فروشگاه اینترنتی گل و گیاه نارگیل            
امروز شنبه ۱۴۰۳/۲/۸         
  

در سبک باغچه آشپزخانه ای سبزیجات خوراکی در بستر های مرتفع پرورش داده می شوند. با رعایت چند نکته می توان رسیدگی و نگهداری از این باغچه کاربردی-تزیینی را ساده تر کرد
مراقبت و نگهداری از باغچه سبزی‌کاری (آشپزخانه ای)
مراقبت و نگهداری از باغچه سبزی‌کاری (آشپزخانه ای)

در سبک پرورش و ایجاد باغچه به سبک باغچه آشپزخانه ای، معمولاً سبزیجات خوراکی پرورش داده شده و برای پرورش آن ها بستر های مرتفع که به صورت متقارن در محیط قرار گرفته می شوند، در نظر گرفته می شود.

برای به حداقل رساندن کار نگهداری و مراقبت از یک باغچه سبزی‌کاری یا آشپزخانه ای بهتر است به شرایط و نحوه قرار گیری گل ها و گیاهان در طبیعت در کنار هم توجه داشته باشید و سپس اقدام به کاشت کنید. به طور مثال بهتر است گیاه هایی که بلند تر هستند در مرکز قرار بگیرند، آن هایی که تا ارتفاع متوسط رشد می کنند جلوی گیاهان بلند و در نهایت کوتاه ترین گیاهان و سبزیجات در خارجی ترین لایه قرار داده شوند.

همین طور بهتر است به جای پر کردن هر بستر با یک نوع گیاه به خصوص، در آن 2 یا 3 نوع گیاه مختلف کاشت. با رعایت چینشی که گفته شد، در واقع گیاهان را در موقعیتی که خود در طبیعت انتخاب می کنند، قرار می دهیم و این کار عملا باعث کاهش وقت صرف شده برای مراقبت و نگهداری از آن ها می شود. این شیوه همچنین به علف های هرز امکان رشد نمی دهد، حفظ رطوبت و آب در خاک را افزایش می دهد و به دلیل تأثیر متقابل گیاهان بر یکدیگر از انتشار آفت ها و بیماری ها میان گیاهان و گل ها جلوگیری می کند.

البته کار نگهداری و مراقبت از باغچه های سبزی‌کاری تنها محدود به این مسائل نمی شود. حتی با رعایت این موارد، هرس کردن و برداشت محصول و آبیاری (به خصوص در فصول گرم تر سال) خود بسیار زمان بر است.

از آن جا که بسیاری از سبزی ها یک ساله یا دو ساله هستند، لازم است هم زمان با برداشت محصول برخی سبزی ها، سبزی های دیگر کاشته شوند. برای حفظ زیبایی باغچه سبزیجات این کار بسیار مهم است. شاید خالی و خشک شدن زمین یک مزرعه به مدت چند ماه اهمیت زیادی نداشته باشد ولی خالی شدن بستر های مرتفع کاملاً قابل تشخیص خواهد بود و تأثیر مستقیم بر زیبایی محیط دارد. کاشت و برداشت و هرس به خصوص برای باغچه هایی که در محیط داخل ساختمان ایجاد شده یا در مناطقی با آب و هوای معتدل هستند سخت تر است چرا که به رسیدگی روزانه در تمام طول سال نیازمندند.

اگر به تغییر مداوم سبزیجات پرورش داده شده علاقه مندید، کار رسیدگی به باغچه دو چندان خواهد شد چرا که برنامه کاشت و برداشت سبزی ها مرتباً تغییر کرده و همه باید طبق یک برنامه زمانی مشخص انجام شود.

با این همه داشتن یک باغچه آشپزخانه ای که بتوان به کمک آن سبزیجات مصرفی روزانه را به صورت تازه و ارگانیک و سالم در اختیار داشت کاملاً ارزشش را دارد. حتی اگر محصول برداشت شده از این باغچه بخش کوچکی از مواد غذایی روزانه را هم تشکیل دهد، باز هم بهره مند بودن از یک محصول سالم در عصری که بیشتر مواد غذایی صنعتی شده و فراوری شده هستند، یک نعمت است. علاوه بر این که با این کار در حفظ طبیعت و محیط زیست تلاش شده است.

کسانی که باغبانی و پرورش گل و گیاه علاقه مندند می توانند از این فرصت برای گسترش ارتباط خود با گل و گیاهان و حتی درآمد زایی فکر کنند. در صورتی که فضای کاشت زیاد باشد، می توان به اندازه ای سبزی تولید کرد که علاوه بر تامین سبزی مصرفی خود، سبزی خوراکی افراد دیگر را هم تامین کرد. به علاوه بسیاری از سبزیجات از گیاهان مورد علاقه انواع حشرات مانند زنبور ها و پروانه ها محسوب می شوند و همین مسئله باعث شده در بسیاری از مناطق پرورش گیاه همراه با مشاغل دیگری مانند پرورش زنبور همراه شود! تمام این کارها را می توان در حالی انجام داد که باغبانی و سبزی‌کاری با شیوه ای کاملاً مدرن و با هماهنگی کامل با معماری محیط باشد.

  

نظرات و پرسشهای کاربران

پایگاه اینترنتی نارگیل به عنوان یکی از اولین سایت های تخصصی و جامع ترین دایره المعارف گل و گیاه و باغبانی فعالیت خود را از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده و از سال ۱۳۹۱ امکان خرید اینترتی محصولات مرتبط با این حوزه مانند انواع گل و گیاه و بذر، خاک و کود های کشاورزی، سموم دفع آفات و ابزار باغبانی را برای علاقه مندان گل و گیاه فراهم نموده است.
© 2024 تمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نارگیل است. استفاده از مطالب در رسانه های آموزشی با ذکر منبع و لینک به صفحه مربوطه بلا مانع است.