فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز چهارشنبه ۱۴۰۳/۲/۵         
  

اگر گیاهان نواحی گرمسیری را در معرض سرما قرار دهید، برگهای سالم و سبز آن شروع به ریزش میکنند. در اینجا با دلایل ریختن برگهای سبز آشنا میشوید.
برگ ریزش گیاه: علت ریختن برگهای سبز و سالم چیست؟
برگ ریزش گیاه: علت ریختن برگهای سبز و سالم چیست؟

هنگامی که به گیاه خود سر میزنید و متوجه میشوید برگهای سبز آن بدون هیچ نشانه ای ناگهان بر روی زمین ریخته است، حتما نگران یا دلسرد میشوید، به ویژه چون ریشه یابی چنین مشکلی دشوار است، صاحبان گل و گیاه را دچار استرس میکند. باید بدانید در واقع ریزش برگ در بیشتر گیاهان امری طبیعی است و در بسیاری از گیاهان به تدریج برگهای پایینی میمیرند و می افتند. اما در صورتی که این اتفاق ناگهانی بوده و گیاه تعداد زیادی از برگهای خود را یک مرتبه از دست داده است و یا برگهای سالم و سبز رنگ گیاه در حال ریزش هستند، ممکن است گیاهتان به یکی از مشکلات زیر دچار شده باشد:

-    شوک: متداولترین عامل ریزش برگهای سبز گیاه، شوک است اما این وضعیت را به سختی میتوان اصلاح کرد. شوک اغلب به واسطه تغییر ناگهانی در شرایط محیطی ایجاد میشود. مثلا ممکن است دما، نور یا عادت آب دهی گیاه تغییر کرده باشد. برای مثال هنگامی که گیاهی را به تازگی خریداری میکنید و به خانه می آورید، مسلما شرایط محیطی آن تغییر میکند و از موقعیت بسیار خوب در گلخانه به موقعیت کم ایده آل تر در خانه وارد میشود. همین امر در مورد تعویض گلدان گیاه یا تقسیم ریشه نیز اتفاق می افتد. متاسفانه در این مورد کار زیادی نمیتوانید انجام دهید و باید امیدوار باشید گیاه از این شرایط جان سالم به در ببرد.

-         سرمای زیاد: اگر گیاهان نواحی گرمسیری را در معرض سرما قرار دهید، برگهای سالم و سبز آن شروع به ریزش میکنند.

-    آسیب فیزیکی: گیاهانی که در محلی قرار دارند که رفت و آمد زیاد است یا دائما به اشیاء اطراف برخورد میکند، دچار ریزش برگ بدون علت میشود. اگر حیوانات خانگی و کودکان زیاد به گیاه دست بزنند و با آن برخورد کنند باعث میشوند برگهای سبز گیاه بریزند.

-    آفتها: برخی از آفتها از جمله شپشک آرد آلود میتوانند موجب ریختن برگهای گیاه شوند. برای اطمینان از این موضوع برگهایی که ریخته اند را به دقت بررسی کنید و به دنبال علائم مشخصه آفت زدگی بگردید. اگر آفتی دیدید باید گیاه را درمان کنید تا ریزش برگ متوقف شود. 

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.