فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

یکی از سبک های شناخته شده محوطه سازی استفاده از سبزیجات مختلف خوراکی و دارویی است که هم باعث محافظت بیشتر از گل ها می شود و هم می توان از آن استفاده کرد.
ترکیب سبزیجات و گل ها در محوطه سازی
ترکیب سبزیجات و گل ها در محوطه سازی

یکی از سبک های شناخته شده محوطه سازی و ایجاد منظره استفاده از سبزیجات مختلف خوراکی و غیر خوراکی است. این گیاهان معمولاً یا در آشپزی و درست کردن دم‌نوش قابل استفاده هستند، یا مصرف دارویی دارند و یا عطر و رایحه خوشی دارند. با این حال تنوع رنگی گل ها را نمی توان در بیشتر انواع سبزی ها مشاهده کرد و به همین دلیل بسیاری ترجیح می دهند به جای داشتن یک باغچه سبزیجات خالص، ترکیبی از سبزی ها و گل ها را برای ایجاد منظره استفاده کنند.

این سبک محوطه سازی همچنین باعث می شود باغچه در تمام فصول سال زنده و سر سبز باشد. به علاوه بسیاری از باغداران هم ترجیح می دهند از سبزیجات مختلف به عنوان یک عامل طبیعی دفع آفت ها استفاده کنند.

 

انتخاب سبزیجات خوردنی برای محوطه سازی

در انتخاب سبزیجات خوراکی که قرار است به باغچه ای پر از گل اضافه شود باید به شرایط ایده آل رشد آن ها و همچنین رفتار طبیعی آن گیاهان توجه داشت. بنابراین سبزیجاتی باید انتخاب شوند که بتوانند به صورت صلح آمیز در کنار گل ها رشد کرده و همچنین با شرایط کلی آب و هوایی، نور و رطوبت محیط و نوع خاکی که در حال حاضر در آن قسمت وجود دارد، کنار بیاید. در صورتی که سبزی ها به درستی انتخاب شوند، ترکیب آن ها با گل ها حتی می تواند باعث افزایش محصول (سبزیجات) شود چرا که گل ها باعث جذب حشرات مفید شده و در کنار افزایش گرده افشانی، از سبزی ها هم مراقبت می کنند. به طور عکس، سبزی ها هم خود باعث دفع آفات مختلف می شوند و از گل ها مراقبت می کنند. به طور مثال پیاز به طور کلی باعث دوری آفت هایی تقریباً به تمام انواع گیاهان حمله می کنند، می شود. مشابه همین ویژگی را گل همیشه بهار دارد که می تواند محافظ خوبی برای گوجه باشد و از حمله حلزون ها جلوگیری کند. به علاوه قرار دادن اطلسی در کنار لوبیا می تواند سوسک های لوبیا را دور کند.

 

محوطه سازی با سبزیجات

راه های مختلفی باری محوطه سازی و ایجاد منظره با سبزیجات وجود دارد. به طور مثال یک راه آن است که نواحی خلوت که در حاشیه بخش گل کاری شده یا حاشیه بستر را با فلفل زینتی پر کرد. فلفل ها در اشکال و رنگ های بسیار متنوع وجود دارند که باعث می شود از گزینه های ایده آل برای ایجاد پرچین باشند. گیاه رابارب با گل های کرمی رنگش هم می تواند به خوبی در کنار گل های دیگر جای گیرد.

 

ایجاد منظره با گیاهان دارویی

بسیاری از گیاهان دارویی و خوراکی در کنار گل ها هم منظره زیبایی ایجاد می کنند و هم به یکدیگر کمک می کنند. به عنوان مثال می توان فضای خالی در میان گل ها را با جعفری پر کرد. ریحان هم که انواع بسیار متفاوتی دارد، آویشن و نعناع هم می توانند به عنوان گزینه های ایده آل برای پوشش فضای خالی استفاده شوند. این گیاهان همگی بسیار معطر هستند و از نظر حشره ها بسیار جذاب.

درختان میوه کوتوله و مینیاتوری مانند گیلاس و انواع بوته های میوه دار مثل انگور هم در کنار گل ها عملکرد خوبی خواهند داشت. از این گیاهان می توان در حاشیه باغچه استفاده کرد.

بوته های میوه دار مثل توت فرنگی و تمشک نیز مانند درختان میوه در ایجاد منظره زیبا تر و کمک به جذب حشرات مختلف مؤثر هستند که همچنین می توانند باعث افزایش محصول شوند.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.