فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز یکشنبه ۱۴۰۳/۲/۹         
  

آفتاب گردان دروغین به صورت گروهی یک جا رشد کرده و مرتبا بزرگ تر می شود و به همین دلیل نیاز به جا به جایی و تقسیم ریشه دارد.
چطور آفتاب گردان دروغین را منتقل کنیم؟
چطور آفتاب گردان دروغین را منتقل کنیم؟

آفتاب گردان دروغین با نام علمی هلیوپسیس هلیاتودس، به دلیل گل های زرد و کم و بیشتر شبیه به آفتاب گردانش با این نام شناخته می شود. این گیاه گل هایی به رنگ زرد و نارنجی تولید می کند که معمولاً قطر آن ها 5 تا 9 سانتی متر است. آفتاب گردان دروغین در آفتاب کامل بهترین رشد را دارد و از این لحاظ درست مانند آفتاب گردان حقیقی است.

آفتاب گردان دروغین خاک مرطوب و رسی را دوست دارد (هر چند که این گیاه مقاومت خوبی هم در برابر گرما و کم آبی از خود نشان می دهد) و در خاک پر از شن و سنگ عملکرد چندان درخشانی ندارد. آفتاب گردان دروغین معمولاً به صورت گروهی در یک جا رشد کرده و سال به سال بزرگ تر و قوی تر می شوند. به همین دلیل هر 3 تا 4 سال یک بار بهتر است آن ها را جا به جا کرد تا گیاه مجدداً به رشد بیشتر تشویق شود.

برای این کار ابتدا باید علف های هرز را از منطقه مورد نظر جمع آوری کرده   و سنگ ها و اجسام بزرگ و سخت را بردارید. همچنین بهتر است با استفاده از یک بیل یا چنگک خاک را کمی جا به جا کرده تا لایه های خاک از هم باز شده و تراکم آن کمتر شود. در نهایت سطح خاک را با یک شن کش صاف کنید.

شاخه و برگ های گیاه را کوتاه کنید تا ارتفاع گیاه نصف شود. شاخه ها را از فاصله نیم سانتی متری جایی که از شاخه کناری جدا شده است، قطع کنید. شاخه و برگ های قطع شده را در سطح آشغال ریخته یا برای درست کردن کمپوست نگه دارید.

اطراف گل آفتاب گردان دروغین را در فاصله 10 تا 15 سانتی متری با استفاده از یک بیل بکنید. بهتر است اطراف گیاه را تا عمیق 25 سانتی متری حفر کنید تا گیاه به راحتی و بدون آسیب دیدن رشیه ها از خاک بیرون آید. در نهایت در عمق 25 سانتی متری، بیل را به صورت افقی حرکت دهید تا توپ ریشه به همراه خاک آن از اطراف جدا شده و به شکل یک استوانه در آید.

بیل را زیر این بخش جدا شده و در مرکز آن قرار دهید. سپس با اهرم کردن بیل، توپ ریشه و خاک اطراف آن را به سمت بالا هل دهید. پس از در آوردن گیاه، خاک اضافی را از آن جدا کنید. بخش های آسیب دیده، تغییر رنگ پیدا کرده و مرده ریشه را جدا کنید. پس از انجام این کار، با استفاده از یک چاقو ، ریشه را به 2 یا 3 قسمت تقسیم کنید تا در نهایت 2 تا 3 گیاه داشته باشید.

مطمئن شوید که هر کدام از این 2 یا 3 گیاه جدید دارای ریشه ها و ساقه ای سالم هستند.

گیاهان جدید را در گلدان بگذارید. دور ریشه ها را با یک روزنامه خیس گرفته تا شوک انتقال به حداقل رسد. گلدان را هم در جایی به دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.

حالا چند سوراخ متناسب با اندازه توپ ریشه گیاهان جدید در محل مورد نظر برای انتقال گیاهان، بکنید. قطر این گودال ها باید دو برابر توپ ریشه و عمق آن باید برابر با آن باشد. گودال ها را 1 متر با هم و از گیاهان و سازه های دیگر فاصله دهید.

پس از آماده سازی محل کاشت، گیاه ها را از داخل گلدان یا ظرف نگه دارنده برداشته، روزنامه دور ریشه را جدا کنید و در نهایت داخل گودال، در مرکز آن قرار دهید. در صورت نیاز خاک به آن اضافه کنید تا سطح توپ ریشه دقیقا هم سطح با زمین اطراف شود. باقی فضای خالی گودال را هم با خاک پر کنید و در نهایت آن را با کمی فشار، سفت کنید.

گیاهان تازه کاشته شده را آبیاری کنید به صورتی که خاک تا عمق 25 تا 30 سانتی متری مرطوب گردد. همچنین بهتر است تا حد امکان از ریختن آب بر روی شاخه و برگ ها خود داری کنید.

هر زمان که لایه 2-3 سانتی متری سطح خاک خشک شد، گیاه را مجدداً آبیاری کنید. همچنین دقت داشته باشید که آبیاری نباید به حدی باشد که خاک گل و شل شود.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.