فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

محوطه سازی همیشه یکی از مهم ترین مراحل ساخت و یا بازسازی برای یک ویلا محسوب می شود و باید به آن بهای ویژه ای داد؛ چون محوطه یک ویلا اولین چیزی است که در بازدید از ویلا با آن مواجه می شویم.
محوطه سازی ویلا
محوطه سازی ویلا

محوطه سازی مانند هر کار دیگری دارای اصول و سبک های متنوعی می که در اینجا در مورد مهمترین آن ها با هم صحبت می کنیم:
•    اصول محوطه سازی ویلا
•    هوشمند سازی
•    محوطه سازی ویلا های کوچک
•    محوطه سازی ویلا با کمترین هزینه
•    سخن پایانی

اصول محوطه سازی ویلا


1-    مصالح مرغوب

رعایت اصول طراحی اولین و مهم ترین گام در محوطه سازی یک ویلا می باشد. اولین اصل استفاده از متریال و مواد اولیه مرغوب است، یک ضرب المثل انگلیسی هست که میگوید:" من اون قدر پولدار نیستم که چیزهای بی کیفیت بخرم". بعضی مواقع استفاده از متریال بی کیفیت برای کاهش هزینه در بلند مدت ضربه سنگینی به کار میزند و تمام هزینه ها را به باد میدهد.


2-    وحدت و تعادل

مورد بعدی وحدت و تعادل در طراحی می باشد، چه پروژه خود را به تنهایی انجام دهید یا با یک پیمانکار کار کنید، همه محوطه ی خانه شما باید مکمل یکدیگر باشند. این نظم و وحدت باعث چشم نواز تر شدن محوطه ویلا خواهد شد.


3-    سادگی

سادگی را فراموش نکنید؛ منظور از سادگی پیچیده و شلوغ نبودن طرح می باشد. زیرا با شلوغ شدن محوطه، بخش های اصلی کارایی خود را از دست داده و طرح خسته کننده می شود. سعی کنید از عناصر و طرح های ناکارآمد دوری کنید.
مسیر های رفت و آمد را جدی بگیرید، رعایت نکردن این مورد در طراحی باعث از بین رفتن زیبایی و کارایی طراحی خواهد شد؛ محوطه ویلا نباید هیچ تداخلی با راه های اصلی مانند مسیر پارکینگ و مسیر ورودی ویلا داشته باشد.


4-    رنگ ها

در طراحی محوطه سعی کنید براساس سلیقه صاحب ویلا پالت رنگی مناسب را انتخاب کنید.
توجه به روانشناسی رنگ در انتخاب پالت رنگی برای عناصر مختلف می تواند به گرمی و راحتی محوطه کمک کند؛ در اینجا چند ویژگی هر رنگ را بررسی می کنیم:
     رنگ سبز: آرامش بخش، از بین بردن تنش ها.
     رنگ ابی: معنوی، مفید برای بی خوابی، استفاده بیش از حد از این رنگ باعث سردرد و ناامیدی خواهد شد.
     رنگ نارنجی: مثبت اندیشی.
استفاده اصولی از رنگ؛ فقدان انگیزه ، استرس، خستگی و بسیاری از مشکلات روحی و جسمی ما را درمان می کند و جدا از این بحث به زیبایی طرح ما کمک می کند.

5-    نقاط کانونی(Focal Points)

نقاط کانونی(Focal Points) اصل مهم بعدی طراحی می باشد. اهمیت به این موضوع باعث گرم و کارآمد تر شدن طراحی خواهد شد.
داشتن ایده مناسب برای این نقاط مهمترین ترین گام برای طراحی این نقاط می باشد، پس به راحتی از آن گذر نکنید. برای انتخاب این ایده ها سلایق و شرایط حاکم برای محیط ویلا را حتما در نظر بگیرید.
استفاده از باربیکیو، محل نشیمن و تنور پیتزا پزی چند ایده جالب برای این نقاط می باشد.

