر در شهرهای شمالی زندگی کنید، انتخاب انتخاب آگاو، گل کاغذی و شمشاد بسیار مناسب خواهد بود. این گیاهان با برخی دیگر در شهرهای جنوبی نیز مناسب هستند. اما در کرج یا تهران با کاشت گل کاغذی صرفاً در فصل گرما گل‌ها را شاهد خواهید بود یا عموماً گیاه آگاو در سرما از بین می‌رود.

هزینه حیاط سازی خانه ایرانی

هزینه طراحی فضای سبز حیاط خانه ایرانی بسیار متغیر است و به هیچ وجه حتی نمی‌توان عدد حدودی را برای آن در نظر گرفت. در طراحی منظر ما با دو آلمان سخت همانند سنگفرش‌ها و المان‌های نرم که گیاهان می‌شوند، درگیر هستیم.
 
تنوع قیمتی در هر دو این المان‌ها بشدت زیاد است. در واقع ممکن است شما گیاهی را برای کاشت در حیاط ویلای مدرن خود انتخاب کنید که قیمت آن با تمامی گیاهانی که در یک باغچه کاشته می‌شود، یکسان باشد. در نهایت چندین عامل روی هزینه نهایی محوطه سازی حیاط خانه تاثیرگذار است:
1-    قیمت گیاهان
2-    تأسیسات آبیاری
3-    آماده سازی خاک
4-    قیمت المان‌های سخت
5-    هزینه طراحی و احداث
6-    هزینه نیروی کار
7-    متراژ فضا

نگهداری از فضای سبز حیاط خانه

گیاهان در هرکجا که باشند، نیاز به نگهداری دارند. گاهی این نگهداری بسیار محدود است و گاهی دیگر نیز گیاه نیاز به نگهداری منظم و اصولی دارد. به هر حال پس از احداث تا مدت زمان کوتاه که گیاهان رشد اصلی خود را نشان ندهند، زیبایی همانند نقاشی درون یک قاب است.
به محض اینکه گیاهان رشد خود را شروع کنند و در مکان جدید جا بیفتند، منظم کردن آن‌ها، کوددهی، آبیاری و غیره نیاز خواهد بود. اگر متراژ کوچک باشد، خودتان از پس این کار برخواهید آمد. اما در متراژ‌های بزرگ و حیاط‌های که در آن گیاهان خاص کاشته شده است، باید از متخصص این امر کمک گرفته شود که فضای سبز حیاط همیشه همانند نقاشی اولیه‌ای که طراحی کشیده است، زیبا بماند.

در آخر
حیاط سازی خانه ایرانی به‌صورت کلی باید بر اساس اصول طراحی فضای سبز و معماری انجام شود. در نتیجه نیاز به فردی است که هم به اصول باغبانی و هم هنر معماری تسلط داشته باشد. در کنار احداث و اجرای ایده شما باید به هزینه نگهداری آن نیز توجه کنید.
مهم‌ترین نکته این است که بر اساس فضای خود بهترین طراحی را انتخاب کنید که اجرا شود. پس از انتخاب طراحی برای باغچه‌بندی شما باید گیاهان مناسبی را برای فضای خود انتخاب کنید. بهترین انتخاب، انتخاب گیاهان مقاومی است که نیاز به نگهداری بالایی ندارد. اما اگر می‌توانید از شخصی متخصص برای نگهداری کمک بگیرید، دیگر این گزینه برای شما محدود کننده نخواهد بود.
به یاد داشته باشید که هیچ خانه‌ای بدون حیاط سازی و حضور گیاهان هماهنگ و شاداب زیبا نخواهد بود. علاوه بر اینکه طراحی فضای سبز منزل روی ارزش خانه شما تأثیر می‌گذارد، روحتان را نیز تغذیه می‌کند که این مزیت بیشتر از هر مزیت دیگری ارزش دارد.
در نهایت اگر نیاز به کمک جهت حیاط سازی خانه ایرانی دارید، حتماً با مشاوران طراح ما در نارگیل در تماس باشید که ایده خود را عملی کنید و از آن لذت ببرید. 


*اگر نیاز به خدمات حیاط سازی خانه ایرانی یا مشاوره در خصوص انجام آن دارید با تیم متخصص نارگیل بگیرید. تماس با نارگیل


  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.