فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

بیشتر گیاهان در لایه سطحی خاک که تا عمق 30 سانتی متری را شامل می شود، رشد کرده و مواد مغذی خود را از آن جذب می کنند.
چطور کمپوست را جایگزین خاک سطحی کنیم؟
چطور کمپوست را جایگزین خاک سطحی کنیم؟

خاک سطحی لایه 25 تا 30 سانتی متری از سطح زمین را تشکیل می دهد. این همان لایه ای است که بیشتر گیاهان در آن رشد کرده و مواد مغذی خود را از آن جذب می کنند. در طبیعت نیز معمولاً این لایه از خاک است که بیشترین حجم از مواد مغذی و در نتیجه فعالیت موجودات زنده، از گیاهان و قارچ ها گرفته تا حشرات و خزنده ها و پستانداران را در خود دارد. زمانی که خاک سطحی به اندازه کافی غنی نباشد، از کمپوست استفاده می شود. کمپوست که غنی از مواد آلی است یا به صورت خالص یا در ترکیب با خاک و شن استفاده می گردد. استفاده از شن به خصوص برای جایگزین کردن خاک های رسی و با نفوذ پذیری پایین می تواند کمک زیادی به بهبود کیفیت کلی خاک کند. در نتیجه این تغییرات، خاک سطحی برای رشد انواع گیاهان آماده می شود. کمپوست مورد استفاده همچنین می تواند خود به عنوان یک پوشش طبیعی از فرسایش خاک جلوگیری کند.

برای اضافه کردن کمپوست به لایه خاک سطحی یا جایگزین کردن کامل آن باید به چند نکته دقت داشته باشید. اول از همه آن که به ترکیباتی که در کمپوست به کار رفته دقت کنید. گیاهان مختلف به مواد غذایی و سطح اسیدیته متفاوتی نیاز دارند. به همین دلیل بهتر است برای گیاهانی که خاک قلیایی دوست دارند ا ز ترکیباتی مثل استخوان جهت ایجاد کمپوست استفاده کنید یا در صورتی که خود به ساخت کمپوست دست نمی زنید، کمپوستی قلیایی تهیه کنید. برای ایجاد یک کمپوست اسیدی تر هم می توانید از پوست میوه ها استفاده کنید.

بهتر است کمپوست را پیش از استفاده بسابید تا به ذرات ریز تبدیل شود. به طور کلی کمپوست سبک تر و کم چگال تر از خاک است و به همین دلیل قدرت جذب آب کمتری دارد چرا که از مواد پوسیده و تجزیه شده تشکیل شده است. خرد کردن آن به تراکم بیشتر کمک می کند. البته کمپوست لازم نیست تا حد ذرات غبار ریز شود. ریز کردن آن به اندازه ذرات کوچک شن یا ذرات معمولی خاک کافی است.

اگرچه کمپوست معمولاً به عنوان کود یا روش جانبی غنی سازی خاک استفاده می شود، ولی نمی تواند کمبود برخی از مواد مغذی مهم مانند نیتروژن، پتاسیم و فسفر را جبران کند. به همین دلیل برخی توصیه می کنند که کمپوست با کود های مختلف ترکیب شود.

پس از آماده سازی کامل کمپوست، باید یک لایه ضخیم از آن را بر روی سطح خاک ریخت تا لایه نقش خاک سطحی جدید را بازی کند. برای این کار لازم است لایه کمپوست حداقل 15 سانتی متر ضخامت داشته باشد که این میزان برای رشد گیاهانی با سیستم ریشه های سطحی کافی است. برای گیاهانی با ریشه های عمیق تر لازم است ضخامت این لایه حداقل 25 سانتی متر باشد. این ضخامت باعث می شود حداقل بخشی از سیستم ریشه گیاه در هنگام رشد در این بخش قرار گرفته و از مواد مغذی آن استفاده کند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.