6-    پوشش گیاهی

انتخاب پوشش گیاه مورد بعدی می باشد که باید به آن توجه بسیاری کرد.
پوشش گیاهی مهمترین رکن زیبایی محوطه یک ویلا می باشد؛ که برای آن باید برنامه مناسبی داشته باشید.


در اینجا چند مورد را با هم بررسی می کنیم:
  • سلیقه و نظر مشتری(صاحب ویلا)

همیشه سلیقه و نظر صاحب ویلا اولویت اول را دارد، زیرا او کسی است که باید سالها از این محوطه استفاده کند.
  • پوشش آب و هوایی

نوع آب و هوا و میزان بارندگی از پارامتر هایی است که در انتخاب پوشش گیاهی باید به آن دقت کنیم.
برای مثال برای اقلیم گرم و خشک باید از پوشش گیاهی که مصرف آب کمتری دارد، استفاده کنیم.
  • نوع خاک منطقه

یکی از اصول اساسی برای یک محوطه زیبا و پر از گل و گیاه، انتخاب خاک مناسب برای رشد و نمو گیاهان است که باید مورد توجه قرار گیرد. پوشش گیاهی با خاک مورد استفاده، باید سازگاری داشته باشد.
  • شرایط و هزینه نگهداری

زیبایی در نگاه اول نباید شرایط نگهداری از گیاهان را در آینده از چشم ما پنهان کند.
برای مثال در ویلایی که هفته ای یک بار از آن استفاده می شود، نباید از گل هایی که نیاز به آب روزانه دارند استفاده کرد و یا استفاده کردن از گیاهان چند ساله به جای گیاهان یکساله دوراندیشی لازم را نشان می دهد.
  • رنگ بندی پوشش گیاهی

تعادل داشتن رنگ های انتخابی در پوشش گیاهی می تواند در زیبا تر شدن ویلا نقش به سزایی داشته باشد.


7-    آبیاری

مورد بعدی که باید به آن توجه کنیم، آبیاری گیاهان مورد استفاده در محوطه ویلا می باشد. قبل از ساخت باید با توجه به پوشش گیاهی، منابع آبی و شرایط نگهداری، نوع و روش آبیاری را انتخاب کنیم. توجه به این موارد باعث هدر نرفتن آب، سرمایه و زمان خواهد شد.
آبیاری سطحی، آبیاری قطره ای، آبیاری بارانی، آبیاری زیر زمینی از روش های آبیاری موجود می باشد.
در بحث آبیاری ما می توانیم از تکنولوژی و اینترنت اشیا هم کمک بگیریم که در ادامه در مورد آن بحث خواهیم کرد.

8-    عناصر زینتی

مجسمه ها، آبنما ها از جمله عناصر زینتی هستند که ما می توانیم برای زیبایی بیشتر در باغ استفاده کنیم. استفاده از اجناس مرغوب، خاص و زیبا از مواردی هستند که در انتخاب این عناصر باید به آنها توجه کرد.
نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که استفاده بیش از حد از این عناصر باعث شلوغی و بی نظمی طراحی خواهد شد و قطعا لطمه جدی به تناسب عناصر دیگر خواهد زد.

9-    نور پردازی

از نور پردازی برای روشن سازی فضا، برجسته نشان دادن ویژگی ها، روشن سازی مسیر های رفت و آمد، روشن سازی نمای ساختمان استفاده می کنیم.
اگر نور پردازی درست انجام شود، قطعا می تواند جذابیت و زیبایی محوطه ویلا را دوچندان کند و در صورت رعایت نکردن چند نکته ساده ممکن است لطمه زیادی به طرح وارد کند.
برخی از این نکات را در اینجا برای شما گرد آورده ایم:

•    انتخاب رنگ مناسب

همان طور که در بالا توضیح دادیم؛ در انتخاب رنگLED ها باید به روانشناسی رنگ، سلیقه و تناسب آن دقت کنیم.
•    ضد آب بودن لوازم نور پردازی
با توجه به شرایط آب و هوایی باید تمام اقدامات لازم را قبل از هر گونه آسیب دیدگی انجام داد تا با یک بارندگی ساده دچار زیان نشویم.

•    نورپردازی سوژه های باغ

تمرکز نورپردازی روی بخش های جذاب باغ مانند آبنما، عمارت اصلی و یا مجسمه ها، باعث نمایان شدن بیشتر جزئیات و تمرکز بیشتر روی اون سوژه خواهد شد.
در انتخاب سوژه بسیار دقت کنید؛ زیرا سوژه ها اولین چیزی هستند که تمرکز بیننده را به خود جذب میکنند.

•    نورپردازی استخر

نورپردازی استخر با استفاده از چراغ های رنگی ضد آب در استخر باعث رقم خوردن صحنه باشکوهی در شب ها می شود.
همچنین می توان از نورافکن های قابل تنظیم برای نمایش درختان اطراف استخر استفاده کرد.

•    نور پردازی اصولی محل نشیمن و غذا خوری

برای این محل ها باید از رنگ های گرم و آرامش بخش استفاده کنیم و همچنین به میزان روشنایی و ثابت بودن آن توجه کنیم. زیرا نور زیاد و فلاشر باعث از دست دادن تمرکز و تداخل اعصاب می شود.

•    استفاده از حسگر ها جهت صرفه جویی در برق

استفاده از حسگر ها و اینترنت اشیاء جدا از راحت تر شدن رابطه کاربری باعث صرفه جویی در مصرف برق در زمان استفاده نکردن از محیط باغ می شود.


10-    استخر

داشتن استخر و یا حوض در محیط ویلا بسیار به زیبایی و کارآمد بودن محوطه ی ویلا کمک می کند. ولی قبل از گذاشتن استخر باید به چند نکته دقت کرد:
اولین نکته در مورد استخر توجه به اقلیم آب و هوایی و وضعیت بحران آب در منطقه می باشد. این کار باعث انتخاب اصولی بودن یا نبودن و یا نوع استخر در محوطه ویلا می شود.
قطعا در منطقه ای کویری که چند سالی دچار بحران آب شده است، داشتن استخر توجیه علمی و اقتصادی نخواهد داشت.
نکته بعدی  شرایط نگهداری استخر می باشد؛ تمیز کردن مرتب استخر، بررسی مواد اسیدی و قلیایی آب استخر، جمع کردن برگ ها، فیلتر کردن آب، کلر زدن و غیره از اموری هستند که در صورت داشتن استخر در محوطه ویلا باید انجام دهیم.
به طور کلی وجود آب در محل زندگی ما طراوت بخش و مایه آرامش می باشد؛ ولی در صورتی که توانایی انجام کار های بالا را ندارید و یا تمایلی به داشتن استخر ندارید، می توانید از حوض ها و یا آبنما های زیبا و باشکوه، استفاده کنید.

هوشمند سازی و اینترنت اشیاء

اینترنت اشیاء یا به اختصار (IoT)؛ به‌طور کلی به اشیاء و تجهیزات محیط اطراف ما که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌‌های موجود در تلفن‌های هوشمند قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.
از IOT  و تجهیزاتی همچون حسگر  ها، دماسنج های هوشمند و غیره در هوشمند سازی باغ و ویلا استفاده می شود، که در ادامه با چند مورد آن آشنا می شویم:

سیستم های امنیتی

با استفاده از سنسور های درب و پنجره، قفل های هوشمند، دزدگیر و دوربین های هوشمند و اتصال آن ها به اینترنت، می توانیم از هر جای جهان، وضعیت ورود و خروج ویلا را بررسی کنیم و یا حتی به دیگران اجازه ورود و خروج به ویلا را بدهیم.

سایبان هوشمند

سایبان هوشمند با استفاده از تایمر های هوشمند و سنسورهای نور، در زمانی که به سایبان نیاز داشته باشید، بدون دخالت شما باز می شود و می توانید از سایه آن در یک روز آفتابی لذت ببرید.

آبیاری هوشمند

هوشمند سازی آبیاری ویلا ها سه فایده عمده دارد:
- انجام تمام امور از هر نقطه جهان
- آبیاری سر وقت و منظم بدون دخالت انسان
- صرفه جویی در مصرف آب

مانیتورینگ کامل ویلا از راه دور

با مانیتورینگ دستیابی به اطلاعات با سرعت بالا و در کمترین زمان ممکن انجام می شود و شما کنترل تمام ویلا از جمله آبیاری، امنیت، کنترل ورود و خروج و تمام اشیاء هوشمند ویلای تان را با استفاده از یک اپلیکیشن در موبایل هوشمند و یا تبلت خود، دارید.

امکان رفاهی و سرگرمی

خاموش و روشن کردن چراغ، پخش موزیک و رقص نور بخش کوچکی از این امکانات می باشد.



محوطه سازی ویلا های کوچک

در محوطه سازی ویلا های کوچک، سادگی و نظم را مهم ترین اصل در طراحی خود بدانید و به شدت از شلوغی و استفاده بیش از حد عناصر زینتی دوری کنید. در غیر این صورت، شما با این کار دارید فضای مفید خود را هدر می دهید.
از جعبه های چوبی محکم برای نشیمن گاه استفاده کنید که بتواند از فضای داخل آن برای نگهداری ابزار های باغبانی و وسایل دیگر استفاده کنید.
به نورپردازی اهمیت بدهید؛ زیرا باعث بزرگ تر نشان دادن ویلا و خطای دید می شود.
از استفاده بیش از حد گیاهان در مسیر های اصلی ویلا دوری کنید.

محوطه سازی ویلا با کمترین هزینه

سعی کنید از اجناس با کیفیت ولی با قیمت ارزان تر استفاده کنید و یا با نوآوری از وسایل دورریختنی مانند جعبه های چوبی، لاستیک و یا حتی لامپ های سوخته برای ساخت  وسایلی کارآمد استفاده کنید.
استفاده نکردن از وسایل بی کیفیت و فاقد استاندارد نکته بسیار مهمی است که باید به آن دقت کنید. در صورت رعایت نکردن این موضوع جدا از ضرر های مالی، می تواند زیان های جبران ناپذیری برای سلامتی شما نیز داشته باشد.


سخن پایانی
همانطور که مشاهده کردید محوطه ویلا نقش مهمی در زیبایی یک ویلا دارد و باید امور مربوطه به آن را درست و دقیق انجام داد تا یک فضای زیبا و دلنشین برای دورهمی های خود داشته باشید.
قبل از طراحی محوطه ویلای خود حتما با افراد متخصص مشورت کنید و از نظرات آنها بهره مند شوید، در انتخاب عناصر و متریال با کیفیت نهایت دقت را نموده و به تمامی اصول پایبند باشید.
امیدوارم این مطلب برای شما مفید بوده باشد.


* اگر نیاز به مشاوره در خصوص محوطه سازی ویلا یا مجتمع خود دارید با تیم متخصص نارگیل تماس بگیرید. تماس با نارگیل


محوطه سازی ویلا ارزان
ویلاهای کوچک
ویلا مدرن
ویلا کلاسیک
محوطه سازی با سنگ لاشه
ویلا با کمترین هزینه
محوطه سازی ویلا باغ
محوطه سازی ویلا ۵۰۰ متری
محوطه سازی ویلا پلان
پلان محوطه سازی ویلا dwg
محوطه سازي طراحی باغ ویلا 1000 متری
محوطه سازی ویلا لوکس
محوطه سازی ویلا ایرانی
محوطه سازی ویلا ژاپنی




  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.